De speurtocht naar Jeiselienen en Big Stars Algemeen Rabobank Merksupport zoekt klanten met authentieke getuigenissen 'Van welke bank zei u dat u was?' Fred Rooijakkers, project manager van Rabobank Merksupport, hoort het regelmatig als hij een lokale bank belt. De samenwerking tussen Rabobank en marketingbureau FHV/BBDO blijkt lang niet bij iedereen bekend. Toch bestaat die al ruim een jaar en heeft iedereen wel eens het eindresultaat van hun werk gezien. Tijd voor een kennismaking in Amstelveen. De 7 criteria voor een geschikte kandidaat is klant van de Rabobank heeft karakter/persoonlijkheid heeft ambitieuze plannen/doelen wil dit graag delen; is extravert weet eigen koers te bepalen is mediageniek: 'springt van het scherm' is ijdel: vindt het leuk gefilmd/ gefotografeerd te worden Het pand aan de Amsterdamseweg ligt er stijlvol bij. Van buiten oud, van binnen modern en open. Ruim an derhalf jaar geleden betrok FHV/BBDO, een van de grootste reclamebureaus van de Rabobank geholpen zijn hun ambities waar te maken. Rabobank Merksupport zoekt die klanten. Tot nog toe leverde dat tachtig cases, zoals zij de klant en zijn ver haal noemen, op. De cases zijn gebruikt in de tv-com- De Rabobank is een betrokken, ondernemende bank met visie. Dat is het uitgangspunt voor de reclamecampagne dit jaar. Om dat beeld uit te dragen, is de campagne opgebouwd uit vier onderdelen. Paginagrote advertenties zetten de bank neer als een bank met een duidelijke maat schappelijke visie en tv-commercials geven invulling aan de betrokken heid van de bank bij het realiseren van ambities van klanten. Advertenties waarin eigen medewerkers innovatieve producten onder de aandacht brengen positioneren de Rabobank als ondernemend bank en actie-advertenties en radiocommercials ondersteunen de verkoop van pro ducten en diensten. De verschillende onderdelen samen moeten er voor zorgen dat het merk Rabobank een meer dynamische uitstraling krijgt. Nederland, met zo'n 170 medewerkers het gebouw. Inmiddels zijn dat er bijna 300. Behalve de Rabobank kan het bureau onder meer Grolsch, Albert Heijn, Libertel en Douwe Egberts tot zijn klantenkring rekenen. Op de benedenverdieping be vindt zich een piepklein stukje Rabobank. Daar zitten de drie medewerkers - vanaf 1 februari vier - van Rabo bank Merksupport. De afde ling is geboren uit de merk strategie van de Rabobank, die de klant centraal stelt. In de communicatie is dat vertaald naar authentieke ge tuigenissen: de hoofdperso nen in commercials en adver tenties zijn klanten die door mercials, (lokale) adverten ties, brochures en de jaarka lender van de Rabobank. De bekendste zijn wel 'sabbati- cal leaver' Jeiselien Smook en de drie ambitieuze jon gens van de Big Star-spijker broeken. Rabobankmedewerker Rooijakkers is sinds 1 janu ari dit jaar de spin in het web bij de speurtocht naar authentieke getuigenissen. "Goede kandidaten vinden we nu vooral door banken te bellen met de vraag of ze iemand in hun klantenbe stand hebben die aan onze criteria voldoet. Maar ik hoop dat banken ons steeds beter zélf weten te vinden." Is een goede case gevonden, dan nemen de 'FHV-dames' van Merksupport, Marcelle Menick en Miranda de Wit, het over. Zij hebben de con tacten met klant en bank, regelen de interviews, de planning en de afspraken. De klanten reageren stuk voor stuk heel spontaan en positief, zegt De Wit. "Merksupport is uniek in de reclamewereld. Ook voor ons. Je spreekt namelijk met klanten van de Rabobank, geen acteurs." Het werken met klanten zorgt ook voor veel werk. Zo moet er een actueel data- en beeldbestand zijn met cases. Belangrijk, aldus Menick: "Als je een klant met een bedrijf hebt dat op houdt te bestaan, mag je die natuurlijk nooit meer ge bruiken. Hetzelfde geldt als de relatie tussen klant en bank verslechtert, een klant overlijdt, noem maar op. Daarin moet je heel zorgvul dig zijn." Complete case Naast de bureaus die voor Rabobank Nederland ex terne communicatiemidde len produceren, kunnen ook lokale banken gebruik Fred Rooijakkers, Miranda de Wit en Marcelle Menick (vlnr) zoeken stad en land af op zoek naar authentieke getuigenissen van Rabobankklanten. maken van de getuigenissen. Zaak is dat ze de complete case gebruiken, dus foto's in clusief bijbehorende teksten. "Wat we wel eens zien is dat banken een foto gebruiken en daar zelf een tekst bijzet ten", weet De Wit. "Dat kan problemen opleveren met de klant. Bovendien is het niet authentiek, en kan het imago van de Rabobank bescha digd raken." "Gezien De Cost en de Baet moet de bank zich sowieso afvragen of het verstandig is eigen advertenties te maken", vult Rooijakkers aan. "Het lokale gebruik van centrale advertenties geeft een extra herkenbaar heid. En misschien is een re dactioneel artikel goedkoper en efficiënter." Het vinden van cases is geen makkelijke job, aldus Menick. "Voor die tachtig cases zijn tweehonderd mensen gese lecteerd en geïnterviewd. Er vallen er dus nogal wat af." De mensen van Merk support hopen dan ook dat banken geschikte kandida ten massaal aanmelden. Rooijakkers: "We willen het beste van het beste. Dat kan alleen als je er veel hebt." Daarom zijn ook twee jour nalisten ingehuurd, die van uit hun eigen werkterrein mensen zoeken. Eén freelan cer, de andere is de hoofdre dacteur van het zakelijke blad BiZZ. Menick: "In hun werk komen ze veel interes sante mensen tegen waarvan ze denken: hé, die is uiter mate geschikt. De eerste vraag die dan gesteld wordt is in ieder geval: "Ben je klant van de Rabobank?" Rabobank Merksupport telefoon (020) 543 78 83 telefax (020) 543 77 84 10 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 10