Inflatieangst komt eerder dan verwacht' - 'Europese samenwerking is gigantische opgave' Aanpassing adviestarieven Ondersteuning lokale banken bij direct marketing acties verbeterd 2000 Jos van Lange over stijging hypotheekrente: Segmentwijzers nog niet volledig op RaboWeb Circulaire w Wim Meijer in Bank Bestuurder: I2oi Rabokrant Intern Rabobank dagblad Vierde jaargang no. 857 Week 2 Woensdag 12 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP B16 Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De rente op de kapitaalmarkt is afgelopen weken geste gen. Reden voor verhoging van de hypotheekrente. De Rabo bank verhoogt met ingang van vandaag haar adviestarieven voor looptijden vanaf vijf jaar en voor variabele rente met 0,2%; voor kortere looptijden bedraagt de verhoging 0,3%. "Eigenlijk komt deze renteverhoging onverwacht", zegt Jos van Lange, hoofd van de productmarkteenheid Financieren. Van Lange rekende na de millenniumwisseling eerder op een renteverlaging dan een renteverhoging: "De algemene verwachting van de goeroes op het gebied van de rente was, dat met het begin van het nieuwe jaar nieuw geld de markt zou binnenstromen. Daar door zouden obligatiekoer- sen stijgen, waardoor de rente zou dalen. Na een korte positieve periode zou de rente weer een beetje stij gen als gevolg van de toene- Nog niet alle segmentinfor matie blijkt beschikbaar via het RaboWeb. In de krant van 3 januari werd gemeld dat de vijf Segmentwijzers per 1 januari alleen via het RaboWeb zouden verschij nen. Dat blijkt niet helemaal het geval en banken wordt daarom geadviseerd om de papieren versies vooralsnog niet in de papierbak te gooien. Van Cliënten Advies blijkt bijvoorbeeld niet alle informatie beschikbaar op de managersite. De informatie die nog niet op het Web beschikbaar is zal nog opge zocht dienen te worden in de papieren versie. Financieel Advies Op het Ra bo Web Aanvullende informatie CLIP 2.1 Persbericht; Rodamco UK: Beleggingstransacties mende vrees voor inflatie." Het jaar begon echter anders dan de meeste econo men hadden voorspeld. "Het tegenovergestelde van wat we verwachtten kwam uit" stelt Van Lange vast. "Als reactie op de publica tie van nieuwe Amerikaanse marktcijfers werd de infla tieangst meteen aangewak kerd, waardoor de rente op de kapitaalmarkt toenam. Wel zijn de korte tarieven een beetje gedaald. Maar die afname is veel minder dan op grond van het wegvallen van de 'millenniumhobbel' mocht worden verwacht." De onverwachte ontwik keling werd in de eerste dagen van het nieuwe mil lennium in gang gezet. Daarom verhoogde de Rabo bank vorige week al de marktindicatietarieven. Deze week volgen dus de advies tarieven. Ook de tarieven voor bedrijfsfinancieringen en Spaar-Vast gaan omhoog. Rabobank Nederland verhoogt per 12 januari de adviestarieven voor varia- belrentende en vastrenten- de leningen zowel aan bedrijven als aan particu lieren met 0,20%. Uitzon deringen hierop zijn de tarieven voor leningen met rentefixatietermijn van 1 tot en met 4 jaar aan parti culieren, die met 0,30% worden verhoogd. Meer informatie over de aanpassing van de tarieven staat in circulaire 16/862. Deze staat als aanvullend document bij dit artikel op het RaboWeb. Lokale banken kunnen voortaan voor alle ondersteuning op het gebied van Direct Mail en Telemarketing terecht op één adres. De afdeling Direct Marketing Services (DMS) van Rabo- facet heeft hiervoor één centraal telefoonnummer ingesteld. Uit een door DMS gehou den onderzoek blijkt dat banken behoefte hebben aan goede ondersteuning. Mini maal één keer per maand ver sturen zij een mailing. Ruim een kwart van de banken kan hieraan wegens capaciteitsge brek geen vervolg geven. Opdrachtmanager bij DMS Conchita Doorakkers: "Uit reacties blijkt dat banken het als taak van Rabofacet zien om hen bij direct marketing acties te ondersteunen. Zelf beschikken zij vaak niet over voldoende capaciteit, kennis, expertise en apparatuur." Met het instellen van één centraal telefoonnummer hoopt DMS dat banken meer gebruik gaan maken van de service van Rabofacet. Doorakkers: "Door hun di rect marketing uit te besteden kunnen zij een hoger rende ment verwachten." Volgende week ontvangen banken een mailing over de vernieuwde service. Een uitgebreide in formatiemap is aan te vragen bij DM-Servicedesk, De Maas 11, 5684 PL Best. E-mail intern: DM-Service- deskfu@tsc@rabofacet. E-mail extern: DMService- desk@rf.rabobank.nl DM-Servicedesk C (040) 219 52 52, Fax(040)219 50 19 "Als de coöperatieve banken in Europa er niet in slagen een coöperatieve groep van de grond te krijgen, wordt het voor ieder van hen lastig om betekenisvol aan de coöpera tie vast te houden. Tenzij ze zich tevreden stellen met een bescheiden regionale positie." Zo onderstreept Wim Meijer, voorzitter van de Raad van Beheer, in een interview met het blad Bank Bestuurder (B&B) het belang van de Europese samenwerking. Meijer praat met B&B onder meer over de vraag of de Hoofddirectie niet steeds meer op afstand komt te staan van de lokale banken èn over het nakomen van afspraken. Het grootste gedeelte van het interview handelt echter over de samenwerking van banken in Europa. Meijer ziet dat als een gigantische opgave: "We zullen diepgewortelde verschillen van sociale en culturele aard moeten zien te overwinnen en bij elkaar brengen wat in generaties en eeuwen uit elkaar is gedre ven. Er staan ons zware beproevingen te wachten, er zullen afstotingsverschijnse len optreden en er zal wor den teruggevallen op eigen oriëntaties. Toch zullen we allemaal onze eigen verwor venheden moeten gaan rela tiveren. Want in dit proces zijn we allemaal op elkaar aangewezen." De nieuwste editie van B&B verschijnt vandaag. De oplettende le zer zal het opvallen dat het blad in een nieuw jasje is gestoken. Het blad is kleur rijker geworden en bevat meer en kortere verhalen. Ook kent B&B een nieuwe rubriek: 'tien vragen aan'. Het eerste 'slachtoffer' dat in deze rubriek aan de tand wordt gevoeld is RNAB-direc- teur Pieter van der Weijden.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 1