Probleemloos naar nieuwe eeuw Woensdag Rabokrant Millenniumnieuws op het RaboWeb 2 0 0 0 Marktbewerkingspakket reclamecampagne Rabo TeleSparen Verrekening kosten Consumptief Krediet voor banken met ABC samenwerkingsvorm °3oi Rabokrant Intern Rabobank dagblad Vierde jaargang no. 854 Week 1 Maandag 3 januari Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP B16 Telefoon (040) 217 71 18» Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De Rabobank Groep is zonder noemenswaardige proble men het nieuwe millennium binnengetreden. Tot op heden hebben zich geen incidenten van enige omvang voor gedaan. Belangrijk is met name dat de Geld- en Betaal automaten normaal bleven functioneren. Dat goede nieuws kon al een uur na de jaarwisseling door Interpay worden verspreid. Zoals het er nu naar uit ziet is het nieuwe millennium in de hele wereld zonder grote problemen begonnen. De incidenten die tot nu toe worden gemeld zijn klein van omvang of konden met kleine ingrepen worden ver holpen. Grote economische of maatschappelijke gevol gen worden dan ook niet verwacht. Wel ligt het voor de hand dat in de komende dagen druppelsgewijs inci denten en anekdotes over de eeuwwisseling zullen worden gemeld. Binnen de Rabo bank Groep werd de over gang naar de nieuwe eeuw vanaf 31 december 1999 nauwlettend gevolgd door de Centrale Monitoring en Communicatie eenheid (CMC). In eerste instantie ging de aandacht van die eenheid uit naar het moment dat de eerste buitenlandse vestiging naar de nieuwe eeuw ging, om 14.00 uur Nederlandse tijd. Theo Laan van het pro jectbureau 2000: "Toen dat moment was aangebroken zagen we al vlug dat zowel de infrastructuur als de zo genoemde 'embedded soft ware' probleemloos bleven functioneren. Dat was voor ons een eerste signaal dat het nieuwe millennium geen grote incidenten met zich mee zou brengen. "Tien uur later werd duidelijk dat de overgang naar de nieuwe eeuw ook in Nederland gladjes verliep. Laan: "Neder land heeft zich uitstekend voorbereid op de eeuwwis seling. Problemen van grote omvang zijn niet geconsta teerd. Wel zijn we binnen de Rabobank Groep gecon fronteerd met enkele kleine re 2000-problemen. Het is een te technisch verhaal om die problemen op deze plaats allemaal uit te leggen. Het RaboWeb is daarvoor een beter medium. Wel kan ik melden dat alle problemen zeer snel zijn verholpen. Dat kwam vooral omdat er op Hoe zijn de buitenlandse vestigingen de jaarwisseling doorgekomen? Zijn de geld- en betaalautomaten overal nog in werking? En hoe is de eeuwwisseling bij de lokale banken verlopen? De antwoorden op deze én meer vragen staan vandaag op het RaboWeb. In de rubriek Nieuws, Rabokrant, Algemeen staan acht verhalen die een beeld schetsen van hoe de Rabobank Groep het afgelopen Millenniumweekend heeft doorstaan. De verhalen zijn geschreven door medewerkers die het afgelopen weekend nauw bij de overgang naar de nieuwe eeuw betrokken waren. In één van de verhalen vertelt een medewerkers van de Rl-vestiging Australië over zijn ervaringen tijdens de eeuwwisseling. In een ander verhaal staat het verslag van Rabobank Nederland Effectendiensten. Op het RaboWeb staan verder onder meer verslagen van Interpolis, Betalingsverkeer, Rabofacet en Rabofacet Arcade. In dit laatste verhaal is ook te lezen hoe de eeuwwisseling bij de lokale banken is verlopen. Vanwege het beperkte aanbod van kopij, verschijnt de volgende Rabokrant op vrijdag 7 januari. Hans Smits bezocht op 1 januari het CMC. Samen met Theo Laan (l) volgde hij de ontwikkelingen op de voet. alle vitale plaatsen voldoen de deskundigheid aanwezig was." Na de succesvolle overgang van de (techni sche) infrastructuur is op 1 en 2 januari door alle een heden, waaronder ook de lokale banken, maximale aandacht gegeven aan het controleren van de toepas singen. Ook hier zijn geen belangrijke afwijkingen vast gesteld. Laan: "We zijn er echter nog niet. De volgende cruciale mijlpalen doen zich voor op het moment dat de systemen voor het eerst daadwerkelijk in productie gaan met echte klanten en het moment dat de eerste batchverwerkingen plaats vinden. Dat betekent dat we de komende periode extra attent moeten zijn. Niette min kunnen we nu al vast stellen dat we ons doel bereikt hebben. Door heel veel inspanning in de laatste jaren en de inzet van heel veel medewerkers tijdens het weekend van de jaarwisse ling hebben wij laten zien dat onze organisatie in staat is een dergelijke uitdaging aan te kunnen. Het project bureau ziet daarom terug op een geslaagde operatie en wenst alle medewerkers een in alle opzichten voorspoe dig 2000." Cliënten Advies De voorjaarsreclamecam pagne Rabo TeleSparen gaat op maandag 28 februari van start. Deze actie is een ver volg op die van 1999 en zal in het najaar worden herhaald. Doel is het marketingbeleid op de spaarmarkt te onder steunen. Op die markt ver vult Rabo TeleSparen de rol van 'etalageproduct' dat het spaarbank- en prijsimago van de Rabobank kan verbe teren. De campagnes in 2000 wil len de keuze van bestaande klanten voor de Rabobank bevestigen met het motto: 'Bij de Rabobank zitje goed, óók als je op zoek gaat naar een hoge rente'. Daarnaast beogen ze de bekendheid van de Rabobank als spaar bank te vergroten en het prij simago te verbeteren. De voorjaarsreclamecampagne begint op 28 februari en loopt tot 2 april. Een markt bewerkingspakket van de reclamecampagne staat op het RaboWeb, Cliënten Ad vies, Informatie, Marktbewer king, Sparen. Cliënten Advies r (040) 217 70 08 (kies 4.2) Aan het eind van ieder jaar worden eventuele tekorten of overschotten verrekend met banken die voor de ver werking van Consumptief Krediet voor de ABC samen werkingsvorm hebben geko zen. Nu blijkt dat het tarief voor kredietrisico voor 1999 onvoldoende is geweest. Hierdoor was Rabobank Nederland genoodzaakt de ontstane tekorten met het collectief van banken die gekozen hebben voor de samenwerkingsvorm ABC te verrekenen. Deze verreke ning heeft eind december plaatsgevonden. Op het RaboWeb staat een nadere verklaring over de verreke ning van de kosten voor Consumptief Krediet als aan vullend document bij dit artikel. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 3.5)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 1