Woningcorporaties worden steeds actiever met 'Verzekerd Kopen' Huis Hypotheekadvies 'Een ontwikkeling waarop we kunnen en moeten inspelen' Oproep 'Per project kijken wat er leeft' Ijs en weder dienende gaan er de komende tien jaar zo'n 200.000 huurwoningen van woningcorporaties in de verkoop. René Korteling van het segment Huis Hypotheekadvies en Ed Winters van de Product Markteenheid Financieren noemen dit een ontwikkeling waar de Rabobank actief op kan en moet inspelen. Rabobank Nederland werkt aan hulpmiddelen, zoals een samenhangend produc tenpakket. De rol van de woning corporaties is sinds de zogenaamde bru- teringsoperatie van 1995 veranderd. Ze moeten zelf hun 'financiële broek' op houden en gaan over op actief voorraadbeheer. Korteling: "Corporaties maken de laatste jaren bewus te keuzes om geselecteerde huurwoningen te verkopen. Bijvoorbeeld om wijken te upgraden. Verder profileren ze zich met verkoop en diensten als woonhuisverze keringen en zorgpakketten voor seniorenwoningen steeds meer als woondiensten leverancier." Het stimuleren van het eigen huizenbezit door de over heid speelt ook een rol bij de verkoop van huurwoningen. In de loop van dit jaar komt er een nieuwe, inkomensaf hankelijke overheidssubsidie op basis van de Wet Bevor dering Eigen Woningbezit. Die geldt voor potentiële huizenkopers met een lager inkomen, dus ook voor huur ders die binnen de normen Rabokrant Extra Paul van Haaren in de Beverwaard, een Rotterdamse wijk waar huurhuizen worden verkocht. vallen en hun huurhuis willen kopen. Die normen zijn ove rigens nog niet bekend. Honderd varianten De verkoop van huurwonin gen door woningcorporaties gebeurt steeds meer door 'Verzekerd Kopen'. Winters: "Belangrijkste kenmerk daarvan is dat de koper ver plicht is bij verkoop de wo ning eerst aan te bieden aan de corporatie. Daardoor blijft de woning beschikbaar voor de sociale huisvesting. Voor de verrekening van de verkooprijs zijn vooraf re gels vastgelegd." Op dit mo ment zijn er meer dan hon derd varianten van verzekerd kopen. Winters is daar niet blij mee. "Het Rabobank-standpunt is dat er sprake moet zijn van vol ledig eigendom van de wo ning en fiscale aftrekbaar heid van de hypotheekrente. Verdere uitgangspunten zijn de Nationale Hypotheek Garantie en de nieuwe over heidssubsidie." Drempelverlagend product Uit onderzoek blijkt dat vooral huurders met lagere inkomens letten op de risi co's die aan een eigen huis vastzitten. Korteling en Winters hebben daarom ge zocht naar een samenhan gend productenpakket om die risico's te beperken of weg te nemen. Dat pakket wordt een combinatie van financieringen, verzekerin gen en eventueel een betaal rekening. "Een product als Banken met woningcorporaties in hun werkgebied die signalen opvangen over verkoopplannen van (huur) woningen via 'Verzekerd Kopen' worden verzocht contact op te nemen met Ed Winters. Hij bekijkt of zijn eenheid de bank snel lokaal kan ondersteunen met kennis en ervaring. Winters is te bereiken via telefoonnummer (040)217 72 18 of fax (040) 217 64 54. de Rabobank Hypotheek bescherming is zeer geschikt voor deze doelgroep", lich ten ze toe. "Het beschermt tegen de gevolgen van ziekte, arbeidsongeschikt heid en werkloosheid. Op een ander risico, het woning- onderhoud, spelen we in met een product dat dat op preventieve basis overneemt. Daarmee doen we nu een proef. Als die slaagt, volgt in het tweede kwartaal de landelijke introductie." 2x Klantwaarde Samenwerking tussen de segmenten Bedrijven en Huis Hypotheekadvies van de lokale bank vergroot volgens Korteling de kansen op succes in de 'Verzekerd Kopen'-markt. "Bij een goede samenwerking met woningcorporaties die huur huizen willen verkopen, helpt een actieve opstelling van de bank. Dat blijkt in de praktijk. De Rabobank kan zowel de corporatie als de koper klantwaarde bie- Rabobank Rotterdam is al enige tijd actief op de markt van huur huizen die worden verkocht. Segmentmanager Paul van Haaren: "We kijken per project wat er leeft bij de doelgroep en spelen daar op in, samen met de woningcorpo raties en betrokken makelaars. In het ene geval organiseren we een informatie-avond, de andere keer doen we iets aan de prijs van de hypotheek. We laten daardoor onze maatschappelijke betrokken heid zien én krijgen in wijken waar we onbekend zijn als hypotheek verstrekker voet aan de grond." "De ervaring leert dat een groot deel van de huurders uiteindelijk niet koopt. Bij de kopers scoren we met hypotheken redelijk.Toch vindt hij de inspanningen gerecht vaardigd. "We komen steeds meer op de kaart te staan als dé financieringsinstelling voor deze projecten. Woningbouwcorporaties komen ook zelf naar ons toe en wijzen makelaars, die de verkoop doen, erop dat de Rabobank bij het project betrokken moet worden." den. De corporatie door on dersteuning vanuit Bedrijven voor de vrijkomende midde len. En ook voor de koper hebben we prima bancaire producten in huis." Hij wijst erop dat huurders bij een koopaanbod een moeilijk beslissingsproces ingaan, dat de nodige tijd kost. Verregaande tarieven- differentatie raadt hij ban ken af, met het oog op de rentabiliteit. "We hebben al een grote mate van stan daardisatie doorgevoerd in hypotheken, verzekeringen en betaalproducten. Daarnaast zitten er in deze kopersgroep ook starters of doorgroeiers met wellicht een ander bancair toekomst perspectief."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 7