Nieuwe 'look' voor Rabojournaal en Varié 'Oók melding als he Cliënten Advies Rabojournaal en Varié krijgen volgend jaar een nieuw 'inhoudelijk gezicht'. Door de aanpassingen wordt Rabojour naal, de bijsluiter bij de particuliere betaalrekening, een 'actie medium'. Varié, de bijsluiter voor houders van een Rabo TotaalPakket, wordt een 'relatiemedium'. Rabojournaal en Varié zijn in de loop van de jaren steeds meer op elkaar gaan lijken. De informatie gaat vooral over, soms dezelfde, bancaire CA-producten. Daardoor krijgen houders van een TotaalPakket, die sinds een half jaar zowel Varié als Rabojournaal ont vangen, regelmatig dubbele informatie. Marjolijn Uringa, communicatie-advi seur RNAB, en Yvonne van Esch, marketeer segment Cliënten Advies: "Dat willen we met de nieuwe formules voorkomen. Rabojournaal wordt door de veranderingen een actie medium dat de marktbewer king van Cliënten Advies ondersteunt. Doel van Varié wordt verstevigen van de klantrelatie en bereiken dat de klant een goed gevoel heeft bij het Rabo TotaalPakket." Aansluiting bij acties Rabojournaal verschijnt vol gend jaar vier keer, in maart, juni, september en november. Nu is dat nog zes keer. De hoofdonderwerpen in Rabojournaal nieuwe stijl corresponderen met de marktbewerkingsacties van Cliënten Advies die lopen op de momenten dat de bij sluiter uitkomt. De actie-on derwerpen zijn allemaal onderdeel van het Rabo TotaalPakket en Rabo journaal legt dan ook tel kens de relatie met het RTP. Rabo TeleSparen staat cen traal in het eerste en derde nummer in 2000. In juni is Vakantiebankdiensten het Rabokrant Extra thema en in november het Rabo TotaalPakket. Uringa: "Aansluiting bij deze vier acties is een bewuste keuze geweest, waardoor de fre quentie van Rabojournaal lager is geworden. Dat laat ste heeft ook te maken met het streven naar kostenbe sparing." Rabojournaal ondersteunt voortaan de acties van Cliënten Advies. "Het ver vangt niet de mailings naar gerichte doelgroepen. Met Rabojournaal willen we producten afzetten bij men sen die geen mailing hebben gehad, maar ook geïnteres seerd zijn in het actie-pro duct. Of een antwoordcou pon bij de uitgave het beste responsmiddel is, gaan we uittesten." Naast het hoofdonderwerp over een product komt er in elke editie een blokje met praktische informatie over het RTP. Ook worden be langrijke 'verplichte mede delingen' gemeld, bijvoor beeld het op termijn verdwijnen van euroche ques. Verder zijn er 'Rabo- nieuwtjes' over onder meer sponsoring of nieuwe Rabobankproducten. Alles wat in de millenniumnacht binnen de Rabobank Groep ge beurt, wordt gemeld bij Centrale Monitoring Communicatie in Zeist. De meld post wordt deze nacht Bancaire artikelen breder De inhoud van Varié blijft een afwisseling van bancaire en niet-bancaire onderwer pen. Wel wordt de verhou ding tussen die twee meer in balans gebracht en sluiten de bancaire onderwerpen beter aan bij de doelgroep. Uit on derzoek blijkt dat de finan ciële behoeftes van de meeste RTP-houders breder zijn dan alleen CA-producten. "Daarom willen we ook aandacht besteden aan on derwerpen als beleggen of hypotheken", aldus Van Esch. "Die aanpak moet er- bemand door Ton Tieten en zijn col lega Rien Huisman. In het dagelijks leven is Tielen adviseur bij Spectrum, maar sinds medio i 999 is hij uitge leend aan het Projectbureau 2000. Tielen: "Als er iets mis gaat, krijgen wij het te horen, maar óók als het goed gaat. De gebouwen worden bij voorbeeld door de mensen van Beveiliging helemaal gecontroleerd na twaalf uur. Vinden ze iets, dan horen wij dat, vinden ze niets, dan horen we dat nog liever. Problemen Rabojournaal wordt op dit moment bijgesloten bij het reke ningafschrift van 2,5 miljoen betaalrekeningen. Lokale banken moeten zich abonneren op de uitgave. Studenten en jongeren krijgen respectievelijk Xtra en iSWOP. Varié gaat vier keer per jaar naar alle 430.000 houders van een Rabo TotaalPakket, als 'automatische' bijsluiter bij het afschrift van de Rabocard. Daaronder zijn ook FA-klanten. voor zorgen dat ook deze producten op het netvlies van de klant komen." Het aantal onderwerpen over het Rabo TotaalPakket wordt teruggebracht naar af en toe een praktische tip over een onderdeel van het pakket. Een blijvertje zijn de aanbie dingen. Van Esch: "Per num mer drie tot vier, op het ge bied van reizen, cultuur, vrije tijd of lifestyle. Vaak exclu sieve arrangementen voor een goede prijs. De aanbie dingen zijn vooral een ex traatje, respons is niet het hoofddoel." Van Esch vindt niet dat Varié door de veranderingen meer op Rabowijzer - het blad voor klanten van Financieel Advies - gaat lijken. "De ar tikelen in Rabowijzer zijn specifiek voor klanten van Financieel Advies." Bekeken wordt of Rabojournaal vol gend jaar ook kan worden gestuurd aan FA-klanten, die nu alleen Rabowijzer ont vangen. "Het gaat om infor matie over CA-producten en dat is relevant voor ieder een", aldus Van Esch en Uringa. bij lokale banken worden gemeld bij Arcade en zij informeren ons vervol gens. Zo is er binnen de organisatie één punt waar de stand van zaken precies bekend is. Via het RaboWeb houden we alle betrokkenen op de hoogte. Er komen die nacht veel mel dingen binnen, ook als het goed gaat, dus we zullen best druk zijn. Externe Communicatie is die nacht aanwezig voor eventuele vragen van de pers. Al met al werken er in de millennium nacht in Zeist zo'n honderd mensen. 5 Marjolein Uringa (ij en Yvonne van Esch bespreken de veranderingen in Rabojournaal en Varié.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 9