Performanceproblemen RaboWeb 'Meer winst door duurzaam zaken doen' Nog plaatsen beschikbaar voor Sponsoringpresentatie RNAB Interpolis verkort doorlooptijd levensverzekeringen met 85 procent Veranderingen moeten systeem stabiel en sneller maken Rabobank lid van WBCSD Borgstellingsfonds geeft extra uitstel De informatievoorziening via het RaboWeb is afgelopen maandag weer voor het grootste deel van de dag uit de lucht geweest. Naar aanleiding daarvan zijn in de middag aan passingen verricht aan de software met als doel het raad plegen en zoeken van documenten op het RaboWeb stabie ler te maken. De afgelopen maanden kon de informatie te vaak niet worden geraadpleegd. Daarnaast heeft het gehele RaboWeb de laatste maan den te kampen met andere problemen, zoals een trage reactietijd. De totale pres tatie van bereikbaarheid, beschikbaarheid en respons tijd wordt aangeduid als de performance van het Rabo Web, oftewel de beleving van hoe het RaboWeb pres teert. De problemen groei den exponentieel toen rond 1 november de nieuwe sites van de segmenten en een uit gebreidere zoekfunctie ope rationeel werden. Vanaf die tijd heeft Rabofacet alles in het werk gesteld om de pro blemen het hoofd te bieden. Slechte performance wordt uitermate storend wanneer deze voorkomt in een vaak gebruikte functie. In dit geval gaat het om de raad pleeg- en zoekfunctie van de informatie in documenten. Deze wordt gebruikt vanuit vele sites en toepassingen door (tien-) duizenden mede werkers lokaal èn centraal. Wanneer een storing op treedt in de software op de centrale server, heeft dit tot gevolg dat het raadplegen en zoeken niet kan worden uit gevoerd. De gebruiker krijgt dan meldingen als 'server too busy' of 'failed to con- nect'. Dit betekent niet dat het hele RaboWeb eruit ligt. De verschillende sites blijven Op het RaboWeb Personeelsaanbieding naar Geilo, Noorwegen in de lucht, maar de meeste documenten en het zoek scherm zijn niet te benade ren. Ondanks de grote pro blemen zijn er in november en december meer dan 600.000 keer documenten geraadpleegd. Dagelijks zijn dat er gemiddeld tussen de 20.000 en 30.000. Medewerkers van Rabo facet zijn vanaf eind oktober bezig om de problemen met de informatievoorziening structureel op te lossen. In de afgelopen periode is een aantal aanpassingen verricht in overleg met de Ameri kaanse leverancier van de software. Tussen de acties door werd steeds vastgesteld dat de problemen niet of slechts tijdelijk waren opge lost. Sinds 15 december 1999 kon er in verband met de milleniumovergang niet meer aan het systeem wor den gewerkt. In de komende weken worden veranderin gen aangebracht die het sys teem stabiel en sneller moet maken. Ook aan andere toe passingen op het RaboWeb wordt hard gewerkt om de performanceproblemen op te lossen. Rabofacet Arcade infor meert systeembeheerders wekelijks via Info98 over de voortgang. Vertegenwoordigers van ïns en outs van projecten aangesloten banken kun- als hockey, paardensport, nen zich op de hoogte stel len van de mogelijkheden van de sponsorprojecten van Rabobank Nederland AB. Woensdag 19 januari vindt de Sponsoringpresen tatie RNAB in Utrecht plaats. Op deze bijeenkomst, die om 17.30 uur start, worden de wielerploegen voorgesteld en komen de museumjaarkaart en seni orweb aan de orde. Aan melden is telefonisch moge lijk op onderstaand nummer of via het inschrijfformulier dat als gerelateerd docu ment bij dit artikel is opge nomen op het RaboWeb. Coördinatiebureau Sponsoring f (040) 217 51 60 De Rabobank trad op 1 januari als eerste Nederlandse bank toe tot de World Business Council for Sustainable Development. De WBCSD is een alliantie van 120 grote internationale ondernemingen, waaronder Heineken, Shell, Philips en Unilever, die duurzame ontwikkeling in strategie en beleid nastreven. "De bedrijven delen de overtuiging dat zaken doen op een duurzame manier tot meer winst leidt voor alle belanghebbenden", vertelt stafgroepleider Duurzame Ontwikkelingen Bart-Jan Krouwel. "Ook wij onder schrijven dit, vandaar het lid maatschap." De WBCSD helpt onderne mingen bij het duurzaam inrichten van hun bedrijfs matige en commerciële orga nisatie. Bedrijven en regio's in ontwikkelingslanden krij gen hierbij extra ondersteu ning. Daarvoor volgt de WBCSD de laatste trends op het gebied van milieu, maat schappij en duurzaamheid die relevant zijn voor haar leden. Ook stelt de WBCSD voor ondernemingen scena rio's op die een antwoord geven op vraagstukken als biotechnologie, genetische modificatie of energiever bruik. Verder kunnen leden deelnemen aan werkgroepen waarin zij ervaringen, ideeën en best practices uitwisselen. Hoofddirectievoorzitter Hans Smits vertegenwoordigt de Rabobank Groep in het bestuur van de WBCSD. Krouwel is verantwoordelijk voor de uitvoerende activitei ten. Krouwel: "WBCSD kan op brede steun rekenen doordat ze goede relaties onderhoudt met nationale overheden, universiteiten en milieu- en consumentenorga nisaties." Stafgroep Duurzame Ontwikkelingen 7 (030) 21^35 24 De business unit Leven Particulier van Interpolis heeft de gemiddelde doorlooptijd van aanvragen voor vrijwel alle individuele levensverzekeringen teruggebracht van twee maanden naar een week. Ook het aantal fouten in de afhandeling is sterk gereduceerd. Daarmee loopt de Tilburgse verzeke raar voorop in de levensmarkt. De verbetering is vooral gerealiseerd door het beter stroomlijnen van processen. Manager Contractbeheer Rob Hendriks: "Gedurende een jaar hebben we alle pro cessen onder de loep genomen. Waar mo gelijk hebben we verbeteringen aangebracht of de procedure ingekort. Dit laatste was onder meer mo- Bedrijven Het Borgstellingsfonds voor de Landbouw geeft de mogelijkheid van extra uit stel van aflossing over het jaar 2000 voor de varkens- en pluimveesector. Het be treft één jaar extra uitstel van aflossing bovenop de nor male mogelijkheid van twee jaar uitstel of bovenop de reeds verkregen drie jaar in 1999. Dit laatste geldt voor de varkenshouderij. Meer informatie hierover staat op het RaboWeb, Be drijven, Informatie, Product, Financieren, Garantiekredie ten overheid. Stichting B.F. Infodesk Kenniscentrum Risicomanagement AB 7 (040) 217 ssTs" gelijk door medewerkers meer eigen verantwoordelijk heid te geven." Daardoor zijn niet alleen de wachttijden met 85 procent verkort, ook is het aantal fouten drastisch verminderd. "Zo gebeurde het wel eens dat stukken ver loren raakten of polissen ver keerd werden verwerkt." De klachtenstroom bij Interpolis is inmiddels vrijwel geheel tot staan gebracht. De inspanningen van de Rabobank-dochter zijn het antwoord op een brandbrief die de Nederlandse Vereni ging van Makelaars in Assurantiën en Assurantieadviseurs (NVA) vorig jaar aan haar leden stuurde. Zij riep daarin de verzeke raars op om snel iets te doen aan de lange wacht tijden en vele foutmeldingen. Explosieve groei van de branche en complexiteit van de aanvragen zijn volgens Hendriks vooral de oorzaken van de problemen. "Financië le dienstverleners zien zich zelf niet als een logistieke onderneming. Interpolis heeft dit onderkent en heeft haar processen hierop aangepast. Eigenlijk hebben we het afge lopen jaar gebouwd aan een geheel nieuw bedrijf."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 2