Kennis over klant voortaan opgeslagen in bits bytes Sterke kanten, maar ook zwakke punten Algemeen Banken worden dit jaar aangesloten op HIM Efficiënter en bankbreed, dat zijn de sleutelwoorden van HIM. Het systeem brengt eenheid in de mar ketingplanning en -bewerking van de segmenten. Ook verwerken alle segmenten HIM in hun ondersteu ningsprogramma's voor banken. Het systeem maakt gebruik van de centrale marketing database. Lokaal en centraal worden dus aldus John Kessels, bij Rabobank Nederland verant woordelijk voor de invoering van OLI en HIM. De Rabobank zegt in haar ambitiestate ment dat ze klant waarde wil leveren. Om dat waar te kunnen maken is kennis van de klant cruciaal. Vroeger zat die kennis in de hoofden van de medewer kers. Zij kenden de gezins- en werksituatie, wisten wat voor vlees ze in de kuip had den. Tegenwoordig, met veel meer klanten en complexere behoeften, is dat schier on mogelijk. De bits bytes van computers moeten de adviseur nu te hulp schieten. Het vorig jaar geïntrodu ceerde OLI legt de gegevens per individuele klant vast. HIM maakt hiervan op marktniveau gebruik: het systeem helpt banken bij het maken van een marketing planning en het uitvoeren daarvan. De gegevens daar voor komen uit de marke ting database. Kessels: "We gaan de hele verkoop cyclus, van planning tot ver koop, in één IT-omgeving op basis van de RaboWeb- Voorzichtig positief. In die bewoordingen laat los van Esbroeck zich uit over HIM. De directeur Particu lieren bij Rabobank Roosendaal ziet sterke kanten aan het hulpmiddel, maar ook een aantal zwakke punten. Van Esbroeck is lid van de werkgroep HIM. Vanuit zijn aandachtsgebied, Cliënten Advies, vergelijkt hij het systeem vaak met CRP, Cliënt Relaties Particulieren. "Wij kunnen goed uit de voeten met CRP. Voorwaarde is dan ook dat HIM qua informatie en gebruiksvrien delijkheid minimaal hetzelfde moet bieden, wil grootschalige invoering succes hebben. En natuurlijk moet de performance in orde zijn." Als voordelen van HIM noemt Van Esbroeck dat het bankbreed is, goed aansluit op de organisatiedoel stellingen en integrale marktbewerkingsinformatie geeft. Ook goed vindt hij dat je kunt volgen of gefor muleerde doelstellingen gehaald worden en dat je de resultaten kunt vergelijken met collegabanken. Grootste minpunten zijn wat hem betreft het interne karakter -HIM is alleen gericht op het eigen klanten bestand- en het missen van koppelingen met andere systemen. "HIM legt geen link met de ontwikkeling in de markt en met systemen als Prisma. Management informatie over de productie per kantoor of mede werker ontbreekt. Dat is een gemis. Van Esbroeck verwacht dat HIM uitgroeit tot een belangrijke informatiebron voor banken. Toch blijft het volgens hem een vereiste dat banken kunnen beschikken over een lokale database. "Verschillen in werkgebied, klantenbestand en de positie van de lokale bank in de markt maken dit noodzakelijk. HIM, Hulpmiddel in Marketing, is een nieuwe toepassing op het RaboWeb. Banken worden er in de loop van dit jaar op aangesloten. "HIM is een bouwsteen in de inte grale set IT-hulpmiddelen die banken gestructureerd en efficiënt helpen om klanten beter te kunnen bedienen", HIM is een bouwsteen die banken gestructureerd en efficiënt helpt klanten beter te bedienen. technologie aan elkaar breien." HIM neemt daarbij de plaats in van een aantal bestaande systemen. Zo zal het afkortingen als RSB, KBM, CRP, PIM en CSL uit het Rabo-jargon verdringen. Overbodig maken Met de eerste versie van HIM kunnen banken hun klanten bestand analyseren en de gemaakte plannen op uit voering en resultaat volgen. Ook kunnen ze zelf een marktbewerkingsactie op zetten en uitvoeren. Centraal kan precies wor den gevolgd welke bank welke actie zelf begint. Kessels: "Als we constateren dat veel banken eenzelfde lokale actie doen, dan is er blijkbaar behoefte aan. De segmenten van RNAB kun nen van die informatie pro fiteren en er wellicht een centrale actie van maken." Die systematiek moet indivi duele lokale acties op den duur overbodig maken. Uiteindelijk moet HIM eind dit jaar uitgroeien tot een systeem waarin alle centrale commerciële acties zijn op genomen, net als de overige stappen van het marketing planningsproces: het bepalen van marketingdoelstellingen, strategie en activiteiten en het plannen en begroten van die activiteiten. Dat stelt banken in staat planmatiger te werken. Maar Kessels be seft dat je dat met een sys teem alleen niet redt. Daarom wordt HIM inge bed in de werkwijze van segmenten. "Straks spreken alle segmenten dezelfde taal. Inhoudelijk verschilt het wel, maar de systematiek van werken is overal gelijk. Dat maakt de communicatie onderling een stuk eenduidi ger en eenvoudiger." In het voorjaar start een aantal banken met HIM. Gaat dat goed, dan gaan er vervolgens wekelijks zo'n twintig tot vijfentwintig banken over op HIM. Voor die gefaseerde invoering is gekozen om banken goed te begeleiden, maar zeker ook om te voorkomen dat een John Kessels: 'Dankzij HIM spreken alle segmenten straks dezelfde taal.' exact dezelfde gegevens gebruikt, hetgeen Rabobank Nederland AB in staat stelt betere selecties te maken, zodat banken zich kunnen concentreren op het klantcontact. overbelasting het RaboWeb platlegt, geeft Kessels toe. Hij begrijpt dat banken de technische invoering argwa nend volgen gezien de pro blemen met de introductie van OLI. "Daar hebben we veel van geleerd. Ik ver wacht bij HIM dan ook veel minder problemen. Bovendien gebruik je HIM voor je planning en markt bewerking, terwijl je OLI bij ieder klantcontact nodig hebt." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 11