Rabobank Nederland Grootbedrijf bundelt lokale en centrale krachten opstartend Bedrijven C WC fÖ De domineeszoon voelt zich tijdelijk evenwichtskunste naar. Willem Cramer, directeur Rabobank Nederland Grootbedrijf, krijgt tot taak samen met lokale Rabo- banken grote klanten optimaal te bedienen. Maar de beloning voor die uitdaging is groot: "Als we het goed doen, brengen we ons marktaandeel in de grootzakelijke markt naar een hoger niveau." Om haar, vergeleken met het mkb, ach terblijvende positie bij het grootbedrijf te verbe teren, begon de Rabobank enkele jaren geleden met de middenmarktteams. Cramer: "Deze teams zijn voorbeel den van bovenlokale samen werking. En wel een bijzon dere soort van bovenlokale zelfde deel van de markt. "Voor de Nederlandse klan ten is niet altijd even duide lijk waar de rol van de lo kale banken ophoudt en waar die van Rabobank International begint." De afgelopen maanden vie len er twee zaken samen. Enerzijds vonden er ge- De coöperatieve verenigde Bloemenveilingen (VBA) in Aalsmeer is een van de klanten van het Rabobank Nederland Grootbedrijf. samenwerking omdat ook Rabobank Nederland er deel van uitmaakt." Grootzakelijke markt Samenwerking is volgens Cramer nodig omdat indivi duele banken te klein zijn om de specialistische groot zakelijke markt op een eco nomisch en kwalitatief ver antwoorde wijze te bedienen. "Ook onze colle- gabanken gaan bij het bedie nen van het grootbedrijf uit van een regionale aanpak." Het middenmarktconcept heeft zich in de afgelopen jaren verder ontwikkeld. Naast de lokale banken en de middenmarktteams ope reert ook Rabobank International (RI) op het- Rabokrant Extra sprekken plaats om de sa menwerking tussen RI en de lokale banken op de bedrij- venmarkt te verbeteren. Lokale banken en midden marktteams bleken vooral behoefte te hebben aan sec- torgespecialiseerde relatie beheerders en Corporate Finance. Anderzijds besloot RI tot een alliantie met DG Bank. Deze richt zich met name op de zeer grote inter nationale klanten. In één keer viel toen alles op zijn plaats: het binnenlands bedrijf van Rabobank International (ongeveer 800 grote klanten) wordt samen gevoegd met het midden- marktproject tot Rabobank Nederland Grootbedrijf (RNG). RNG is onderdeel van Rabobank Nederland Aangesloten Banken. Hier mee wordt onderstreept dat RNG deel uitmaakt van het bankbedrijf van de lokale banken en dat de markt voor het grootbedrijf in Nederland gezamenlijk wordt bediend. Een prin cipieel verschil met vroeger, omdat RI veel meer autonoom opereerde. gen. "In goed overleg bekij ken we aan wie een klant c.q. prospect wordt toever trouwd. Heeft een lokale bank voldoende mogelijkhe den, dan komt de klant in hebben, verliest het RNG toch zijn bestaansrecht? "Die vraag zal primair door de klant beantwoord moe ten worden. Hoe beter lokale banken zelfstandig Maximale steun Het wordt de belangrijkste taak van Willem Cramer om alle Rabobankmedewerkers die zich richten op de bedie ning van het grootbedrijf samen te smeden tot één team. Dat zal geen eenvou dige opgave zijn. Cramer vindt dat lokale bankiers, middenmarktteams en Utrechtse specialisten elkaar maximaal moeten steunen. De hoofddoelstelling is dat de lokale banken daarbij leidend zijn. "De unieke kracht van de Rabobank is haar sterke lokale positie. Ook voor het grootbedrijf willen wij daar maximaal gebruik van maken. We werken lokaal waar moge lijk, bovenlokaal waar ge wenst en centraal waar nodig." RNG gaat alle klanten die het in portefeuille heeft zorgvuldig in kaart bren- Willem Cramer: 'We werken lokaal waar mogelijk, bovenlokaal waar gewenst en centraal waar nodig.' hun boeken. Wil een klant per se centraal geholpen worden, of zijn z'n wensen te complex om op dat mo ment lokaal te beleggen, dan helpt RNG hem." Cramer is realist genoeg om te zien dat daar knelpunten kunnen zitten. "Het vraagt van iedereen goede stuur manskunst." Lange weg te gaan Zodra alle bedrijven bij lo kale banken kunnen worden ondergebracht omdat die daar de capaciteiten voor complexe grootbedrijven kunnen adviseren, hoe meer klanten we decentraal kun nen helpen. Maar we heb ben nog een lange weg te gaan. Het gaat niet om de verdeling van de koek, maar om het groter maken van die koek". In de komende maanden wordt aan de in richting van RNG verder vorm gegeven. Cramer, met de nuchterheid van een plat telandsdominee: "We zetten geen enorme kerstboom op. RNG gaat zo efficiënt moge lijk werken." "Wij vinden het best spannend om als één van de eerste banken de lokale systemen te testen in het nieuwe millenniumzegt Dirk Lammers, medewerker proces ondersteuning Rabobank Midden- IJsselmonde. "Mede op basis van onze ervaringen gaan de andere banken aan de slag. We zijn op 1 januari om een uur of negen met vijf mensen op de bank en beginnen dan met het controleren van elemen taire zaken als verlichting, verwar ming en telefoon. Vervolgens kijken we op de lnfo98-site van het RaboWeb of daar al berichten staan. Dat kunnen waarschuwingen of tips zijn. Dan gaan we, volgens een strak draaiboek, de lokale systemen op starten en testen. Via het RaboWeb melden we onze vorderingen en be vindingen aan Rabofacet, zodat men daar op de hoogte blijft en eventueel tijdig kan bijsturen. Theoretisch kan ik al 's nachts op de bank zijn, want ik ben lid van ons Noodteam. Al is het maar om de bank met hand en tand te verdedigen als in Barendrecht de volledige chaos uitbreekt. Maar eerlijk gezegd zou het mij hooglijk verbazen als we ook maar enig probleem tegenkomen. Ik denk dat we op maandag l januari onze deuren gewoon kunnen openen en de noodproce dures niet nodig hebben.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 5