Best practices Milieumanagement: pilotbanken gezocht 'Eerste week van 2000 leidt niet tot problemen' Nieuwe versie Handboek Personeel Theo Laan van Projectbureau 2000: Bedrijfsbemiddeling BedrijfsautoRAI biedt leasemogelijkheden Pilot Rabo Telebankieren Extra voor Windows 2.0 Rekeningafschriften werk nemerssparen voortaan per drie maanden Fiscale wijzigingen 2000 inOFP Hoe past milieumanagement binnen de normale bedrijfs voering van lokale banken en hoe kunnen medewerkers het best worden betrokken bij de invoering van milieumaatre gelen? Deze vragen staan centraal in het 'Best practices' project, dat onlangs door de Stafgroep Duurzame Ontwikkelingen (SDO) is opgestart. Doel van het project is om op efficiënte wijze milieu winst te behalen door het uitvoeren van eenvoudige maatregelen met een vaak korte terugverdientijd. BECO Milieumanagement Ad vies B.V. voert het project voor SDO uit. Bij deelne mende banken verricht dit adviesbureau een milieuscan van het gebouw en presen teert de resultaten direct aan een werkgroep. De werk groep bepaalt wie welke In de loop van volgende week verschijnt de nieuwste druk van het Handboek Personeel voor Lokale Ban ken. De verspreiding wordt verzorgt door facilitaire diensten op basis van het aantal abonnementen die lokale banken hebben op aanvullingen van het Hand boek Personeel. De eerste drie hoofdstuk ken van het Handboek voor Lokale Banken op het Rabo- Web zijn inmiddels aange past. Hoofdstuk vier wordt deze maand nog geactuali seerd. Op het RaboWeb taken zal uitvoeren. Na drie maanden meet BECO de nieuwe milieusituatie en leidt een interne auditor op. Eén van de Rabobanken die inmiddels ervaring heeft met het project is Middel- harnis. "Een goed georgani seerde dag, waarop meteen alles werd aangepakt" ver telt manager Bedrijfsvoering Cornelis Kamp. "Er is dui delijk naar de kosten geke ken bij de vervolgacties waaraan een persoon en ter mijn gekoppeld zijn." Zo brengt Middelharnis de fiets van de zaak opnieuw onder de aandacht, kijkt ze of het toilet met minder water toe kan en zoekt de bank naar minder milieubelastende schoonmaakproducten. Ook een deurdranger, 'power down' op computers na vijf minuten en een sluitronde zijn maatregelen die Middel harnis neemt. Kamp: "In ons ambitiestatement heb ben we het over duurzaam heid, dus dat moet je ook in de praktijk brengen." Het project is volgens SDO vernieuwend omdat het een objectieve toets geeft van mogelijke verbeteringen op milieugebied en de voort gang meet van milieumana gement. Daarom gaf Novem subsidie voor het project zodat tien banken met een aanzienlijke korting kunnen deelnemen. Zij betalen voor het hele programma slechts 2.000,- in plaats van ƒ6.000,- (excl. BTW). Contactpersonen bij BECO zijn Lonneke Baas en Stephan Versteege. BECO Milieumanagement C (010) 298 52 31 Rabobank Roermond beet voortaan de bank met de OK's. De paardenkrachten werden op 28 december verdrongen door heuse olifantenkrachten. Daarvoor zorgden vier jumbo's van André Casselli's Cirque d'Hiver die een blik sembezoek brachten aan hun hoofdsponsor. Leverde de oversteek van de drukke Willem II Singel al de nodige hilariteit op, de kunststukjes die het olifantengezin op de klantenparkeerplaats ten toon spreidde, oogstten pas echt bewondering van ouders en kinderen. Klanten van de bank boden de olifanten een gezonde brunch aan en de kleinste telg Kimbo demonstreerde in de bankhal zijn pinkunsten. De Rabobank Groep is ook tijdens de eerste week van de nieuwe eeuw niet geconfronteerd met grote millennium problemen. Dat meldt Theo Laan van het Projectbureau 2000. "Op enkele kleine haperingen na doen alle systemen het perfect." Mensen Bedrijven Tijdens de eerste dagen van het nieuwe millennium wa ren veel medewerkers bezig met het testen van systemen en toepassingen. De algemene indruk is dat de millennium overgang beheerst en vlot verloopt. Laan: "Er zijn geen noemenswaardige problemen opgetreden. Een enkele test startte later dan gepland of liep wat uit, maar dit kon vaak snel worden hersteld." Nu alle systemen hun pro ductie draaien, valt er meer te zeggen over het succes van het millennium project. Laan: "De verwerking is in volle gang en hier en daar zien we kleine haperingen. Met name in de administra tieve koppeling tussen syste men en in de informatie naar onze klanten zijn 'millenni umbugs' geconstateerd. Om dat iedereen gespitst is op deze fouten - en het aantal gering is - worden de bugs snel ontdekt en zo mogelijk nog sneller opgelost." Laan wil iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan het slagen van het project bedanken. "Tot op heden loopt alles naar wens. Niet temin is het zaak om ook de komende dagen extra alert te zijn op de administratieve verwerking en informatie be stemd voor de klanten." Op het RaboWeb In Amsterdam wordt van 3 tot en met 12 februari de BedrijfsautoRAI gehouden. Uit de praktijk blijkt dat bedrijfsauto's vaak geleast worden. Daarom is het vol gens De Lage Landen (DLL) een ideaal moment om ver schillende leasevormen on der de aandacht te brengen bij klanten van lokale banken. In het KlantBedieningsModel staat onder Events, Bedrijfs autoRAI een selectie van klanten die in aanmerking komen voor een mailing: klanten in de transportsector en groothandels met eigen bedrijfsauto's. Banken kun nen de adresgegevens van deze klanten koppelen aan één van de twee brieven die DLL heeft opgesteld. Op het RaboWeb, Bedrijven, Infor matie, Marktbewerking, MKB, Beurzen staan twee brieven die de bank aan klanten kan sturen: één voor eigen ver voerders (dit betreft de groot handel), de ander voor be- roepsgoederenvervoerders. De Lage Landen 7 (040) 233 94 11 Banken met minimaal vijf pilotklanten kunnen bellen met de afdeling Telebankieren. Binnenkort verschijnt een nieuwe versie van Rabo Telebankieren Extra voor Windows: versie 2.0. Hieraan zijn drie modules toege voegd: de Multibank-, de Autorisatie- en de Rekening- beheermodule. De Multi- bankmodule is ontwikkeld in het kader van Rabobank International Cashmanage- ment (RICM). Klanten kun nen voor RICM binnenkort bij hun eigen bank terecht. Informatie over RICM staat op het RaboWeb, Bedrijven, Informatie, Internationaal, Producten en diensten, Internationaal Betalen, Cash Management. Inmiddels is een pilot gestart waarbij ver sie 2.0 wordt getest. Deze pilot loopt tot en met het eerste kwartaal van 2000, waarna de commerciële introductie volgt. Er is nog ruimte voor een aantal pilot klanten om de modules Autorisatie en Rekening- beheer te testen. Voor klan ten (en banken) is dit een kans om dieper op het pak ket in te gaan en direct ver- betervoorstellen te geven. Telebankieren 7 (040) 217 7517 zie CliëntenAdvies Bedrijfsvoering Op het RaboWeb

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 2