Hoge respons op actie Vakantiegeld 1999 Indoor Brabant 2000 in 's-Hertogenbosch Doorbelasting telefonische vragen AGRP wordt per 1 februari aangepast Uitnodiging financierings- beleids- bijeenkomsten Circulaire^ Gecombineerde Branchecontactdag Akkerbouw/Vollegrondsgroenten Studieavonden Mestbewerking 7 Circulaire^ V- Meer dan 200.000 klanten reageerden op de actie Vakantiegeld 1999. Het bleken voornamelijk klanten die een relatief hoge voeding per maand hebben, over een hoog spaarsaldo beschikken en nog relatief veel sparen tijdens de actieperiode. De 102 banken die aan de enquête op het RaboWeb meededen waardeerden de actie met een zeven. De pilot-actie krijgt evenwel geen vervolg. Deze actie met 7,50 als beloning voor het sparen had een respons die circa 50% lager was dan de actie met de reis wekker. hun reiswekker ontvingen, kregen een aanbieding van het pretpark Walibi toege stuurd. Zo'n 6.000 mensen maakten gebruik van deze aanbieding. Het grootste deel van de aan de enquête meewerkende banken had de indruk dat klanten het leuk vonden om een cadeau tje te ontvangen voor hun spaargedrag. De beschik baarheid van het premium werd wel als voorwaarde voor een succesvolle actie genoemd. Op de Vakantiegeld 1999- actie werd een bedrag van ruim ƒ640 miljoen aan spaargeld binnengehaald. Ruim 10% van de klanten deed mee. De marge die hier op gehaald is compenseert ruimschoots de kosten die gemaakt zijn. De respons op de spaar actie zorgde ook dit keer voor een tekort aan pre miums. Klanten die hier door later dan verwacht De Algemene GoedkeuringsRegeling voor financieringen aan particulieren wordt herzien. Dat hebben de Hoofddirectie en de Raad van Beheer besloten. De wijzigingen in de AGRP worden met ingang van 1 februari doorgevoerd. De aanpassingen houden onder meer in dat de lokale banken meer bevoegdheden krijgen met betrekking tot particuliere financieringen. Meer informatie over de consequenties van de aan passingen staat op de site van Huis Hypotheek advies (Informatie, Beleid, Producten en voorwaarden, Goedkeuringsregeli ngen Eén van de nieuwe docu menten die daar staat is cir culaire 52/157 'Aanpassing Algemene Goedkeurings Regeling voor particulieren'. Deze circulaire is met name bedoeld voor de bestuurders van de lokale banken en ter kennisname voor de leden van de Raad van Toezicht. Algemeen directeuren, managers bedrijven en ri sicomanagers die dit voor- jaar een regionale finan- cieringsbeleidsbijeenkomst willen bijwonen, kunnen zich tot uiterlijk 14 febru ari aanmelden. Alle alge meen directeuren van lokale banken ontvingen hierover deze week een brief met aanmeldings formulier. De bijeenkom sten zijn gratis. Mocht een bank per ongeluk geen uitnodiging hebben ontvangen, dan kan zij die aanvragen op onder staand telefoonnummer. Kenniscentrum Risicomanagement AB r (040) 217 67 16 De Rabobank is ook in 2000 hoofdsponsor van Indoor Brabant die van 23 tot en met 26 maart gehouden wordt in 's-Hertogenbosch. Hier wordt ook de finale van de FEI Wereld Beker Dressuur verreden Zeker van een finaleplaats is de regerend Europees Kam pioene Anky van Grunsven. Voor de springruiters staan o.a. de kwalificatiewedstrijd voor de FEI World Cup en de Grote Prijs van de Stad 's- Hertogenbosch op het pro gramma. De Rabobank- Bedrijven Op het RaboWeb Bedrijfsbemiddeling rubrieken zijn dit jaar zoveel mogelijk gespreid over de dagen heen. Algemene infor matie over Indoor Brabant; het huren van gastenloges, een speciaal arrangement in de Carrousselbar op vrijdag en zondagavond en het aan melden voor tribunekaarten met korting staan op het RaboWeb bij Persoonlijke, Organisatie, PR en Spon soring en als aanvullende documenten bij dit artikel. Coördinatiebureau Sponsoring C (040) 217 50 04 Op het RaboWeb Vragen die worden gesteld aan de helpdesk van Advisering Betalen en Sparen, (voorheen Ondersteuning Betaaldiensten), worden getarifeerd. Een uitgebreide toe lichting op deze vorm van doorbelasting staat in circulaire 43/1216 van 27 januari 2000. Mensen Voor de goede orde: het doorbelasten van telefoni sche vragen over betaal- en spaarproducten is niet nieuw. Dit soort vragen wordt namelijk sinds 1992 van een prijskaartje voor zien. Daarbij gaat het overi gens alleen om vragen waar op de bank in alle redelij k- De ontwikkelingen in de de grondgebonden plant- ingegaan op deze ontwikke- land- en tuinbouw volgen elkaar in hoog tempo op. In CeHaVe Landbouwbelang sluitend is er een discussie, organiseert in februari drie studieavonden onder de titel "Mestbewerking Nut en Noodzaak'.'Onderwerpen die externe sprekers toelichten zijn o.a. de technische ach tergronden van mestbewer king, de verplaatsing van mest en de Brabantse initia tieven rondom mestbewer king. Wim Thus van Rabo bank Nederland licht de visie van de Rabobank op de mestproblematiek toe. Aan- De studieavonden worden gehouden in Zeeland (1 februari), Moergestel (3 februari) en Asten (15 febru ari). Aanvang is 19.45 uur. Banken die belangstelling hebben, kunnen zich telefo nisch aanmelden bij Ben Rijken van CeHaVe Land bouwbelang. CeHaVe Landbouwbelang, Ben Rijken (0413) 38 21 69 aardige sectoren is de afge lopen jaren veel gebeurd. Ministeries hebben diverse regelingen uitgewerkt en ingevoerd met consequen ties voor deze sectoren. Te denken is aan MINAS, MJP-G, het middelenbeleid en BTW. Daarnaast stijgen de prijzen van grond en andere pro ductiefactoren nog steeds, terwijl de afzetprijzen onder druk staan. Akkerbouwers en tuinders worden voor de keus gesteld hoe ze hun bedrijf voort kunnen zetten. Op de branchecontactda gen - in april en mei in Eindhoven en Zwolle - wordt lingen. De dagen zijn be doeld voor commercieel managers, relatiebeheerders, bedrijvenadviseurs en kre dietbeheerders. Deelname inclusief lunch kost 500,- Inschrijven kan tot 25 februari met het inschrijffor mulier dat als aanvullend document bij dit artikel op het RaboWeb staat. Infodesk Kenniscentrum Risicomanagement AB r (040) 217 55 55 heid zelf het antwoord had kunnen vinden. Doel van die doorbelasting is om de druk op de helpdesk te ver lagen, zodat de bereikbaar heid daarvan toeneemt. Tot op heden is van die doelstelling weinig terecht gekomen. Het aantal perso nen dat een beroep doet op de helpdesk nam de afgelo pen periode zelfs toe. Opvallend daarbij is dat het aantal vragen dat wordt doorbelast harder stijgt dan het aantal vragen waarvoor geen bedrag in rekening wordt gebracht. Voor Advisering Betalen en Sparen is dit voldoende reden om de doorbelasting nogmaals onder de aan dacht de banken te brengen. Alle informatie die op dit onderwerp betrekking heeft, staat in circulaire 43/1216. Deze circulaire staat als aan vullend document bij dit artikel op het RaboWeb.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 2