'Lege rubrieken zetten klant aan het denken' Cliënten Advies Interpolis en CA willen 'verdieping' Alles in één Polis Negenhonderdduizend polissen in 3,5 jaar. Door de conversie in het begin zelfs meer dan duizend per werkdag. Een eenvoudig rekensommetje over de Alles in één Polis levert deze indruk wekkende cijfers op. Uiteraard verliep de afzet van de pakket polis van Interpolis niet gelijkmatig. De 'kop' is er al een tijdje af en daarom richten de verzekeraar en het segment Cliënten Advies hun pijlen vooral op 'verdieping': het afsluiten van meer rubrieken per klant. Totaalproductie rubrieken Alles in één Polis (getaiienx iooo) 4? Interpolis introduceerde de Alles in één Polis (AieP) in juli 1996. "We liepen daarmee niet hele maal voorop. Wel waren we de eerste verzekeringspartij die individuele verzekerin gen omzette naar een pak ketpolis", blikt onderdirec teur Tiny Coppens van Interpolis terug. De verzeke raar koos voor die omzet ting om in de formule van Cliënten Advies te passen. Een CA-product moet in tien minuten kunnen wor den verkocht en interessant zijn voor minimaal 20% van de Nederlandse bevolking. Individuele verzekeringspro ducten, met elk een eigen afhandelingssysteem, zijn te tijdrovend. Verkrijgbaarheid Inmiddels heeft bijna elke met een goede kwaliteit/ prijsverhouding. Dat hoeft niet altijd de laagste prijs te zijn. "De Alles in één Polis is een pakket waarmee we heel goed voor de dag kun nen komen. Het sluit aan bij de behoefte van de klant en het werkt. Het voorblad met de rubrieken is een marke- tingtool bij uitstek. Een lege rubriek zet de klant aan het De rubriek Wonen was het afgelopen jaar in aantallen de grootste groeier. grote verzekeraar een pak ketpolis. "Er zijn nauwelijks verschillen in de producten van de pakketpolissen", constateert Coppens. Ook de prijzen lopen niet ver uit- een. Univé heeft bijvoor beeld ogenschijnlijk hogere kortingspercentages, maar die blijven beperkt tot een maximum van ƒ50,- per dekking. Bij ons varieert de korting op de premie van 3 tot 12%." De verkrijgbaar heid van de Alles in één Polis, via alle lokale banken, is volgens hem een sterk punt ten opzichte van de concurrentie. Interpolis be kijkt of die via Internet en de telefoon nog verder kan worden verbeterd, zodat klanten ook 's avonds een extra dekking kunnen af sluiten. Goed voor de dag Ruud Polman, hoofd Marketing Cliënten Advies RNAB, legt uit dat het seg ment streeft naar producten denken." Omdat de schade- afhandeling rechtstreeks via Interpolis gaat, kunnen cliëntadviseurs zich volgens hem concentreren op ver koop en advies. Jongere autorijders Interpolis had tot voor kort een 'duur' imago, met name door het prijskaartje van de autoverzekering. "De pre mie voor de autoverzekering is nu scherp", vindt Coppens. Een aandachts punt is de premie die auto rijdende jongeren tussen 18 en 24 jaar betalen. "Deze groep betaalt een toeslag omdat het risico op schade groter is. Omdat wij met au toverzekeringen achterblij ven in dit segment, studeren we nu op de premie. Je moet investeren in deze groep, om "Een goed en overzichtelijk pro duct, met duidelijke uitleg door de bank. "Dat zeggen Diana Kroesen en Jan Sieders, klanten van de Rabobank Hoogeveen, over de Alles in één Polis. Zij sloten de 900.000ste af bij cliëntadviseur Ad Eshuis. Voor hun hypotheek stap ten ze eind vorig jaar naar de Rabobank, na bij een paar partijen te hebben geshopt. Toen ze van de Alles in één Polis hoorden, besloten ze al hun verzekeringen daarin onder te brengen. Ook de autover zekering, die eerst niet bij de Rabobank liep. "Handig om alles bij één partij te hebben en interes sant door de korting. Cliëntadviseur Eshuis en segment manager CA Elsa Vos zijn eveneens positief over de AieP. "Door het pakketidee, de overzichtelijkheid en de prijs. Zonder meer concurre rend. "Bij de Drenthse bank ge beurt volgens Vos veel op het ge bied van cross selling en doorverwijzing naar andere seg menten, zoals door Huis Hypotheekadvies naar Cliénten Advies voor woonhuisverzekerin gen. Eshuis stipt tijdens adviesge- sprekken standaard meerdere ru brieken aan van de Alles in één Polis. De verzekeringsproductie in Hoogeveen is sinds de introductie van de AieP gestegen en bedraagt nu 2.000 particuliere pakketpolis sen. "Het product verkoopt makke lijk aldus Eshuis en Vos. "Andere particuliere schadeverzekeringen adviseren we niet meer. ze als toekomstige, rendabe lere klanten te kunnen be houden." Ook is de verzekeraar van plan de dekking van een aantal producten verder 'aan te kleden'. Het moge lijk toevoegen van een annu leringsverzekering aan de doorlopende reisverzekering bijvoorbeeld. Verder wil ze de polisvoorwaarden effi ciënter aanbieden, met min der papier. Voor de lokale banken staan vereenvoudi gen van de acceptatieproces sen en de afhandelingssyste men op de planning. Coppens en Polman illustre ren het speerpunt 'verdie ping': "Bij slechts 24% van de Rabobankhypotheken is een woonhuisverzekering af gesloten. Dat kan beter." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 4