Verlies oversluitingsmarkt is in 2000 verleden tijd op een Huis Hypotheekadvies Huis Hypotheekadvies gaat partnerships aan met banken Het segment Huis Hypotheekadvies garandeert banken vanaf 1 maart dat ze elke dag flink wat geld kunnen verdienen in de oversluitingsmarkt. Deze 'partnerships' in combinatie met benchmarkgroepen moeten het tij keren op deze markt. Dat staat in het onlangs afgeronde actieplan oversluitings markt, waarover zo'n dertig banken hebben meegedacht en meegepraat. Oversluiter klanten het beste kunnen or ganiseren en structureren. Dit aspect en onder meer het belang van goed luiste ren naar de klant worden ook in trainingen verwerkt. Verder zijn er nog uit te werken activiteiten gepland op het gebied van concur rentie, prijs en publiciteit. Het landelijk markt aandeel van de Rabobank in de oversluitingsmarkt is sinds 1992 gekelderd van 30% naar bijna 18%. Steeds min der Rabobank-hypotheek- klanten sluiten hun hypo theek over bij de Rabobank. Ook als zogenaamde bank- hypotheken worden meege teld, is de trend dalend. Marketeer Eveline Achter berg van het segment Huis Hypotheekadvies: "We verwachten dat de groei van de oversluitingsmarkt vol gend jaar afvlakt. In combi natie met de toenemende concurrentie maakt dat er de vooruitzichten voor de Rabobank niet rooskleuriger op. Daarom hebben we de afgelopen maand samen met dertig lokale banken de pro blemen in de oversluitings markt geanalyseerd en acties opgesteld. De volledige probleemanalyse staat in middels op het RaboWeb." de bewerking van de overslui tingsmarkt niet goed georgani seerd krijgt. Daarbij speelt de personeelsbezet ting, zowel kwantitatief als kwalitatief een belangrijke rol. Als succesfacto- "Het is mijn taak reddend op te tre den als er 's nachts storingen zijn in de datacommunicatie met lokale banken voor wat betreft de gea's", meldt Bert van Ingen, incidenten beheerder bij Datacom, onderdeel van Arcade. "Onze club bestaat uit maar vijf mensen, één daarvan moet van 9 uur 's avonds tot 6 uur 's mor gens aanwezig zijn. Ik heb me daar vrijwillig voor aangemeld. Mijn vrouw en dochter vinden het niet echt leuk, maar ter compensatie heb ben we de kerst dit jaar gewoon wat uitbundiger gevierd. Als zich groot schalige problemen voordoen, moet ik contact opnemen met onze leve ranciers. Dat zijn ondermeer KPN en Alcatel. We kunnen zelf niks doen, en zijn van hen afhankelijk voor de op lossingen. Maar ik schat de kans dat er echt iets gebeurt op minder dan tien procent. Dus ik denk dat ik maar een goed boek meeneem en mis schien kunnen we zelfs wet naar Youp van 't Hek kijken. Eerlijk gezegd reken ik wel op een goed geregelde gezel lige toost en oliebollen om 12 uur 's nachts. Hopelijk wordt het een hele lange nacht, want dat betekent dat er helemaal niets is gebeurd!" 'Partner' Eveline Achterberg van Nederland. Ondernemerschap De meerderheid van de dertig banken noemt als belangrijkste oorzaak van het dalende marktaandeel te weinig aandacht voor de oversluiter, omdat de bank ren noemen ze ondernemer schap, een goede interne organisa tie, het juist en volledig hante ren van instru menten als Rabobank 'Achterdeur Dicht!', pro-acti viteit en denken in klantbehoeften. De ban ken vinden dat er bij de bewerking van oversluiters ook een taak is weggelegd voor de segmenten Financieel Advies en Cliënten Advies. Het definitieve actiepro gramma voor de kansen in de oversluitingsmarkt én de mogelijkheden op FA-gebied De officiële definitie van een over sluiter is een niet-verhuizende klant met een hypotheek bij de Rabobank of een andere aanbieder, die een tweede of derde hypotheek sluit of een herfinanciering. Daarbij is sprake van een nieuwe hypotheekakte/inschrijving. staan centraal op bijeenkom sten in het eerste kwartaal van 2000 voor directies en segmentmanagers RH&H en FA. Een brief hierover gaat in januari op de post. Rabobank Wageningen heeft de 'FA-kant' al eerder opge pikt als aandachtspunt. Segmentmanager Vos: "Van de Rabobankklanten met 'Partner'Johan van den Bogaerd van Rabobank Roermond. een hypotheek bij de con currentie is bijna 70% FA- klant. Bij deze klanten gaat het niet alleen om een hypo theek, maar om het verdie pen van de relatie. Daarom werken de segmenten FA en RH&H bij ons intensief samen." "Op zich allemaal bekende factoren, waarvoor ook hulpmiddelen en verande ringsprogramma's bestaan", stellen Ron van Vark, Johan van den Bogaerd en Arnoud Vos. Zij zijn segmentma nagers Huis Hypotheek advies van respectievelijk de banken Lopikerwaard- Schoonhoven, Roermond e.o. en Wageningen-Rhenen, en samen met collega's be trokken bij het actieplan. "Maar die zijn vrijblijvend en verplichten je na afloop niet tot actie. Wij vinden het heel belangrijk dat het seg ment Huis Hypotheek advies met individuele ban ken verbintenissen aangaat in de vorm van partner ships." Het segment sluit de partnerships met banken waarbij het marktaandeel in de oversluitingsmarkt is ge daald. Op papier worden onder meer doelstellin gen, resultaten en wederzijdse in spanningsver plichtingen en verantwoordelijk heden vastgelegd. Daarbij geldt 'no cure, no pay': als de bank niet ver dient wat het seg ment 'garandeert', betaalt ze niets voor de begelei ding. Banken worden ook be trokken bij regio nale benchmark groepen, die door Huis &C Hypo theekadvies wor den georganiseerd. Goed luisteren Het accent bij de ondersteu ning van de banken komt vooral te liggen op hoe het segment en de bank samen het geven van meer aan dacht aan oversluitende Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 7