"Jongeren hebben bij de Rabobank een stem" GEBRUIK PRIMACHEQUE VANAF 1 MAART NIET MEER MOGELIJK Verbouwing Rabob Hoogwoud in recordtempo Oprichting Jongerenplatform in Oosterhout Verwarring over premieverhoging collectieve ziektenkostenverzekering Nieuw handboek zakendoen met buitenland verschenen Nieuw telefoonnummer werknemerssparen Gratis Chipper voor klanten met betaalautomaten van Getronics "Hoe maak je de bank aantrekkelijk voor de jeugd en hoe geef je hen de gelegenheid om hun suggesties in te brengen? Dat was de vraag die we ons in september vorig jaar stel den", zegt Mario van der List van de afdeling Commu nicatie Sc Public Relations van Rabobank Oosterhout. Het antwoord vond de bank in een Jongerenplatform. Rabobank Oosterhout stuurde een mailing naar 900 jongeren in de leeftijd van 15 tot en met 17 jaar. Twin tig jongeren reageerden en tien kwamen daadwerkelijk naar de eerste bijeenkomst in november. De eerste bij eenkomt bracht redelijk in zicht in wat er leeft. Op de vraag wat jongeren eventueel misten in het pas verbouwde bankgebouw, bleek bijvoor beeld dat er geen behoefte aan een cybercafé was. Verder verlangen jongeren heldere communicatie zonder bank- jargon. 'Wat bedoelen ze in hemelsnaam met het fixeren van je rekening?', was één van de opmerkingen. Het platform zal de komende tijd al actief zijn voor de eigen doelgroep. Er bleek vooral behoefte te zijn aan meer activiteiten voor jongeren binnen de gemeen te. Van der List: "Ooster hout organiseert een jaar lijks, mede door de Rabo bank gesponsord, cultuur- parkfeest waarvan het plat form vindt dat het onvol doende gericht is op jonge- De primacheque, een betaalinstrument dat met name wordt gebruikt door klanten die betalingen bij de douane moeten doen, kan vanaf 1 maart niet meer worden gebruikt. Dat meldt het segment Bedrijven. Vol gens het segment zijn er op dit moment voldoende alter natieven voor de primache que voorhanden. Officieel is de primacheque al per 1 oktober jongstleden afgeschaft. Desondanks maakt een aantal banken nog ge bruik van dit betaalmiddel. Bedrijven heeft nu een alternatief voor betalingen aan de douane tot stand gebracht. Voor spoedbet- Bedrijven alingen is een rekening geo pend. De telegiro's die op deze rekening worden ge boekt, worden direct in de zekerheid (buffer) van de handelaren verwerkt. Meer informatie over de nieuwe werkwijze staat als aanvullende informatie bij dit artikel op het RaboWeb. Het gaat onder meer om een toelichting op het nieuwe alternatief, een brief die naar primacheque-gebrui kende klanten kan worden gestuurd en om het markt bewerkingspakker 'Afbouw primacheques'. Servicedesk Bedrijven 7 (040) 217 64 44 Onlangs is het telefoon nummer voor werknemers sparen gewijzigd. Voor pro- duktinhoudelijke (erkende bestedingen etc.) en admini- stratief-technische vragen (AWS) kunnen banken voor ren. We hebben nu contac ten tot stand gebracht tus sen de organisatie en het platform waardoor ze kun nen meedenken over en meehelpen aan de uitvoering van het feest." Van der List gaat er vanuit dat de groep jongeren door hun deelname aan het plat form een positieve uitstra ling zal hebben op haar omgeving. "Jongeren heb ben bij de Rabobank een stem. We hopen dat dat gegeven zich als een olievlek zal uitbreiden onder vrien den en mede-studenten", aldus de Oosterhoutse com municatiemedewerker. "Wat ze bij een grote supermarktketen klaarspelen, dat moet ons ook lukken". Dat moeten de medewerkers van Rabobank Midden-Westfriesland gedacht hebben toen ze besloten het interieur van hun kantoor in het Noord hollandse Hoogwoud in slechts één week compleet te laten vernieuwen. Een unieke gebeurtenis want binnen de orga nisatie is dit concept niet eerder toegepast. De bank trok een aantal lokale ondernemers aan om deze verbouwingsklus in recordtempo te klaren. In één week wordt het kantoor van het oude interieur, daterend uit de jaren zeven tig, ontdaan en ondergaat het een ware metamorfose. Het interieur voldeed niet meer aan de huidige eisen. Henk Wagemakers, mana ger Particulieren: "Ons kantoor heeft geen ruimte voor het voeren van advies- gesprekken en we hebben ook behoefte faciliteiten Er blijkt verwarring te bestaan over de premiever hoging van de Collectieve Ziektenkostenverzekering. De tijdelijke premiekorting is per 2000 afgelopen. Bij de premieberekening van dit jaar wordt die korting van ƒ400,- per persoon eerst bij de premie van 1999 opgeteld, waarna daar over vervolgens een procen tuele premie-aanpassing volgt. Gemiddeld bedraagt die aanpassing 7%. Collectieve Zorgverzekeringen r (030) 216 23 als 'kleine bankzaken' snel ler en soepeler te laten verlo pen. De komende vijf jaar verwachten we overigens geen grote veranderingen die bijvoorbeeld zouden kunnen leiden tot een mini- kantoor. We zijn het enige bankkantoor in ons werkge bied, de populatie hier neemt toe en onze activitei ten rechtvaardigen geen 'automatenhal'. Vandaar deze verbouwing." Klantwaarde betekent vol gens de bank ook dat de klant zo min mogelijk hinder mag ondervinden van een verbouwing. Door een strak draaiboek, een coördinerende architect en goede samenwerking tussen lokale ondernemers en Rabofacet verwachten de medewerkers dat dit zeker gaat lukken. Tijdens de verbouwing, die plaatsvindt van 14 tot en met 21 januari, kunnen klanten terecht bij het hoofdkan toor. Voor zakendoen in het buitenland geeft Kluwer ook dit jaar een handboek uit. Titel van dit boek is 'Nederland over de grens'. Op een logisch geordende manier worden producten, markten en zakelijke mogelijkheden in 115 lan den beschreven. Algemene landeninforma tie, douanegegevens, feest dagen, gangbare opening stijden van bedrijven biedt het nieuwe handboek. Ook de zakelijke gedragscode in een bepaald land ontbreekt niet. Zo is het in Arabische landen niet gepast tijdens het eten voedsel met de (onreine) linkerhand aan te raken. Bovendien is het niet wenselijk aan te dringen om een zakelijk aangeboden maal tijd te betalen. Uiteraard worden ook de gegevens van taan bellen met helpdesk P.M.E. betalen-sparen (040) 217 60 45. Voor commerciële vragen over de werknemers regelingen kan contact opge nomen worden met het seg ment Bedrijven (040) 217 64 44. Op 13 januari 2000 ontvan gen 1.575 Rabobank klanten met apparatuur van Getronics een gratis aanbod voor Chip per. Dit aanbod is eenmalig en geldt tot 10 februari 2000. Deze actie is een vervolg op de Chipper-actie van afgelo pen najaar waarbij een resul taat is bereikt van 73%. Aanvullende informatie staat op het Raboweb: Bedrijven, Product, Betalingsverkeer, Chippen. de buitenlandse Rabobank- vestigingen vermeld. Lokale banken kunnen het boek gebruiken als eigen informa tiebron, maar het kan ook ingezet worden als relatiege schenk of als aanbieding voor internationaal opere rende klanten. De winkelwaarde van het boek bedraagt 59,95. De nieuwste editie 2000 is voor lokale banken te bestellen bij voorinschrijving voor ƒ30,-, (excl. BTW). Bestellen kan via het fax formulier dat als aanvullend document bij dit artikel op het RaboWeb staat. Dit moet wel gebeuren vóór 5 februari. Na deze datum vervalt de aanbiedingsprijs. Internationale Dienstverlening r (040) 217 77 87

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 2