KLAAR neemt hele particuliere financieringsbedrijf onder de loep Algemeen De economie raast voort, consumenten hebben een grenzeloos vertrouwen in de toekomst en met de lage rente verstrekken banken meer en hogere financieringen dan ooit. Zolang het economisch voor de wind gaat, zijn er geen problemen. Maar wat zijn de risico's als er een kentering komt? Het project KLAAR-Particulieren moet antwoord op die vraag gaan geven. 'Als coöperatieve bank moet je na jaren niet tot de conclusie komen dat er eigenlijk teveel geld verstrekt is' Eigenlijk lijkt er niks aan de hand. On danks de fikse stij ging van het aantal particu liere financieringen zijn de verliezen die de Rabobank daarbij lijdt beperkt. In slechts een fractie van de ge vallen gaat het fout. Toch is dat geen reden om de toe komst onbezorgd tegemoet financieringen ga je een langdurige relatie aan met de klant. Als coöperatieve bank moet je na jaren niet tot de conclusie komen dat er eigenlijk teveel geld ver strekt is." Integraal klantbeeld Er moet een evenwichtige verhouding zijn tussen com- Concrete korte termijnacties KLAAR-Particulieren differentiatie in bevoegdheden van de goedkeuringsregeling actualisering taxatierichtlijnen en vaststelling executiewaarde duidelijkheid scheppen in particuliere financieringen voor ondernemer en DGA harmonisatie van de inkomsten/lastenberekening praktische hulpmiddelen voor stapeling verschillende particuliere financieringsvormen te zien, aldus Huub Bosch, projectmanager KLAAR- Particulieren binnen de Product Markt Eenheid (PME) Financieren. "Er zijn behoorlijk wat klanten die gezien hun inkomen maxi maal gefinancierd zijn. Als de huidige situatie verslech tert kunnen zij in problemen komen." Als voorbeelden noemt Bosch een stijging van de rente, waardedaling van de woning of beleggin gen of het wegvallen van inkomen. "De meeste problemen ontstaan uit privé-situaties, zoals een echtscheiding of arbeids ongeschiktheid." Hoeveel en welke klanten in de problemen kunnen komen en wat daar de ge volgen van zijn voor klant en bank is onduidelijk. In die risico's moet KLAAR- Particulieren inzicht gaan geven. Bosch: "Ook gerede neerd vanuit de klant. Met mercie, efficiency en risico. KLAAR, dat staat voor KLAntgerichte Actieve Risicobeheersing, toetst hoe het met het evenwicht ge steld is. "De afgelopen jaren is veel aandacht naar het commerciële gegaan, maar het betekent niet dat nu de knip op financieren komt. Absoluut niet. We moeten alleen meer structureel naar de risico's kijken. Straks kunnen adviseurs klanten passend en verantwoord fi nancieren op basis van re gels én een integraal klant beeld. Het uitgangspunt is het leveren van klant waarde, niet het verkopen van zoveel mogelijk finan cieringen." Om dat integrale klant beeld te bereiken, onder zoekt KLAAR of gegevens uit systemen als FBK, CKS, LIS en het creditscore-sys- teem te combineren zijn. De projectgroep betrekt daar bij de harde gegevens, maar zeker ook de zachte gege vens als de gezinssituatie en de arbeidsvooruitzichten van de aanvrager. "Credit- scores kunnen we behalve bij de verstrekking van een consumptief krediet mis schien ook gebruiken bij het afsluiten van een hypo theek of effectenkrediet", zegt Bosch. Behalve het creëren van een integraal klantbeeld wil KLAAR-Particulieren de processen harmoniseren, de normen en regelgeving actu aliseren en in de opleidingen voor managers en adviseurs het risico-aspect een vaste plek geven. Ook zorgplicht krijgt een nadrukkelijke plaats in het particuliere financieringsbedrijf en een management informatiesys teem moet lokaal en lande lijk inzicht geven in de Bijstellen normen Recent is de inkomsten/las ten tabel naar beneden bijgesteld. Uit een vergelij- KLAAR houdt ook het be leid voor taxeren en waarde ren tegen het licht. De exe cutiewaarde van een woning, mede bepalend voor Het projectteam KLAAR-Particu lieren bestaat uit medewerkers van Cliënten Advies, Rabobank Huis Hypotheekadvies, Financieel Advies, Risicomanagement en de PME Financieren. Het team werkt nauw samen met een aantal lokale banken. Banken kunnen knelpun ten en suggesties op het gebied van particuliere financieringen schriftelijk melden bij de afdeling Productontwikkeling- en beheer binnen PME Financieren, adrescode EZ166. de hoogte van de financie ring, is nu 85% van de vrije verkoopwaarde of de stich- tingskosten. Volgens Bosch is het verantwoord dat per centage te verhogen. Mta, «'1 Nederland leent en koopt er op los. Maar wat als er een kentering in i situatie komt? king met andere instel lingen bleek dat de Rabo bank aan de hoge kant zat. Opmerkelijk is dat de in komsten/lasten berekening van Cliënten Advies een andere is dan die van Rabobank Huis 8c Hypotheek advies. "Dat is natuurlijk niet goed", aldus Bosch. "We willen dat ge lijktrekken. De projectgroep beoordeelt alle normen en regelingen in het kader van financieren. Waar nodig verbeteren we die." "Op de huidige markt ligt de prijs die je krijgt bij gedwon gen verkoop dichter bij de prijs die je zou ontvangen uit een vrije verkoop." Een ander punt van aan dacht is de goedkeurings regeling. Banken die boven 750.000,- financieren moe ten goedkeuring aanvragen bij Rabobank Nederland. Bosch noemt deze regeling, die dateert van 1992, 'behoorlijk verouderd'. "De huizenprijzen zijn enorm gestegen, net zoals de kwaliteit van de financie ringsorganisatie bij banken. Zoals het er nu naar uitziet komt er een differentiatie in bevoegdheden, afhankelijk van die kwaliteit en de grootte van de particuliere financieringsportefeuille van de bank." Rabokrant Extra 10

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 6