En de klant en de bank, zij innoveren verder "S In het voetspoor van Hans, Chris en Nina Bedrijven hart toe. Vandaar dat zij deze verkiezing lokaal en landelijk mede mogelijk maakt. Een beetje tuinder moet tegenwoordig creatief en innovatief zijn. En wie daar 't beste in is, krijgt de Nationale Tuinbouw Ondernemersprijs. De Rabobank draagt dat soort vernieuwende initiatieven een warm Kwart miljoen mensen denkt aan eigen bedrijf De Nationale Tuin bouw Onderne mersprijs (NTO) wordt begin januari voor de vijftiende keer uitgereikt. Landbouwminister Laurens- Jan Brinkhorst zal Greet en Gerrit van Leeuwen de the- maprijs 'Markt en afzet' overhandigen. Dit telersecht paar heeft een champignon kwekerij in Swolgen en on derscheidt zich volgens de juryleden door innovatief marktdenken. Zij verkopen al vijf jaar met succes hun eigen paddestoelen en die van collegatelers. Van Leeuwen Champignons houdt de afstand tussen kwekerij en consument klein om de kwaliteit van het pro duct te kunnen garanderen. De jury prijst die klantge richte aanpak. De Rabobank Maashorst, huisbankier van de prijswin naars, nomineerde het be drijf in overleg met een plaatselijk accountantskan toor. Landelijk werden er 29 ondernemingen voorgedra gen, waarvan 6 door lokale Rabobanken. "We vinden dit voor onze ruim honderd medewerkers en onszelf een eer", zegt Gerrit van Leeuwen. "De laatste jaren hebben we enorm veel ener gie in het bedrijf en de sec tor als geheel gestoken. Want als het bijvoorbeeld gaat om certificering en mi lieubesef is samenwerking Prijswinnaars Greet en Gerrit van Leeuwen in hun champignonkwekerij annex handelsbedrijf. agrarische sector. "We weten de wensen van de consument steeds beter te volgen." Relatiebeheerder Ron Vanlier en met de afnemers. Inno vatie is hun tweede natuur. Daarnaast levert het bedrijf, laten we dat niet vergeten, klanten te nomineren. Zo komt onze gezamenlijke investering optimaal tot zijn recht." champignons van uitzonder lijk goede kwaliteit." Hagelunie en Rabobank participeren in de NTO- prijs. Namens de bank sponsort de afdeling Agrarische Zaken van Rabobank Nederland AB de verkiezing. Project manager Adrie van Oerle: "Centraal dragen we finan cieel bij, lokaal vullen ban ken het persoonlijk in door toch dé oplossing." Van Leeuwen, die met zijn vrouw al door diverse media werd geïnterviewd, vindt de prijs een opsteker voor de hele van de Rabobank Maashorst: "Van Leeuwen maakt zich sterk voor meer samenwer king binnen de keten. Vanaf de compostleveranciers tot In het voetspoor van succesvolle entrepreneurs als Hans Breukhoven (Free Recordshop), Chris Luken (Hotelbon) en Nina Brink (World Online) wagen jaarlijks zo'n 50.000 mensen de sprong naar het vrije ondernemer schap. Van deze starters doet 33% dat met de Rabobank. Dat is minder dan het marktaandeel in het mkb, 37%, rechtvaardigt. Tijd voor een inhaalslag. tarters zijn de in- Tegelijkertijd zorgt een vesteerders van hoger marktaandeel onder starters ervoor dat we onze positie in het mkb kunnen handhaven." de toekomst", vertelt Saskia Neven, doel groepmanager bij Rabobank Nederland AB. "Het zijn ondernemende Het marktaandeel in de mensen die wij graag helpen startersmarkt moet met 4% hun ambities te realiseren. omhoog en de gemiddelde productafzet onder deze doelgroep moet van twee naar drie. "Vooral bij verze keringen zit nog veel poten tieel", licht Neven toe. Ambitieuze plannen, maar toch niet iedereen groeit uit tot een succesvol onderne mer? Neven: "Klopt. Maar na drie jaar draait drie kwart van de starters wel met winst." Het Starterspakket en de nota Startersbeleid die medio november uitkwa men, geven een goed hou vast om lokaal een starters beleid op te stellen, meent Neven. "Een kwart miljoen mensen oriënteert zich nu. Op Internet krijgen we da gelijks dik zestig 'zoekers'. Ook komen er veel mensen naar lokale banken voor informatie. Het gaat erom degenen die doorgaan er uit te pikken." Profiel van de gemiddelde starter: zesendertig jaar een op de drie is vrouw steeds hoger opleidingsniveau een op de drie begint parttime motief: de wens eigen baas te zijn groot geloof in eigen succes '98. Het komt volgens Neven aan op Fingerspitzengefühl binnen het Bedrijventeam: wie helpt welke starter en wanneer? Welke brochures geef je mee? Wat vertel je ie mand die geen lening nodig heeft, maar wel verzekerin gen en een betaalrekening kan gebruiken? "'t Is een kwestie van kan sen inschatten. Sommige mensen die nog als particu lier te boek staan, zijn al lang voor zichzelf begonnen. Je moet ze dus goed in de gaten hebben, afstemming binnen je team is daarom essentieel." Meer informatie staat op het RaboWeb, Bedrijven, Informatie, Marktbewerking, Starters. Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 8