'Niet achterblijven met reizen op het Internet' Cliënten Advies Of Internet ook voor de reizenverkoop een schot in de roos is, zal de toekomst leren. Luuk Salomons, hoofd afdeling Reizen van Rabobank Nederland AB, denkt dat het zo'n vaart niet zal lopen: "Ik zie Internet als een aanvullend distributie kanaal dat het boekingskantoor niet kan vervangen. We gaan binnenkort wel breed onderzoeken hoe we Internet kunnen inzetten voor de reizenverkoop." Jaar2000 'minder uitbundig' 'Internet vooral geschikt voor boeken simpele pakketreizen' Steeds meer partijen uit de reiswereld nemen de afslag naar de digitale snelweg. Tot voor kort ging het vooral om zogenaamde direct sellers, zoals Fox Reizen en Elmar Reizen. Fit Reizen, geen di rect seller en onderdeel van het TUI-concern, veilt zelfs digitaal vakanties. In no- hetzelfde als bij het reisbu reau. Voor de afhandeling van de reis moeten ze een reisbureau selecteren. Dat krijgt van de touroperator daarvoor de gebruikelijke commissie. De afdeling Reizen doet voor de boekin gen van het zomerseizoen 2000 op proef mee aan de Internetboekingen van De banken die in zee gaan met 'De Jong Intra Easy'. Reisadviseur Anja Verweij van Woudenberg en haar collega Hester Bolink van Berkel-IJssel vinden het nieuwe kanaal vooral ge schikt voor het boeken van simpele pakketreizen. Net als Salomons verwacht Bolink niet dat Internet het reisbu- Hester Bolink: 'Klanten komen liever langs voor het boeken van een reis.' vember maakte De Jong Intra, één van de contract touroperators van de Rabo bank, wereldkundig dat ze reizen gaat verkopen via Internet. Klanten kunnen via de site van De Jong Intra zelf boe ken en betalen daarvoor Jong Intra. Reizenver- kopende lokale banken moeten zich daar wel zelf voor aanmelden. 'Easy' reizen De Rabobanken Wouden berg en Berkel-IJssel zijn twee van de tachtig Rabo- reau kan vervangen. Bolink: "Klanten in ons werkgebied zie ik niet zo snel stoeien met Internet. Ze vinden het leu ker om langs te komen voor het boeken van een reis." Verweij denkt evenmin dat het boeken van reizen via de digitale snelweg het reisbu reau overbodig maakt. Er is immers steeds meer belang stelling voor 'modulaire' reizen, die niet zo makkelijk via Internet zijn te regelen. Wel voorziet ze meer con currentie voor de Rabo bank. "Wij zullen boekin gen kwijtraken. Aan direct sellers om te beginnen. Maar ik vraag me ook af hoe lang De Jong Intra zal doorgaan met de afhande ling van Internetboekingen via reisbureaus. Dat wordt op den duur misschien wel rechtstreeks boeken. Verder zie ik de andere grote tou roperators, hoewel ze er nog niets over zeggen, bin nenkort ook op Internet verschijnen. Aan de andere kant krijgen we er ook klanten bij. Via Internet kunnen ze vrijblijvend in formatie opzoeken over bij voorbeeld verre vakantiebe- Het aantal reisboekingen bij de 241 reizenverkopende Rabobanken zal volgens de prognose van Rabobank Reizen dit jaar met 8% stijgen naar meer dan 220.000. De verwachte groei van reissom en provisie ten opzichte van 1998 is 12% naar re spectievelijk f430 miljoen en ruim f42 miljoen. Voor 2000 worden la gere resultaten verwacht, vanwege de 'negatieve' effecten van de mil lenniumwisseling en het EK Voetbal. Speerpunten voor Rabobank Reizen voor 2000 zijn desondanks we derom omzetverhoging en meer ef ficiency door verdere standaardisa tie van processen. Ook certificering van reisadviseurs gaat volgend jaar spelen. Aandachtspunt is ook het aansluiten van de boekings systemen van de touroperators op het RaboWeb. Netzoals bij Travel- Net Plus hoeven reismedewerkers dan nog maar één keer centraal in te loggen. De aansluiting is op dit moment nog niet mogelijk door onder meer de beperkte capaciteit van het Web. "Wij hebben zelf maar iets over reizen gezet op onze lokale bank-site, maar dat stemmingen en dat kan een prikkel zijn om te gaan boe ken bij een reisbureau." Vooroplopen Zowel Verweij als Bolink stelt dat Rabobank Reizen niet achter mag blijven op Internet. Reizen werd tot vorig jaar aangeboden via de Rabobanksite, maar deze service is gestaakt vanwege het beperkte aan bod en het feit dat de op volging van 'leads' niet goed verliep. Verweij: "Ik merk dat klanten nu nieuwsgierig zijn. Als Rabobank zouden we dus eigenlijk al een Reizen- onderdeel op Internet moe ten hebben dat klinkt als een klok en waarbij je uit komt als je reizen als tref woord intypt." Bolink: is natuurlijk niet ideaal. Klanten zijn geïnteresseerd in last minutes en aan biedingen." Salomons kan nog niet veel zeggen over het eventuele reizenaanbod van de Rabo bank op Internet. "Doel van het onderzoek is de mogelijkheden te inven tariseren die Internet ons op reizengebied kan bie den. Daarbij zullen we ook de ervaringen betrekken van de proef met de De Jong Intra-site. Internet- producten die de klant echt wil, moeten beschikbaar zijn. We moeten klaar zijn als de ontwikkelingen daartoe aanleiding geven. Zodat we dan met één druk op de knop opera tioneel zijn." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 12