Tandje erbij of later met pensioen? De Achterkant Nader bekeken Krapte op de arbeidsmarkt >G/nMG Met: Wim van Heeswijk Beroep: Senior Marketeer C A/Kunstschilder standplaats: Rabobank Nederland Eindhoven Met de economie gaat het nog steeds volle kracht vooruit. Zo hard zelfs dat het steeds moeilijker wordt om aan goed personeel te komen. Minister Jorritsma suggereerde vorige maand een oplossing: Nederlanders moeten langer gaan werken. Gemiddeld werken we jaar lijks 136S uur, de Britten 1526 en de Duitsers 1702. Ook stoppen we relatief jong. Maar een op de drie Nederlanders van 55 jaar of ouder werkt nog. In Dene marken is dat de helft. We moeten dus later met pensioen en meer uren maken. Is dat de oplossing voor de krapte op de arbeidsmarkt "Er is inderdaad een merkbare krapte op de arbeids markt", meldt Paul Claessen, P&O-adviseur Rabobank Deurne. "Kregen we vroeger tientallen reacties op een advertentie, nu is dat duidelijk minder. Toch hebben we relatief weinig moeite met het vervullen van vacatures. Ik denk dat dat komt door ons personeelsbeleid. Wij proberen aan te slui ten bij de behoeften van medewerkers en bij maatschap pelijke trends. Bijvoorbeeld korter werken. Rabobank Deurne voert, zoals dat officieel heet, een actief parttime beleid. Zo werk ik zelf 32 uur. Maar ook voor commer ciële adviesfuncties is een 32-urige werkweek zeker be spreekbaar. Een bank verwacht betrokkenheid van haar medewerkers. Ik denk dat je die krijgt als je zelf die be trokkenheid ook laat zien. Verder creëren we hier een open werksfeer en zorgen voor goede coaching van mede werkers. Ik denk dus dat langer werken zeker niet de enige oplossing is. Je als werkgever soepel opstellen is veel belangrijker. Mensen moeten graag bij je willen werken." "Daar ben ik het mee eens", zegt Erna van de Rijdt, bestuur der voor de banksector van Vakbond De Unie. "Door je arbeids voorwaarden af te stemmen op de wensen van mensen krijg je ze binnen én hou je ze binnen. Parttime werken, sabbatical leave of goede opleidingsmogelijkheden zijn zaken die een werkgever aantrekkelijker maken. Ik denk dat bedrijven het in die richting moeten zoeken. De dis cussie over langer werken volg ik natuurlijk met interesse. Volgens mij is het heel simpel: verreweg de meeste mensen willen gewoon niet langer werken. In het bankbedrijf gaan veel mensen met allerlei regelingen zelfs al ruim voor de VUT-leeftijd weg. De onderhandelingspositie tussen werkgevers en werknemers is intussen veel gelijkwaardi ger dan een paar jaar geleden. Toen was je blij als je een 12 baan kon krijgen, nu moet de werkgever blij zijn dat je wilt komen werken. Bedrijven moeten het wer ken dus aantrekkelijker maken door met hun ar beidsvoorwaarden aan te sluiten bij de werknemers- wensen." "20 December was mijn laatste werkdag", vertelt Anneke Bokx, cliëntadviseur kantoor Cilze van Rabobank Baarle-Nassau en omstreken. "Ik heb hier 40 jaar gewerkt en het is mooi geweest. Ik heb met plezier gewerkt en ben nu met plezier met pensioen. Langer doorwerken zou ik een ramp vinden. De veranderingen gaan vandaag de dag zo ontzettend snel, dat het steeds meer moeite kost ze bij te houden. In de weekenden moest ik echt bijtanken en had ik nauwelijks energie om iets te ondernemen. Nu ge niet ik van mijn vrije tijd, van het leven zonder klok. Ik denk juist dat we toe moeten naar flexibele pensionering. Wie tot zijn 65e wil blijven werken, moet dat kunnen doen. Maar wie eerder wil stoppen, moet dat ook kunnen. Ik zie de oplossing van de minister dus absoluut niet zit ten. Stel dat je met tegenzin doorwerkt, daar wordt nie mand wijzer van. Stoppen of doorwerken is een persoon lijke keus. Een prettige werksfeer en een goede dialoog tussen management en medewerkers zijn volgens mij het belangrijkste." Ook Ad Löring, manager P&O lokale banken Rabobank Nederland AB, ziet langer werken niet als oplossing. "In theorie klopt het, maar de praktijk is anders. We hebben in Nederland al een hoge arbeidsproductiviteit, die kun je niet eindeloos blijven opvoeren. Je moet het in andere dingen zoeken. Wat de Rabobank betreft zijn drie zaken belangrijk. De eerste is dat we ons moeten richten op groepen in de samenleving die weer aan het werk kunnen gaan. Herintreedsters bijvoorbeeld. Met een aantal goede regelingen word je voor hen een aantrekkelijke werkge ver. Ten tweede moeten we ons afvragen waarom mensen bij ons vertrekken. Uit onderzoek blijkt dat de reden vaak een gebrek aan perspectief is. Managers willen goede mensen graag houden en bieden ze vaak te weinig kans op doorgroei. Tot slot moeten we, denk ik, af van onze traditionele manier van kandidaten werven. We doen dat nog steeds vooral via advertenties. Maar er bestaan ook andere, modernere hulpmiddelen zoals beurzen of Inter net. We moeten dus niet achterover leunen, maar actief nieuwe wegen bewandelen." Marketeer Wim van Heeswijk (37) werkt nog precies drie weken bij de Rabobank Groep. Hij neemt ontslag om kunstenaar te worden. De autodidact schildert al twintig jaar voor zijn plezier. Tot nu toe verkocht hij zijn werk vooral aan familie, vrienden en (oud)collega's. "Ik ben vorig jaar zeven maanden vrij geweest om serieus aan de slag te gaan met schilderen. Ener zijds om me verder te ontwikke len, anderzijds om te kijken of ik de stap naar het verkopen kon maken. En hoewel dat lukte, besloot ik toch weer aan het werk te gaan en koos met overtuiging voor een functie bij de Rabobank. Twee maanden geleden zat ik in de trein naar een overleg in Utrecht en kreeg een idee voor een schilderij. Het liefst was ik omge keerd en meteen aan de slag ge gaan. Een paar van die ervaringen in korte tijd leidden tot de conclu sie dat de creatieve geest niet terug in de fles wilde. Dus ben ik gaan bedenken hoe het anders kan. Van dromen naar doen en natuurlijk met instemming van mijn vriend. Ik geef mezelf ten minste drie jaar om een bestaan als beeldend kunstenaar op te bouwen. Eerst ga ik opleidingen volgen om technieken en materia len te leren kennen en om andere kunstvormen te onderzoeken. Daarnaast heb ik vorig jaar ge merkt dat ook in het kunstcircuit diploma's belangrijk zijn. En na tuurlijk zal ik vooral heel veel oe fenen en experimenteren in mijn vrije werk. Marketing bedrijven voor de Rabobank is leuk, maar ik kies nu voor mijn andere ambi ties. Mijn collega's krijgen abso luut een uitnodiging voor mijn eerste expositie." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 4