Banken krijgen instrument om klantwaarde te meten II 02 2 0 0 0 Conversiecijfers actie 'Dekking verhogen inboedel' Pensioen in Centrale Bedrijven Actie april Verhoging variabele rente Groencertificaten Nieuwe werkinstructies Interpolis beschikbaar Rabokrant Intern Rabobank dagblad Vierde jaargang no. 870 Week 6 Vrijdag 11 februari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI 6 Telefoon (040) 217 71 18» Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Directies en besturen van lokale banken ontvangen volgen de week een brochure over een nieuw meetinstrument, de zogenoemde kompassen. Daarmee krijgen banken inzicht in de door hun geleverde klant- en medewerkerswaarde en in hun financiële resultaten. Dat is niet het enige. De kompas sen maken zich ook verdienstelijk door de samenhang tussen deze drie aandachtsgebieden zichtbaar te maken. Doelstelling Kritieke succesfactor Het kompassenmodel is ont wikkeld door Bedrijfsvoering RNAB in samenwerking met lokale banken. Het is met na me bedoeld voor bestuurders en directies van lokale banken, die hiermee efficiënter hun be leid kunnen vaststellen en toet sen. De kompassen zijn onder deel van een nieuw sturings model, waaraan nu gewerkt wordt. Bedoeling is een relatie Op het RaboWeb Stuurlieden discussiëren korter en beslissen sneller dankzij kompassen te leggen tussen de resultaat gebieden (kompassen) en de wijze waarop de lokale bank is ingericht en presteert. Marion van Ierland van Bedrijfsvoering RNAB: "Er zijn drie kompassen, namelijk Klant, Medewerker en Finan ciële Stabiliteit. Bij het kom pas klant meten we kwantita tieve en kwalitatieve resultaten. We kijken onder meer naar de marktpenetratie van een bank en het ledenratio, maar ook naar de loyaliteit van klan ten. Bij het kompas mede werkers doen we hetzelfde. Randvoorwaarde Daar meten we het aantal ziekmeldingen, opleidings- kosten, klantgerichtheid en trouw. Het kompas financië le stabiliteit meet onder meer de bancaire productiviteit." De huidige kompassen zijn een eerste aanzfet. Van Ierland: "De kwantitatieve onderdelen van de kompassen zijn inge vuld. De kwalitatieve onder delen worden in de loop van dit jaar verwerkt. Het gaat daarbij vooral om onderzoe ken onder klanten en mede werkers. Samen met lokale banken willen we de kompas sen verder ontwikkelen en vra gen hun op- en aanmerkin gen door te geven. Dat kan aan de adjunct-regiodirecteu ren op de regiokantoren." Deze maand ontvangen de directies en besturen van lo kale banken een eerste kwar taaloverzicht met de resulta ten van de laatste drie maan den van het vorig jaar. "Daar in zijn de kwantitatieve resul taten van de drie kompassen opgenomen. Deze betrekken wij uit de systemen waarmee banken werken. Banken hoe ven daarvoor zelf niets aan te leveren." Tot slot kijkt Van Ierland vooruit. "Het is niet ondenk baar dat de functie van de kompassen in de toekomst verruimd wordt. Bijvoor beeld bij het invoeren van een flexibel beloningssysteem van directeuren, zoals Het Financieele Dagblad onlangs meldde. Maar dan moeten de kompassen eerst bewezen hebben dat ze goed werken." Meer informatie over het werken met kompassen bij Rabobank Veldhoven staat als aanvullend document bij dit artikel op het RaboWeb. Helpdesk Bedrijfsvoering C (040) 217 70 35 Cliënten Advies De conversiecijfers tot en met eind december van de Interpolis actie 'Dekking ver hogen inboedel'zijn beschik baar. Het betreft de conver siecijfers van doelgroep één (mailing juni 1999) en doel groep twee (mailing septem ber, oktober en november 1999). Gemiddeld heeft, van de aangeschreven klanten, 64 procent in doelgroep één en 15 procent in doelgroep twee gerespondeerd. De resultaten per lokale bank staan op het RaboWeb, Cliënten Advies, Informatie, Resultaten, Verzekeren. Interpolis Schade Particulier 7 (013) 462 29 75 Financieel Advies Rabobank Bedrijven Nieuws van april staat in het teken van pensioen voor de onderne mer. Pensioenadviseurs van Financieel Advies en Assu rantiën wordt geadviseerd deze actie nu al op te nemen in hun tijdsplanning. Begin maart krijgt de coördinator Centrale Bedrijven Acties op de bank het marktbewer kingspakket dat hoort bij Rabobank Bedrijven Nieuws van april. Voor het beste resul taat verzorgen de adviseur die de klanten kent (bedrijven- adviseur) en de adviseur die het product kent (pensioen specialist) de screening van de centraal geselecteerde klan ten en spreken af hoe de fol- low up geregeld gaat worden. Meer informatie is te verkrijgen bij de coördinator Centrale Be drijven Actie op de bank. Servicedesk Bedrijven Op het RaboWeb Nieuwe emissie Tante Agaath Obligaties f (040) 217 64 44 (kies 2) In juli 1998 zijn twee tranches Groencertificaten met variabe le rente met looptijden drie en vijfjaar geïntroduceerd (fonds codes 152 en 153). Als gevolg van de stijging van de rente op de kapitaalmarkt wordt per 15 februari aanstaande de rente van deze tranches ver hoogd. De rente van de tranche met een oorspronkelijke loop tijd van drie jaar wordt ver hoogd van 2,5% naar 3%.Voor de tranche met een oorspron kelijke looptijd van vijf jaar geldt een renteverhoging van 2,85% naar 3,3%. Klanten ont vangen hierover op 12 febru ari een brief. De brieven staan op het RaboWeb bij Financieel Advies, Informatie, Markt bewerking, Acties Beleggen, MBW/RBA, MBW/RBA Overig. Rabo Beleggingsinfolijn C (010) 224 14 44 (keuze 1) Huis Hypotheekadvies Op het RaboWeb Informatie KIS op RaboWeb Hoe moeten de banken handelen bij het verwerken van mutaties in verzekerin gen die aan een hypotheek zijn gekoppeld? Het ant woord op die vraag staat in de werkinstructies van Inter polis, die met ingang van vandaag ophet RaboWeb zijn te raadplegen. In totaal gaat het om twintig instruc ties (IP001 tot en met IP020). Daarin is beschreven hoe mutaties in een SZV, OMV en een SOH-verzekering ver werkt dienen te worden. Bij sommige van die muta ties komen in de praktijk wel eens problemen voor. Voor die mutaties is een docu ment opgesteld waarin wordt uitgelegd waarop de banken moeten letten. Dit document, waarin ook alge mene aandachtspunten zijn opgenomen, staat als aan vullend document bij dit artikel op het RaboWeb. De werkinstructies van Interpolis staan op de site van Rabobank Huis Hypo theekadvies (Processen, Pro- ductvoeren, Procesonder steuning, Werkinstructies). Op deze plaats staan ook twee nieuwe werkinstruc ties van de Rabobank. Daar in staat hoe binnen OFP de premieberekening kan plaatsvinden als er sprake is van een bestaande verzeke ring (HH017) of bij het ver werken van mutaties in de verzekering (HH018). Interpolis 7 (013) 462 12 50

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 1