Medewerker tevreden over Rabobank, maar niet over zijn manager en zijn salaris Algemeen 'f f iPl Benchmarkvragen Colofon De Rabobank houdt sinds 1989jaarlijks de Periodieke Opiniepeiling Identiteit en Arbeidsklimaat, kortweg POPIA, onder 2.400 medewerkers van lokale banken en Rabobank Nederland. In dit artikel een overzicht van hun bevindingen over het arbeidsklimaat anno 1999. In de volgende Rabokrant Extra staat wat de medewerkers vinden van de identiteit van de organisatie. Acht van de tien medewerkers werken graag bij de Rabo bank. Met name over de mogelijkheden voor opleidingen en persoonlijke ontplooiing zijn ze erg te spreken. Minder tevreden tonen ze zich over de manier waarop hun manager leiding geeft en vooral over het salaris. Dat blijkt uit het jongste POPIA-onderzoek. In de enquête zijn dit jaar voor het eerst vra gen opgenomen die ne gentien andere bedrijven als ABN AMRO, Akzo Nobel, de NS, Schiphol, KLM en VSB-Bank ook aan hun per soneel stellen. Dat maakt het mogelijk de uitkomsten bij de Rabobank te vergelij ken -benchmarken- met de bevindingen bij andere grote bedrijven. Leidinggevenden Bij driekwart van deze vra gen steekt de Rabobank gun stig af bij de andere onderne mingen. Alleen op de punten samenwerking, salaris en de kwaliteit van de leidingge vende is de score minder goed. Over het laatste punt zei Bert Mertens, directielid Rabobank Nederland AB, onlangs op een personeels bijeenkomst: "Het blijkt dat jullie beter functioneren als er geen leiding aanwezig is." Of het zo zwart-wit is, is de vraag, de Hoofddirectie heeft in ieder geval de kwali teit van het management tot HRM-speerpunt voor 2000 gebombardeerd. Volgens POPIA-onderzoeker Jos Looyestijn van het direc toraat Personeel ontbreekt het managers vooral aan coachende kwaliteiten. "De gemiddelde medewerker heeft een hoger opleidings niveau dan een aantal jaren geleden. Hij verwacht dat een manager samen met hem duidelijke taakafspra ken maakt en hem daarbij begeleidt. Dus het 'wat', niet het 'hoe'. In de praktijk blij ken leidinggevenden daar vaak moeite mee te heb ben." Over de begeleiding die medewerkers krijgen bij hun loopbaan is 43% tevre den en precies de helft vindt dat ze hun loopbaan kunnen plannen en realiseren zoals ze zelf willen. Beloning Dat medewerkers ontevre den zijn over hun salaris is een trend die jaren geleden Om twaalf uur 's nachts wenst Piet Janssen van Informatisering Betalingsverkeer zijn vrouw en kin deren een gelukkig nieuwjaar en verlaat vervolgens onmiddellijk zijn huis. Hij controleert op nieuwjaars nacht tussen twaalf en één uur in de regio Venlo de werking van de drie verschillende soorten geldautoma ten en, als die midden in de nacht te vinden is, ook een betaalautomaat. De volgende morgen gaat hij langs een aantal gea's van willekeurige al is ingezet. Slechts 33% van de medewerkers is con tent met het bedrag op zijn loonstrookje in vergelijking met wat ze denken bij an dere bedrijven te kunnen verdienen. 41% denkt dat andere banken meer beta len. Of dat perceptie is of de realiteit, onderzoekt het di rectoraat Personeel op dit moment. Looyestijn: "Alleen al het gevoel dat het salaris niet marktconform is, maakt mensen onrustig. Met het onderzoek willen we duidelijkheid scheppen en eventuele tekortkomin gen ten opzichte van de con currentie verbeteren." Over de secundaire arbeids voorwaarden klagen de me dewerkers een stuk minder, toch groeit ook hier de on vrede. Eén op de tien lokale bankmedewerkers is onte vreden met het pakket, bij Rabobank Nederland is dat al één op vijf. Een 'CAO a la carte' moet voor een ken tering zorgen: een flexibel pakket waarin de medewer ker bijvoorbeeld geld voor tijd kan ruilen. Aan zo'n pakket wordt gewerkt, ver telt Looyestijn. "De pri maire arbeidsvoorwaarden moeten marktconform zijn, met de secundaire arbeids voorwaarden willen we ons onderscheiden." banken. Niet om te zien of ze wer ken, maar of het mogelijk is geld van een Rabobankrekening af te halen. Janssen: "Ik hoef niet alleen mijn eigen rekening te plunderen, Betrokkenheid Opvallend is dat minder Rabobankmedewerkers dan bij de overige bedrijven vin den dat ze goed samenwer ken binnen hun afdeling. Ook de kwaliteit van het werk kan omhoog, zo blijkt uit POPIA. Slechts 37% vindt dat kosten en baten weloverwogen naast elkaar tie en maar liefst 95% is be trokken bij zijn werk. "Als je zo begaan bent met je bedrijf en je werk, ben je niet snel tevreden over de kwaliteit van de geleverde arbeid." Ondanks de negatieve pun ten scoort de Rabobank op veel punten hoger dan de benchmarkbedrijven. De (helemaal) mee eens) Rabobank Benchmark Mijn bedrijf biedt voldoende opleidingsmogelijkheden 86 58 Tevreden over werken bij bedrijf 80 68 Afdeling speelt in op wensen van klanten 71 65 De werksfeer binnen mijn afdeling is goed 81 77 Ik vind de werkdruk gemiddeld genomen te hoog 32 36 Op onze afdeling werken we goed samen om het werk gedaan te krijgen 68 74 Tevreden over salaris in vergelijking met soortgelijke functie bij andere bedrijven 33 42 Tevreden over de leidinggevende 46 55 maar kan ook gebruik maken van een testrekening. Daarna gaat de reis naar België en Duitsland om te kijken of onze klanten daar geld kunnen opnemen bij geldautoma ten. We gaan er vanuit dat alles het doet. Daar is de afgelopen tijd hard genoeg aan gewerkt. Maar mocht er toch iets mis zijn, dan ga ik bellen. Een aantal mensen is stand-by om in het geval van een storing meteen aan het werk te gaan en de zaak op te lossen." gezet worden, voor 46% van de medewerkers is dui delijk wat het doel is van een bepaalde taak en 44% spreekt van een vlotte be sluitvorming binnen de af deling. Deze percentages lig gen bij de medewerkers van Rabobank Nederland nog een stuk lager. De reorgani saties bij Rabobank International en Rabobank Nederland AB (het voorma lige WAB) staan hiermee waarschijnlijk in verband. Looyestijn schrijft de nega tieve cijfers over de kwaliteit en doelmatigheid van de af deling voor een deel toe aan de grote betrokkenheid van de medewerkers bij de Rabobank. Bijna 90% van de medewerkers voelt zich thuis bij de Rabobank, 76% voelt zich betrokken bij het wel en wee van de organisa- werksfeer, de informatie voorziening, de ontwikke- lings- en ontplooiingsmoge lijkheden, het inspelen op de wensen van de klant, over al deze punten is de Rabobankmedewerker te vredenen "Deze sterke pun ten in het arbeidsklimaat moeten we koesteren", aldus Looyestijn. "Bovendien kunnen we ze in wervingscampagnes op de arbeidsmarkt gebruiken om nieuwe medewerkers aan te trekken." Rabokrant Extra is een uitgave van Interne Media Rabobank Nederland Redactieadres: Eindhoven EP B16 Telefoon: (040) 217 71 18 Fax: (040) 217 71 36 E-mail: rabokrant@rn.rabobank.nl 2 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2