De strategische alliantie in het klein Algemeen Lokale Rabobank werkt al kwart eeuw samen met Raiffeisen- und Volksbank Dieter Siebels: We voelen ons meer thuis bij een coöperatie dan bij een handelsbank' Rabobank en DG Bank tekenden 15 oktober 1999 een intentieverklaring om hun krachten te bundelen. Lokaal deden banken dat al veel eerder. In de uiterste oostpunt van Overijssel bijvoorbeeld, waar Rabobank Denekamp- Lattrop-Tilligte al meer dan 25 jaar samenwerkt met de Raiffeisen- und Volksbank Nordhorn, onderdeel van de DG Bank. Dieter Siebels en Wolfgang Schön- feld, beiden Mitglied des Vorstandes -bestuurslid- van de bank in Nordhorn, arriveren naar goed Duits gebruik pünkt- lich op het kantoor van de Rabobank in Denekamp. Schönfeld heeft een adver tentie van het RenteMaxx Fund van Robeco onder zijn arm. Hij is erg geïnteresseerd in dit product. Ziet het wel zitten om het aan te bieden aan zijn Duitse klanten. "Daar moeten we het straks nog even over hebben", zegt hij tegen Harry Grooters, di recteur van Rabobank Denekamp-Lattrop-Tilligte. Geld wisselen Het tekent de samenwerking tussen beide banken. Die wordt steeds inniger. Het begon allemaal begin jaren zeventig. De bank in Nord horn kreeg veel contante Nederlandse guldens van Nederlanders die met hun geld de grens over gingen. Dat geld moest de bank om zien te wisselen in Duitse marken. Ze zochten daar voor een Nederlandse bank. Dat de keuze op de Rabo bank viel, noemt Siebels logisch. "We voelen ons toch meer thuis bij een coöperatie dan bij een handelsbank." De particuliere klanten wer den midden jaren tachtig ge volgd door exporterende Nederlandse bedrijven. Door de grote geldstromen die daarmee gepaard gingen besloot de Duitse bank een rekening te openen bij Rabobank Nederland in Utrecht. Dat contact legde de Raiffeisen- und Volks bank Nordhorn geen wind eieren. Schönfeld: "Rabo bank Nederland verwees lokale banken die voor hun klanten een Duitse bank zochten naar ons. We heb ben dan ook ondernemers uit heel Nederland als klant." Op dit moment zijn dat er zo'n tweehonderd, waarvoor de bank een Nederlands sprekende spe cialist in huis heeft. De vijftien Duitse onderne mers die de Denekamper bank in haar bestand heeft, staan daarmee in schril con trast. De bank heeft wél veel particuliere Duitse klanten. "Een Duitse onderneming krijgt heel moeilijk vaste voet aan de grond in Nederland", verklaart Siebels het geringe aantal Duitse ondernemers dat de westgrens overtrekt. "De bouwwereld bijvoor beeld is heel hecht, als buitenlander kom je daar bijna niet tussen. Andersom gaat dat veel makkelijker. Veel Nederlandse bedrijven hebben zelfs een filiaal in Duitsland." culturen moet je waarderen, respecteren. Met een samen werking moet je niet probe ren daarin verandering te brengen." Telebankieren De samenwerking tussen de banken gaat inmiddels ver der dan het contante be- In de toekomst zien de heren veel mogelijkheden om de samenwerking uit te breiden. Als voorbeelden noemen ze het op de plank leggen van eikaars producten, het uit wisselen van personeel en een financieringsarrangement voor Nederlanders die in Duitsland via de afdeling Immobilien van de Raif feisen- und Volksbank Nordhorn een huis kopen. "We zouden de te koop staande huizen in Duitsland kunnen etaleren in onze bankhal", aldus Grooters. "Voor Nederlanders is het nu gunstig om in Duitsland te kopen. Drie jaar geleden waren Duitse huizen veel duurder dan de Nederlandse, nu is dat andersom." Ook hoopvol zijn de heren over een gezamenlijk industriege bied op de grens. Grooters: "Voor beide gemeenten lig gen op de grens de uitbrei dingsmogelijkheden. De contacten onderling zijn goed. Mocht het doorgaan dan biedt dat onze banken mooie kansen." Van de overkoepelende al liantie verwachten ze veel op het gebied van geza menlijke productontwikke ling. Ook het internatio nale netwerk sluit mooi op elkaar aan, aldus Siebels. Maar, voegt hij er aan toe, "als we op het gebied van vermogensbeheer mondiaal een rol van betekenis wil len spelen, zullen zich nog verschillende andere par tijen bij ons moeten aan sluiten." Deels heeft dat te maken met cultuurverschillen. Volgens Schönfeld zijn Nederlanders locker, losser dan Duitsers. "Wij zijn veel formeler. Dutzen (tutoyeren, red.) bij voorbeeld is bij ons uit den boze." Schönfeld en Siebels vinden die Nederlandse cul tuur prettig. Ook Grooters heeft geen problemen met de cultuurverschillen. "Dat is juist mooi. Die verschillende talingsverkeer en het naar el kaar verwijzen van klanten. Het leverde een uniek tele- bankiersysteem op, waarmee Duitse klanten online via hun Nederlandse betaalreke ning kunnen betalen en om gekeerd. Om de buitenlandse klanten goed op te kunnen vangen krijgen de Neder landse adviseurs een cursus Duits en volgen de Duitse Berater Nederlandse les. Wolfgang Schönfeld, Harry Grooters en Dieter Siebels (v.l.n.r.): 'Straks leggen we onze producten bij elkaar op de plank.' Zo'n twintig Duitse coöperatieve banken en een stuk of tien Rabobanken in het noordoosten van Nederland (van Delfzijl tot Oldenzaal) hebben sinds het verdwijnen van de Europese binnengrenzen hun handtekening gezet onder een samenwerkingsovereenkomst en een contactgroep opgericht. Er is vastgelegd dat banken hun wederzijdse klanten heipen, de dienstver lening verder verbeteren en het pakket uitbreiden. Directeur Ko Dijkslag van Rabobank De Aa-landen maakt duidelijk dat er 'tussen droom en daad nog heel wat in de weg in staat': "De wil is er, maar we zullen wederzijds moeten inleveren en ons veel meer in elkaar moeten inleven, wil het tot een echte praktische samenwerking komen. We zijn te verschillend in taal, cultuur, fiscale wetgeving, et cetera. In de praktijk valt de samenwerking daarom nog tegen." 3

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 3