'Het laatste waar je aan moet denken is een traditioneel bankgebouw' Cliënten Advies Distributie 2000 plus: Banken worden winkels Voorop blijft staan dat de Rabobank een persoonlijke adviesbank is. Dit betekent dat klanten die dat willen altijd door mensen in Rabo- bankvestigingen - hoe die er dan ook uit mogen zien - ge holpen worden. Het merk Rabobank blijft exclusief verbonden aan wat er in de vestigingen geadviseerd wordt. Uitstervend ras De klant die driehonderd gulden opneemt en daar een gezelligheidspraatje aan vastknoopt, behoort volgens Broeksteeg tot een uitster vend ras. "De oudere me vrouw die dat zou doen, is écht een karikatuur gewor den. Zij komt nu een spaar rekening voor haar kleinkin deren openen. En wil daar alles over weten." Uit me tingen blijkt dat tachtig pro cent van de klanten zo heel af en toe eens langskomt en dat twintig procent een re gelmatige bezoeker is. "En dat aantal daalt nog steeds." Minder mensen die de bank bezoeken, dus. Steeds meer Rabobanken gaan er binnen vijfjaar heel anders uitzien. "Als je kijkt naar de markt en onze klanten, is het laatste waar je aan moet denken een traditioneel bankgebouwvertelt Kanalenmanager Anja Aarts. Nog dit jaar komen er enkele tien tallen mini advieswinkels bij: een- of tweemenskantoren waar de cliëntadviseur klanten standaardproducten levert en er (geholpen) zelfbediening is. Uiteindelijk moeten dat er acht honderd worden. Verder verrijzen er advieswinkels, waar klan ten primair terecht kunnen voor advies en aankoop van niet- complexe producten en transacties met zowel bediening als zelfbediening. Deze winkels worden meestal gecombineerd met adviescentra waarvan er waarschijnlijk zo'n vierhonderd nodig zijn. Een adviescentrum is een 'hoofdkantoor'waar hoog waardige adviezen worden gegeven aan bedrijven en particu lieren met complexe vragen. Daar is meestal ook de backoffice. En tot slot komen er zo'n tweehonderd Raboshops (in winkels) voor advies en aankoop van standaardproducten, en mobiele kantoren plus - al dan niet bemenste - servicepunten voor transacties en service. De achterliggende filosofie is simpel. Klanten geven zelf aan dat ze voor aankoop van producten 't liefst persoonlijk advies van mensen van de bank krijgen. Bij routinematige transacties echter, geeft het merendeel aan dat ze liever directe kanalen als telefoon, geldautomaat of hun computer gebruiken. Aarts: "Alle klanten willen aandacht, maar ze zijn de ene keer wel en de andere keer niet uit op advies. Daar spelen we op in.En er is nog een reden voor de transformatie van banken naar winkels. Die heeft met geld te maken. "We zitten dikwijls in grote ge bouwen, met een grote bezetting. Dat is niet goed voor de ver houding tussen de kosten en de baten. hoefte vooralsnog klein zal zijn. Daarnaast is het zo dat de meest succesvolle banken op Internet ook vestigingen hebben. Vertrouwdheid, bekendheid en fysieke aan wezigheid spelen een rol. Daar ligt derhalve onze uit daging: de virtuele Rabo bank slim combineren met de tast bare Rabo bank, onze vestigingen. Want eens per jaar wil len we toch graag een gesprek met onze klanten over hun financiële wensen en positie." Andere ves tigingen, oftewel win kels, en veel directe kana len. Wat betekent dat voor de medewerkers? "Het aantal arbeidsplaatsen gaat zeker afnemen, maar dat zal helemaal door natuur lijk verloop worden opge vangen. Tegelijkertijd wordt het werk een stuk interes santer. Klanten zullen van ons meer toegevoegde waarde gaan eisen. We moeten ze vaker gevraagd en onge vraagd adviseren. Dat bete kent voor de meesten van ons minder routine en meer uitdaging." Anja Aarts en Harrie Broeksteeg: 'Als we ons distributiebeleid niet aanpassen, krijgen we problemen.' klanten pakken de telefoon, doen achter hun computer bankzaken of pinnen en chippen even snel bij auto maten. Het gebruik van de Rabofoon steeg in 1999 met dertig procent. In totaal zijn er nu meer dan een miljoen klanten vertrouwd met de vriendelijke damesstem die hen bijpraat over hun reke ningen. Zodra veiligheid en techniek echt helemaal in orde zijn, kunnen zij ook bedragen overschrijven naar derden. Dat past helemaal in het distributiebeleid. "Net als het afbouwen van het traditionele telebankie ren. Ik schat dat er nog één release komt, dan schakelen we volledig over op keer te identificeren om te kunnen kiezen uit het hele productenscala, inclusief verzekeringen en - wellicht - hypotheken. Broeksteeg: "Er worden er nu al diverse aangeboden op Internet. Maar een hypotheek vraagt volgens ons toch nog per soonlijk contact. We ver wachten daarom dat de be- Distributie 2000 plus betekent niet dat er klakkeloos kantoren dicht gaan. Het bete kent wél dat de kantoren er anders uit komen te zien. Enerzijds omdat klanten daarom vragen, anderzijds omdat de kosten teruggedrongen moeten worden. "Het is aan het veranderen, maar de meeste klanten die we in de bankhal krijgen, hadden hun zaakjes evengoed via geldautomaat, telefoon of computer kunnen regelen", stelt Harrie Broeksteeg, manager Kanalenmanagement bij RNAB. "Als we ons distributiebeleid daar niet op aanpassen, krijgen we problemen." Internetbankieren. En we doen al mee aan een proef met Internetten via je gsm." Persoonlijk contact Er wordt ook gewerkt aan het simpeler maken van het bankieren via Internet. Straks hoeft een klant zich nog maar één Rabokrant Extra 5

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 5