Inspelen op wederzijdse belangen van werkgevers en werknemers Bedrijven Eerste employment benefitspakket verschenen Een mkb-er is anno 2000 bijna meer administrateur dan ondernemer. Veranderingen in sociale zekerheid bijvoorbeeld, kosten hem veel rompslomp en brengen zelfs continuïteitsrisico's mee. Werknemers verwachten volwassen arbeidsverhoudingen, respect en professionaliteit. Wederzijdse belangen dus, waar Rabobank en Interpolis op willen inspelen. Er wordt nu een stap vooruit gezet met het eerste mkb employment benefitspakket. En er volgt meer. 'Menselijk kapitaal steeds belangrijker' MKB-Nederland: 'Kosten voor sociale zekerheid beheersen' De term employee be nefits (EB) komt uit Amerika en betekent 'collectief inkopen van dien sten en producten voor per soneelsleden'. Maar Rabo bank en Interpolis geven er een bredere interpretatie aan, nogal verschillend van concurrenten. "Zij trekken vaak alleen een marketing- strik om hun producten", zegt Joost Huvenaars, pro jectmanager EB bij Rabobank Nederland AB. "Als advies- bank willen wij al met dit eerste pakket de ondernemer een stap verder helpen met zijn personeelsmanagement. Daarmee kan hij de betrok kenheid en motivatie van zijn personeel verbeteren." Het Bedrijfs Continuiteits Plan draait om werk en ge zondheid en omvat naast een personeelsmanagement- training voor mkb-ers ook actief verzuimbeheer door een samenwerking met de top-vijf Arbo-diensten. En ja, een ziektewetvervangende- en premiedempingsverzeke- ring zijn ook inbegrepen. "Belangrijk is dat mensen lekker in hun vel zitten en dat uitval door ziekte pro fessioneel en snel wordt be geleid. Dan heb je als onder nemer per saldo minder verloop en uitval. Oftewel: investeer in je personeelszorg en je krijgt betere prestaties voor je bedrijf en daarmee ook de beste garantie voor een acceptabele premie voor het verzekeringsdeel." Regisseur Het Bedrijfs Continuiteits Plan wordt sinds vorige week door vijftien banken aan klanten aangeboden. "Het is de bedoeling daarna te gaan uitrollen naar alle banken", zegt Huvenaars. "Op termijn komen er ook pakketten meer gericht op arbeidsvoorwaarden, zoals pensioen. De Bedrijvenadvi- seur is regisseur van de Joost Huvenaars (I) en Erwin van de Moosdijk: 'Je moet er als ondernemer ook aan werken dat je mensen lekker in hun vel zitten.' relatie met klanten, hij brengt het onderwerp ter sprake. Zonodig kan hij een specialist van zijn eigen bank of een productspecia list c.q. accountmanager van Interpolis inschakelen om de klant inhoudelijk te adviseren en het pakket te verkopen. De taken van re gisseur en specialist sluiten zo perfect op elkaar aan." Interpolis heeft een aparte businessunit EB opgezet. Die koopt en verkoopt de nodige diensten en producten van in- en externe leveran ciers en ondersteunt de ban ken. Manager marktunit MKB Erwin van de Moosdijk: "Wij gaan niet voor de klassieke employee benefits die zich uitsluitend richten op werknemersvoor delen, maar wij zoeken geïntegreerde oplossingen rond thema's die in het mkb spelen. Zo komen werkge vers en werknemers allebei verder. Mentale conversie Als de eerste banken en hun klanten vertrouwd zijn met het pakket, volgt de rest. Cor Nieuwkomer, directeur van Rabobank Made e.o., dacht mee in de klankbordgroep EB. "Het ge structureerd aanbieden van EB spreekt me aan. Menselijk kapitaal wordt steeds belangrijker, mensen horen ook op de balans en niet als kostenpost op een verlies- en winstrekening. Ik heb veel vertrou wen in de toegevoegde waarden van dit totaalpakket. Training, verzuimbeheer, producten en gemak, allemaal voor een reële prijs. Da's heel wat meer dan onze concurrenten bieden."Made is pilotbank en gaat klanten voor het Bedrijfs Continuiteits Plan per soonlijk benaderen. "Het wordt een co-productie van relatiebe heerder en verzekeringsspecialist, 't Gaat erom dat klanten goed geholpen worden. Managers en Bedrijventeams worden dan klaargestoomd met opleidingen. "Het wordt vooral een mentale conversie", meent Van de Moosdijk. "We richten ons niet op losse producten, maar op het integraal bena deren van klanten en hun werknemers." Van de Moosdijk zit middenin een 'spannende periode' voor de banken en de piepjonge businessunit. "De proef met del5 banken loopt tot april. Dan weten we waar we staan. En als alles goed gaat: vol gas!" Samenspel tussen de segmenten vindt de Interpolismanager essen tieel. "Vergeet niet dat dankzij de EB-pakketten straks ook andere adviseurs makkelijker met meer indi viduele werknemers c.q. klanten kunnen praten." Met het Bedrijfs Continui teits Plan krijgen onder nemers een compleet kwali teitspakket en werknemers de aandacht die ze verdie nen, meent Huvenaars. "De Rabobank presteert meer voor klanten, voor me dewerkers is het leuk klan ten beter te kunnen helpen en ook qua rendement ziet dit er goed uit. En dat hoort bij de hoge EB-ambities, die we met nuchtere stappen waarmaken." Rabokrant Extra "Voor de continuïteit van het mkb is het belangrijk de kosten voor sociale zekerheid te beheersen", zegt Victor van der Geugten van MKB- Nederland. "Integraal beleid is dan onontbeerlijk en dat begint met goede personeelszorg. Bij kleine bedrijven komt het uitvallen van iemand veel harder aan dan bij grote. Goed regelen is daarom belang rijk. Zeker in het eerste jaar dat een medewerker ziek is, moeten Arbo-diensten, verzekeraars en reintegratiebedrijven goed samenwerken. Kleine ondernemers hebben ook minder onderhandelingsmacht. Daarom zie ik wel een rol voor brancheorganisaties, die met EB-leveranciers afspraken kunnen maken voor mkb-ers."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 8