Rabobank in e-commerce voor food- agribranche Rabobank stopt met Rabo Top 40 Teambuilding werkt Eerste grote financiering 'Rabobank Grootbedrijf vTroction.com: netwerkorganisatie voor bijeenbrengen vraag en aanbod in food- agribusiness Personeelsaanbieding naar Lochem/Barchem Minder klachten bij Rabobank Rijn en Wouden 'Telebankieren on line Help'voor bedrijven Eerste Directeurenbulletin van dit jaar Rabobank International New York Branch heeft om e- commerce tussen bedrijven in de food- en agribusiness te bevorderen onlangs vTraction.com gelanceerd. vTraction. com geldt als 's werelds eerste coöperatieve netwerkorgani satie die gericht is op het ontwikkelen van virtuele markt plaatsen voor vraag en aanbod in de food- 8c agribranche via Internet. vTraction.com zal als zelf standige onderneming ope reren en heeft haar hoofd kwartier in New York. Het bedrijf faciliteert de ontwik keling van virtuele business to business-beurzen en mar- ket makers die kunnen uit groeien tot belangrijke ont moetingspunten in de diver se food- en agrisectoren. "vTraction.com zal een e- commerce omgeving ont wikkelen, waarin de deelne mende bedrijven kennis en middelen kunnen delen, ondersteund door de groei- gerichte know how van de Rabobank," aldus Jan Groninger, lid van de Hoofddirectie van de Rabo bank Groep. "Opereren in deze coöperatieve geest zal ertoe leiden dat vTraction. com's partners als leiders in hun respectieve markten naar voren zullen komen." Rabobank verwacht dat binnen enkele jaren tien pro cent van de handel op de wereldmarkt in food- 8c agriproducten via Internet zal lopen. In deze branche gaat jaarlijks 4000 miljard dollar om. vTraction.com heeft in de afgelopen maanden al diver se allianties gesloten met vooraanstaande e-commerce bedrijven op het gebied van food- en agribusiness. Tot deze aanbieders van virtuele marktplaatsen en veilingen behoren onder meer AgriBiz. net, Foodtrader.com, FBIX. com en Farms.com. Het volledige persbericht staat als aanvullend docu ment bij dit artikel op het RaboWeb. Na vijf jaar stopt de Rabobank met het uitzenden op radio en TV van de Rabo Top 40. De reden is een herbe zinning op het sponsorbeleid ten aanzien van jongeren. "De oorspronkelijke doelstelling, een positiever beeld scheppen van de Rabobank onder jongeren, is bereikt." Aldus Marjolijn Uringa van Communicatieadvies segmenten Rabobank Nederland AB. Venga Boys, Borsato en R Kelly: allemaal stonden ze de afgelopen jaren diverse malen in de Rabo Top 40. Niet langer zal de Rabobank haar naam verbinden aan deze hitlijst, die moest bij dragen aan het opkrikken van het imago van de bank. Uringa: "Qua naamsbe kendheid scoorde de Rabo Top 40 maar liefst 98 pro cent. De merkassociatie lag Op het RaboWeb echter lager. Reden om te kijken of we met de spon soring door moesten gaan." Volgens Uringa was er nog een punt dat van belang was bij het besluit tot stoppen: "Doordat een muziekzender als TMF - maar ook MTV - continu videoclips uitzendt, moet je je afvragen of één muziekprogramma op een niet-muziekzender wel zin vol is. Onze conclusie is dat dit niet zo is." De banken kunnen overi gens de Music Tour blijven boeken tot eind 2000 via het Servicebureau Commu nicatie (040) 217 68 68. De wekelijkse hitlijstenover zichten komen wel te ver vallen. Of muziek het speerpunt blijft als het gaat om com municatie richting jongeren is nog niet duidelijk. Een beleidsplan dat later dit jaar verschijnt zal daarover meer duidelijkheid scheppen. Minder klachten, meer plezier en een grotere betrokken heid. Deze resultaten boekten de medewerkers Cliënten Advies van Rabobank Rijn en Wouden met een speciaal ontwikkeld teambuildingstraject. Het segment CA van deze bank heeft in 1998 te maken gehad met een groot ver loop. De medewerkers gre pen de komst van de nieuwe manager CA Gytha Heins aan om duidelijk te maken dat er behoefte bestond aan een betere onderlinge sa menwerking en meer plezier in het werk. Het bureau Nieuwe Di mensie, dat ook de training Zelfmanagement Cliënten Advies verzorgt, werd inge schakeld om een teambuil dingstraject te ontwikkelen. Uitgangspunten van het pro gramma vormden het verbe teren van de samenwerking en vergroten van het zelfbe wustzijn van medewerkers. Tijdens de trainingen werd duidelijk dat veranderen bij jezelf begint en dat je altijd invloed uit kunt oefenen. Het programma duurde een half jaar. Heins: "De afronding vond plaats in januari. De positieve veran deringen waren al tijdens het traject merkbaar. Het aantal klachten van klanten is afgenomen en er is een sfeer van meer openheid en vertrouwen. Verder worden veel nieuwe initiatieven ont plooid, zoals het opzetten van een intern stagepro gramma. Het programma is voor alle segmenten bruik baar. Belangrijk is echter een teambuildingstraject na drukkelijk in samenhang te zien met het totale beleid". Rabobank Rijn en Wouden (071) 581 69 38 De eerste openbare publi catie van de naam 'Rabo bank Grootbedrijf' is een feit. Het gaat om de aan kondiging van de totale (expansie-)financiering van Riwal, een onderneming uit Dordrecht die actief is in de handel en verhuur van kra nen en hoogwerkers. De totale financiering die Rabobank Dordrecht en De Lage Landen aanboden bedraagt 69,5 miljoen. De deal kwam met behulp van relatiemanager Lex van der Hoek van Rabobank Grootbedrijf team Zuid- Holland Zuid tot stand. Hij speelde een belangrijke rol bij het goedkeuringstraject en bij de besprekingen met de onderneming, de directie van Rabobank Dordrecht en de specialisten van De Lage Landen. Uit vier offertes koos de onderneming in overleg met haar adviseur Deloitte 8c Touche Corpo- rate Finance voor de combi natie van kennis van de lokale markt en bovenlokale en centrale expertise. Team Grootbedrijf Zuid-Holland Zuid C (010) 400 34 84 Bedrijven Op het RaboWeb Klanten met vragen over Rabo Telebankieren Extra voor Windows kunnen op Internet terecht: www.Rabo- bank.nl/RTEhelp. Bij Tele bankieren on line Help vin den zij antwoorden op de meest gestelde vragen. Klan ten en banken kunnen nu ook makkelijk vanuit 'www. Rabobank.nl' naar deze infor matie door bovenin het scherm te kiezen voor 'Help' en in het linkermenu voor 'Vraag en Antwoord, Rabo Telebankieren'. Nieuw is verder dat het mogelijk is om via de rubriek 'Links Software' een lijst met antwoorden op de meest gestelde vragen op diskette op te slaan. Hierdoor kunnen klanten en mede werkers die (op hun werk plek) niet over Internet beschikken tóch gebruik maken van de informatie van 'Telebankieren on line Help'. De laatst toegevoegde vra gen staan steeds vooraan, zodat nieuwe antwoorden in een oogopslag te zien zijn.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 2