DNB tevreden over verschaffing hypotheken banken "Merk Rabobank beter neerzetten voor minder geld" 2 0 0 0 'Trendwotcher DNB blijft olert op doorschietende woningmarkt' Sponsoringpresentatie voor lokale banken accent op enkele sponsoringthema's Nationale Management Competitie voor scholieren Vermi2000 te downloaden vanaf RaboWeb 'oi Rabokrant Intern Rabobank dagblad Vierde jaargang no. 861 Week 3 Vrijdag 21 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP B16 Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Nederlandse banken gaan op een bedrijfseconomisch verantwoorde wijze om met hun hypothecaire kredietver lening. Dat is de belangrijkste conclusie uit een gisteren verschenen rapport van De Nederlandsche Bank (DNB) over het hypothecaire kredietbedrijf van Nederlandse banken. Volgens Jos van Lange van de productmarkteenheid Fi nancieren, bevestigt DNB in haar rapport dat de soliditeit van het Nederlandse finan ciële bestel bij een eventuele omslag op de woningmarkt buiten kijf staat. Van Lange: "Niettemin is een aantal ver scherpingen in het toezicht te verwachten en gaat speciale aandacht van DNB uit naar de verkoop via tussenpersonen." De zorg van DNB over het hypotheekbedrijf komt voor al voort uit een macro-econo mische bezorgdheid over een mogelijk doorschietende en daarna wellicht omslaande prijsontwikkeling op de Nederlandse woningmarkt. "Op zich is die zorg begrij pelijk", vindt Paul van de Ven van de Stafgroep Economisch Onderzoek, "en deze wordt gedeeld door de banken. Wat opvalt is dat DNB nu via de banken en publieke opinie de ontwikkelingen op de Neder landse woningmarkt lijkt te willen afremmen. Een belang rijke oorzaak van de uitbun- Cliënten Advies dige prijsstijgingen op de woningmarkt blijft onderbe licht: het tekortschietend aan bod. Bovendien kan worden geconstateerd, dat een aantal ontwikkelingen de woning markt zullen doen afkoelen, zoals de sterk gestegen rente en een aantal fiscale aanpas singen. Denk hierbij aan lagere marginale tarieven in de Belastingherziening 2001 en beperking mogelijkheden spaarhypotheek en aflossings- vrije hypotheek." Paul van de Ven en Jos van Lange delen de mening van DNB, dat adequate consumen tenvoorlichting van groot belang is: "Uiteindelijk is het de consument, die weloverwo gen de beslissing moet nemen over de aankoop en financie ring van zijn woning. Een goed geïnformeerde woon consument, voldoende aan bod van geschikte woningen, een stabiele macro-economi sche omgeving en een be trouwbare overheid zijn de beste remedies tegen de door DNB gevreesde macro-risi- "Sponsoring moet ons helpen het merk Rabobank dyna mischer te maken en onder de aandacht te brengen van bedrijven en vermogende particulieren." Dat was de slot conclusie van Frank van der Meijden van het Coördinatiebureau Sponsoring van Rabobank Nederland, die afgelopen woensdag de sponsoringbijeenkomst voor lokale banken presenteerde. Tijdens de bijeenkomst, waarin onder meer de junior-, amateur- en profwielerploeg werden voorgesteld, gingen diverse sprekers van Rabo bank Nederland in op het sponsoringbeleid voor loka le banken. Door middel van een vragen en antwoorden- spel werd een beeld gegeven van de sponsoringmogelijk- heden. Voor de lokale ban ken zijn dit de sponsoring- activiteiten wielrennen, MuseumJaarKaart, hockey en paardensport. Ook de Floriade en het SeniorWeb, een initiatief om ouderen vertrouwd te maken met Internet, werden hierbij genoemd. Van der Meijden benadrukte waarom het belangrijk is alleen deze acti viteiten lokaal te sponsoren. "Negatief reageren op spon- soringverzoeken is vaak moeilijk. Maar door opti maal gebruik te maken van de sponsoringmogelijkheden die we hebben, kunnen we Profwielerploeg van de Rabobank stelt zich voor. ESEC Educational Entertain ment organiseert dit jaar voor de vijfde maal de Natio nale Management Competi tie voor Scholieren. Deze educatieve competitie richt zich op middelbare scholie ren tussen 14 en 18 jaar. Voorafgaande jaren heeft ESEC mede dankzij sponsor bijdragen van lokale banken de competitie gratis kunnen aanbieden aan de deelne mende scholen. Ook dit jaar kunnen ban ken een sponsoringbijdrage leveren aan de competitie en daarmee hun maatschappe lijke betrokkenheid profile ren en contacten met de doelgroep opbouwen en/of verdiepen. Bemiddeling en administratie komen voor rekening van ESEC. Aanvul lende informatie over de competitie, een lijst van deel nemende scholen en een in schrijfformulier zijn beschik baar op het RaboWeb, Cliën ten Advies, Informatie, Marktbewerking, Jeugd Jongeren. Banken kunnen zich inschrijven tot 1 februari. Cliënten Advies (040) 217 70 08 (kies 2.3) het merk Rabobank beter neerzetten voor minder geld." Naast de wielerploegen, met daarin onder meer Michael Boogerd en Leon van Bon, gaven toppers uit de hockey- en paardenwe- reld acte de présence, zoals Teun de Nooijer, Stefan Veen, Piet Raijmakers en Anky van Grunsven. "Winnaars die het Rabobankmerk dragen: Huis Hypotheekadvies voor een lokale bank bete kent sponsoring van deze sporten de unieke mogelijk heid om zich met hen te identificeren", aldus Van der Meijden. Een overzicht van vragen en antwoorden over sponso ring staat op de segmentsites van het RaboWeb, kolom Persoonlijk, Organisatie, PR en Sponsoring. Rabobank Huis Hypo theekadvies heeft een nieu we versie van het programma Vermi gemaakt. Gebleken is dat Vermi99 enkele tekortko mingen bevat. De nieuwe ver sie, Vermi2000, is gedurende één week te downloaden Financieel Advies Op het RaboWeb vanaf het RaboWeb. Het pro gramma is te vinden onder de keuzemogelijkheid Spoed berichten op de site van Huis Hypotheekadvies. Met het programma Vermi kunnen banken berekenin gen maken voor vergoe dingsrente en middelrente. Persbericht: Rodamco Asia profiteert van herstel in Azië Persbericht: Winst Rodamco North America 15% gestegen Rabobank Huis Hypotheekadvies C (040) 217 70 05

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 1