Nieuwe mobiele betaalautomaat voor ondernemers 'Beleid Rabobank Huis Hypotheekadvies niet gewijzigd' Advies over voice logging- apparatuur op RaboWeb CAO-regeling werkgeversbijdrage collectieve ziektekostenverzekering Nieuwe toon in bijsluiteractie RH&H roept vragen op Computercentrum C. van den Velden BV (CCV) heeft een nieuwe mobiele betaalautomaat ontwikkeld. Banken kunnen deze adviseren aan hun zakelijke klanten. Met het apparaat kan een ondernemer overal pin- en creditcardbetalingen ontvangen. De automaat is handig voor leveranciers aan huis of bij betalingen op locatie, bijvoorbeeld beurzen. Adjunct directeur Tini Coppens en Regiomanager Maurits de Jonge van Interpolis reikten vorige week bij Rabobank Hoogeveen een cheque uit aan de afnemer van de 900.000ste Alles in één Polis. De heer J. Sieders kreeg een cheque voor een Alles in één Verwenweekend in het Kurhaus in Scheveningen. Rabofacet heeft het onderzoek naar voice logging-appa- ratuur voor lokale banken afgerond. Het advies ten aanzien van deze apparatuur staat op het RaboWeb. Deze mobiele betaalauto maat is de enige toegestane en door Interpay goedge keurde automaat voor het verzenden van betaaltrans- acties via de ether. Hoewel er een landelijke dekking is, is de bereikbaarheid afhan kelijk van de geografische locatie en specifieke omstan digheden. Het bereik binnen Nederland en tips om het bereik te verbeteren staan aangegeven in de postcode tabel op het RaboWeb (onder deel betaalautomaten). Onder de naam Contract Collect wordt een nieuw aanvraagproces voor betaal automaten geleidelijk inge voerd. Contract Collect houdt in dat de bank klanten in- Bij een aantal van de werk nemers die vóór 1 april 1989 in dienst van de organisatie traden, wordt de 'bevroren' werkgeversbijdrage ingehaald door de CAO-bijdragerege- ling. De 60%-bijdrage over het totaal van de premies 3e klasse inclusief wettelijke bij drage kan bij een verzekering van twee volwassenen en twee of meer kinderen, méér formeert en adviseert over de betaalproducten (PIN, creditcard en Chip) en dat de verkoop en de admini stratieve afhandeling door de automatenleverancier wordt uitgevoerd. Voor de mobiele betaalautomaat is dit nu al van kracht. Banken kunnen klanten aanmelden met het Mutatieformulier Mobiele Betaalautomaat op het Rabo Web. Het is belangrijk dat zij de naam-nummercontro- le voor het creditrekening- nummer waarop de PIN- transacties worden bijge schreven, goed uitvoeren. CCV neemt geen formulie ren zonder paraaf en bank- stempel in behandeling. De mobiele betaalauto- zijn dan de op het niveau van 1995 'bevroren' bijdrage. In dat geval geldt de gunstiger 60%-bijdrage. Op de salaris- strook staat het verschil tus sen de 'bevroren' bijdrage en de 60%-CAO-bijdrage vol gens de CAO vermeld als 'Toeslag bijdr.-premie ZKV'. Als de 60%-bijdrage gunsti ger is, zal de toeslag negatief zijn. Vanwege de millennium- maat kost 3.750,- en ac cepteert alle Nederlandse en buitenlandse bankpassen voorzien van PIN, ede/ Maestro logo en credit cards van Visa en Euro/ Mastercard. In Rabobank Bedrijven Nieuws van febru ari wordt aan dit product ook aandacht besteed. Product- en prijsinforma tie over de mobiele betaal automaat, het mutatiefor mulier en de postcodetabel zijn te vinden op het RaboWeb, Bedrijven, Infor matie, Product, Betalings verkeer, Betaalautomaten, kopje Informatie over betaal automaten, onderdeel H. Onder het kopje Contract Collect voor betaalautoma ten is achtergrondinformatie opgenomen over de nieuwe werkwijze van verkopen. Servicedesk Bedrijven C (040) 217 64 44lkies 3) overgang kon de program matuur niet tijdig worden aangepast zodat deze nega tieve toeslag in de salarissen van januari niet kon worden voorkomen. In februari zal correctie plaatsvinden. De toeslag zal voor deze werkne mers dan 0,00 bedragen. Collectieve Zorgverzekeringen r (030) 216 23 88 Voice logging-apparatuur kan door lokale banken wor den gebruikt voor het vast leggen van telefoongesprek ken bij onder meer beleg gingstransacties. Steeds va ker zeggen banken behoefte te hebben aan deze appara tuur. Rabofacet heeft daarom de afgelopen maanden een on derzoek naar voice logging ingesteld. Uit dat onderzoek blijkt dat er niet één systeem voor alle lokale banken valt te selecteren. De situatie bij de banken is daarvoor te divers. Om de banken toch van dienst te zijn, heeft Rabo facet een drietal adviezen uitgewerkt. Elk van deze adviezen hoort bij een ande re lokale situatie. Zo is er een advies voor banken die incidenteel gesprekken wil len vastleggen en een advies voor banken die voice log ging intensief willen gebrui ken. Daarnaast is er een advies voor banken die bui ten deze twee categorieën vallen. Het volledige advies staat in een aanvullend document bij dit artikel op het Rabo Web. Banken die meer infor matie willen over voice log ging-apparatuur, kunnen ook terecht op de site van Info98 (hardware). Rabofacet Teleservices f (040) 219 50 50 "Het beleid van Rabobank Huis 8c Hypotheekadvies is niet veranderd. Wel gewijzigd is onze wijze van communi ceren met de klant, met name de tone of voice." Zo reageert Jan Claassen van Rabobank Nederland Huis 8c Hypotheekadvies op de vragen van lokale banken, die naar aanleiding van de laatste bijsluiteractie zijn gesteld. "We hebben het afgelopen jaar veel reacties van lokale banken gehad over onze commerciële uitingen naar de markt", aldus Claassen. "De meeste opmerkingen rondom de marketingcom municatie gaan erover dat 'het allemaal te weinig asser tief is'. Ofwel, we spreken onvoldoende de taal van klanten en van hetgeen hen bezighoudt. Samen met een 30-tal commercieel mana gers Huis 8c Hypotheek advies van lokale banken hebben we de afgelopen maand vastgesteld, dat we met deze wijze van commu niceren de klant teveel een bepaalde richting in duw den. Zo hebben we richting de oversluitmarkt steeds ge communiceerd dat het lang niet altijd verstandig is om de hypotheek over te sluiten. Daarmee is onvoldoende in gespeeld op de daadwerke lijke behoefte van de klant. De praktijk laat immers zien dat in 1999 veel meer men sen hun hypotheek hebben overgesloten dan dat er nieu we hypotheken zijn gesloten." Met die kennis ging Rabo bank Huis 8c Hypotheek advies aan de slag. Met als eerste resultaat de nieuwe bijsluiter. Claassen: "Bij het ontwikkelen van deze bij sluiter zijn we uitgegaan van de behoefte van de klant. Wat wil hij, wat houdt hem bezig? We willen de klant immers, indien oversluiten zijn aandacht heeft, bij ons aan tafel krijgen." Sommige banken menen dat deze nieuwe houding ook gevolgen heeft voor het beleid. Claassen ontkent dat: "Wij blijven een bank die integer handelt, geen provisiespelletjes speelt en de klant op een persoonlijke en deskundige manier wil helpen bij het realiseren van zijn ambities. Deze bijsluiter verandert daar niets aan. Uitgangspunt is en blijft dat de klant centraal staat, dat we luisteren naar onze klant en dat we inspelen op zijn wensen en behoeftes. Zoals in de gedragscode is vermeld, zullen we de klant wijzen op alle voor- en nadelen van veranderingen in zijn hypo theek. Maar per saldo zullen we wel doen waar hij voor kwam. Klantwaarde dus."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 2