Samen in de schoolbanken Financieel Advies Opleiding medewerkers commerciële binnendienst en financieel adviseurs Toepassing kennis krijgt meer accent in nieuwe opleiding Wat zijn serviceconcepten? Personeelsontwikkelingsbeleid Financieel Advies 2000-2002 De medewerker commerciële binnendienst doet straks niet meer onder voor de financieel adviseur, als het gaat om productkennis en basisvaardigheden. In de tweede helft van dit jaar start een nieuwe basisopleiding, die voor aankomend financieel adviseurs en medewerkers commerciële binnendienst gelijk is. Kenmerken van de opleiding: meer aandacht voor vaardigheden, zelfstudie en flexibiliteit. De komst van de ser viceconcepten van Financieel Advies - de gedifferentieerde bedie ningsniveaus - is één van de aanleidingen voor de nieuwe opleiding. Daar naast speelt het aansluiten op wensen van lokale banken een rol. Zo vindt een deel van de commer cieel managers Financieel Advies dat er in opleidin gen voor aankomend finan cieel adviseurs meer aan dacht moet worden besteed aan vaardigheden. Ze noe men met name 'goed luiste ren naar en zich inleven in de klant'. Angelique Simons, project leider basisopleiding, legt uit dat de nieuwe opleiding zich toespitst op de service concepten large en extra van Financieel Advies. "In de praktijk bedienen de meeste financieel adviseurs en medewerkers van de commerciële binnendienst klanten die behoren tot het segment large. Omdat de medewerkers commerciële binnendienst zich meer gaan bezighouden met daadwerkelijke verkoopon dersteuning, ligt het voor de hand dat zij dezelfde kennisachtergrond hebben als de financieel adviseur. Dat is ook bevorderlijk voor de samenwerking als FA-team. Verder is één op leiding voor beide groepen efficiënter." nis aan de orde. Een groot verschil met de huidige oplei dingen is dat cursisten het kennisgedeelte van de modu les niet meer klassikaal doen, maar tot zich nemen aan de hand van zelfstudiepakket ten. Een ander, misschien nog belangrijker, onderscheid zijn zogenaamde toepassingsvaar digheden in alle modules. Simons: "Dat zijn wél klassi kale bijeenkomsten, waarin de deelnemer kan laten zien dat hij de kennis kan toepas sen in een gesprek met de klant. Vaardigheden die bij de werkwijze large meer accent krijgen, zoals contracterend en viseur het onderdeel 'inte gratie basis'. Daarin worden kennis en vaardigheden uit de afzonderlijke modules geïntegreerd getoetst en uit deel adviseurs serviceconcept small - de voortgezette oplei ding - veranderen dit jaar ook van opzet. De FA-oplei- dingen voor bedrijfsrelaties gediept. Voor de medewerker en de training voor het exa men van de Federatie voor Financiële Planners worden hiervan een onderdeel. De aparte opleiding voor fi nancieel adviseurs met be- commerciële binnendienst is dit onderdeel niet van toe passing. Flexibel Volgens Simons is de nieuwe leggingsspecialisme blijft. De officiële definitie van een serviceconcept is 'een werkwijze op de lokale bank door een daarin ge traind FA-team'. Cr komen er drie: small voor de relatief kleine doelgroep van zeer rendabele FA-relaties, large voor de grotere groep FA-klanten met een wat lagere rentabiliteit en extra voor klanten van Cliënten Advies met een FA-behoefte. Doel van de serviceconcepten is klanten zo effectief en efficiënt mogelijk te bedienen. Landelijke invoering van de nieuwe werkwijze staat gepland voor de tweede helft van dit jaar. Angelique Simons: "Kennis efficiënt opdoen met zelfstudie." Zelfstudie De nieuwe basisopleiding bevat acht modules. Persoon lijk Financieel Advies, Vaardigheden, Fiscaliteit en Marktbewerking zijn over koepelend. In de modules Creditgelden, Beleggen, Verzekeren en Financiering komt specifieke productken- pro-actief optreden, worden ook beoordeeld. Aan de toe passingsvaardigheden kan een cursist alleen meedoen als hij een instaptoets over het ken nisniveau heeft gehaald. Net zoals nu bij de beleggingsoplei dingen al het geval is." Sluitstuk van de basisoplei ding is voor de financieel ad- Het nieuwe opleidingspakket is een onderdeel van het personeelsontwikkelingsbeleid voor Financieel Advies. Dat is geformuleerd naar aanleiding van de komst van de serviceconcepten. Bij het formuleren en toetsen van dit beleid waren ook lokale banken betrokken. De speerpunten: opleidingen voor medewerkers en managers FA teambuilding en rolverdeling FA-teams extra, large en small optimale in-, door- en uitstroom door een goede personeelsplanning opleidingsaanpak heel flexi bel. Cursisten kunnen zowel de kennisdelen als de toe passingsvaardigheden los volgen. "Een ervaren en vaardige medewerker com merciële binnendienst kan bijvoorbeeld voor één of meer kennisniveaus kiezen. Dat geldt ook voor een financieel adviseur. Zit het met je kennis wel snor en wil je je gespreksvaardig- heden verbeteren, dan kun je één of meer toepassings niveaus doen. Enige voor waarde is dan dat je de in staptoets haalt." De opleidingen voor finan- Door de grotere nadruk op risicobeheersing als gevolg van de herinrichting van de effectendienstverlening wordt die in de loop van dit jaar wel aangepast. Verder bekijkt het segment Finan cieel Advies met andere be trokken Rabobankeenheden wat de consequenties zijn van de basisopleiding nieuwe stijl voor andere op leidingen. Simons denkt dat de opzet van de complete opleiding voor de medewer ker commerciële binnen dienst en het traineeship voor de financieel adviseur zullen veranderen. 6 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 6