Gezamenlijk maatwerk in plaats van concurrentie Segmentwijzers niet meer op papier IMS seminar over teamwerk Samenwerking lokale banken met Human Resources beleidsplan Twee lokale banken financieren samen agrarische klant Resultaten Bankenmonitor Bedrijven Rabobank Venlo en Rabobank Maashorst zijn samen ver antwoordelijk voor een grote financiering van een volle- grondsgroentebedrijf. Zo'n gezamenlijke financiering komt volgens senior Accountmanager Bedrijven Ed van der Sterren van Rabobank Venlo niet vaak voor. In dit geval kwamen de twee lokale banken door onderling overleg tot een maatwerkoplossing voor de ondernemer. De nieuwe klant van beide banken gaat op contractba sis ijsbergsla telen voor alle vestigingen van McDonald's in de Benelux. Van der Sterren: "Het bedrijf wordt geëxploiteerd in een BV waarvan onze relatie, een groothandel in groenten en fruit, de helft van de aande len heeft. Het vollegronds- bedrijf dat de andere 50% bezit is klant van Rabobank Maashorst. We hebben met onze collegabank een goede verdeelsleutel gevonden bij de totale financiering. De klant ondervindt geen na deel van onze samenwerking en is erg te spreken over zijn financiering." Volgens Arie van de Spek van Agrarische Zaken ont staan er steeds meer samen werkingsverbanden in de voedingstuinbouw. "Dat moet ook wel, wil je aan de eisen van grote marktpartij en zoals McDonald's vol doen. Uit het voorbeeld van de twee banken blijkt dat samenwerking in de keten en tussen banken succesvol kan zijn. Als we een rol wil len blijven spelen in de keten, moeten lokale ban ken elkaar opzoeken en maatwerk leveren." In de praktijk komt het volgens Van der Sterren maar al te vaak voor dat lokale banken vechten om een nieuwe klant bij finan cieringen. "Hoe gek het ook klinkt, onze grootste con current is niet de ABN- AMRO of ING maar de Rabobank zélf. Dat is een hele slechte zaak, zeker als twee lokale banken een offerte uitbrengen en de klant het beste pikt uit beide offertes: dan is de Rabobank de verliezer. Het is natuur lijk beter om samen te wer ken dan elkaar te beconcur- Rabobank Venlo C (077) 389 33 36 De vijf Segmentwijzers verschijnen in het nieuwe millennium alleen nog in een elektronische versie. Wie informatie uit de wijzers nodig heeft, kan daarvoor terecht op het RaboWeb. Het besluit om de papieren versies op te heffen past bin nen het streven om alle informatie die een medewer ker nodig heeft voor zijn dagelijkse taakuitoefening, beschikbaar te stellen op het RaboWeb. Bovendien wordt met het afschaffen van de papieren Segmentwijzers een boel geld bespaard. Bedrijven Medewerkers van de loka le banken kunnen de infor matie uit de Segmentwijzer raadplegen via de site van het betreffende segment. Op de sites van Bedrijfsvoering (Informatie, Algemeen, Be- drijfsvoeringswijzer) en Fi nancieel Advies (Informatie, Segment, Segmentwijzer) is de Segmentwijzer integraal opgenomen. De overige segmenten hebben ervoor gekozen om de informatie op een nieuwe manier te rangschikken. Bij Rabobank Huis Hypotheekadvies en Bedrij ven zijn de gegevens in de kolom Informatie over de verschillende (sub)rubrieken verdeeld. Bij Cliënten Advies staat de informatie op de managerssite CA (Cliënten Advies, Informatie, Mana ger). Doet Bedrijven de juiste een half jaar geleden. Het dingen op de juiste manier? Dat is de kernvraag van de Bankenmonitor Bedrijven die twee keer per jaar plaats vindt. Uit de laatste meting van november blijkt dat veel banken planmatig werken: 84% van hen stelde voor 1999 een marktbedieningsplan op (dat is 14% méér dan bij de vorige meting), de helft van de adviseurs heeft een per soonlijk verkoopplan, net zoals gebruik van het KlantBedie- ningsModel onder adviseurs is fors toegenomen. Banken vinden het assorti ment van vier creditproducten vrij compleet, zo wijst de Bankenmonitor uit. De bedrijfs- plusrekening zou echter be ter moeten concurreren met vergelijkbare particuliere pro ducten. Over het assortiment finan cieringsproducten bestaat te vredenheid. Verbeteringen zullen gezocht moeten worden in het proces van financieren. Meer informatie staat op het RaboWeb, Bedrijven, Informa tie, Klant en markt, Onderzoeks resultaten. Daar is bijvoor beeld te lezen hoeveel procent van de banken gebruik maakt van meerdere bedieningscon cepten in de bedrijvenmarkt. Servicedesk Bedrijven 7 (040) 217 64 44 (kies 3) "Een kerstcadeau met een waarde van tienduizend gulden krijgen we niet elke dag." Zo reageerde Wim van Ek, hoofd van de afdeling Bewegingsagogie van het revalidatiecen trum Het Roessingh te Enschede, op het geschenk dat hij onlangs kreeg overhandigd door de organisatoren van de Twentse Rabo Toertocht. Het revalidatiecentrum kreeg drie zogenaamde 'vijfde wie len' aangeboden. Een vijfde wiel is een soort fietswiel met een frame dat aan een gewone rolstoel kan worden gekop peld en met de handen kan worden aangedreven. Met name bij sportactiviteiten worden dit soort wielen veel gebruikt. De wielen werden gekocht van de opbrengst van de Twentse Rabo Toertocht, die afgelopen zomer werd gehouden. Aan die toertocht namen circa 1600 recreanten deel. Ook komend jaar organiseren de Twentse Ra bob anken weer een toertocht. Hoe kun je teamproble men het best voorkomen, of verhelpen? Op deze vraag gaat Dr. Judith Segal in tijdens het IMS seminar 'Developing and re-energi- zing high-performance teams'. Segal vertelt over de diverse aspecten van het werken met teams. Aan de orde komt de vraag hoe je teamproblemen het beste kunt voorkomen of verhelpen en spreekt over het verlies én herwinnen van vertrouwen, het oplossen van conflicten in de per soonlijke sfeer en het verho gen van de productiviteit. Het IMS seminar heeft plaats op vrijdag 21 januari in het Grand Hotel Karei V in Utrecht. De kosten bedra gen 495,- Aanmelden kan tot uiterlijk één week voor het seminar. Het inschrijf formulier met meer infor matie staat als aanvullend document bij dit artikel op het RaboWeb. De Rabobank gemeente Bergen L. en Rabobank Gennep hebben samen een Human Resources beleidsplan opge steld. Dit is het eerste HR-beleidsplan dat via bovenlokale samenwerking tot stand is gekomen. Aan dit HR-beleidsplan werkten een stuurgroep, samengesteld uit medewer kers van beide banken en P&O'ers van Rabobank Nederland mee. Het resul taat is een beleidsplan dat een leidraad vormt voor hui dige en toekomstige mede werkers. Een gezamenlijke sollicitatieprocedure is een van de onderdelen van het plan. Verder komen onder meer de mogelijkheid van deeltijdba nen, werving en selectie van personeel, de introductie van nieuwe medewerkers en de begeleiding bij ziektever zuim aan de orde. De uit voering van het beleid is een gezamenlijke verantwoorde lijkheid van medewerkers en het managementteam. Om het beleid te toetsen en nale ving te waarborgen wordt er iedere twee jaar een mede- werkerstevredenheidsonder- zoek gehouden.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 2