Pleitbezorger: concurrent, partner of allebei? 'Miljonairsbank' slaat haar vleugels verder uit Schretlen co Financieel Advies De Rabobank Groep moet meer inspelen op de evolutie binnen het zakelijke ecosysteem van persoonlijke financiële planning. Dat schrijven Rabobank- managers Bé Puister en Gerard Feijen in hun MBA-afstudeerrapport 'Pleit bezorgers, het paard van Troje?'. Puister, directeur Commerciële Zaken bij Rabobank Hoogeveen en Feijen, interim-manager bij de Rabobank Groep, concen treerden zich op deze vraag: zijn pleitbezorgers concur renten of partners van de Rabobank? Zij verrichtten literatuurstudies en inter viewden tientallen mensen van Rabobanken, Rabobank Nederland, Interpolis en Schreden Co. Ook spra ken zij vertegenwoordigers uit kringen van pleitbezor gers: het notariaat en de accountancy. De onderzoekers zien onder pleitbezorgers nieuwe concur renten ontstaan. Onder meer door nieuwe wetgeving, zoals de Notariswet en de Wet Assurantiebemidde- lingsbedrijf. Puister: "We moeten als kennisleverancier samenwerken met boekhoud en accountantskantoren die zelf geen All Finanzproducten verkopen.Hun navorsingen bracht het tweetal verder tot de constatering dat de Rabo bank Groep gecoördineerd moet zoeken naar samenwer king met de nieuwe landelijke franchiseorganisaties van notarissen. Volgens Feijen is het waar schijnlijk dat organisaties als de Sociaal Economische Voorlichting, LTO-Neder- land, BOVAG of Horeca Nederland All Finanz producten gaan verkopen. "Vakbonden doen dat al", zegt hij. In dergelijke situ aties moet de Rabobank in de ogen van Puister en Feijen in elk geval productleveran cier zijn. "Dat vraagt naast het bestaande distributieka naal van banken een apart distributiekanaal dat uitslui tend productleverancier is", meent Puister. "Wij noemen die mix van coöperatie en concurrentie coöpetitie: je werkt als productleverancier samen met concurrenten. Zo krijg je meer volume en dus minder vaste kosten per pro ducteenheid." Feijen concludeert met Puister dat pleitbezorgers prima partners kunnen zijn. "Als we ze maar zorgvuldig selecteren en ons bewust zijn van de vraag: is het een concurrent, een partner of allebei?" Ton van Aalst, doelgroep manager FA bij Rabobank Nederland AB, is het op mee win-win-situaties kun nen ontstaan. In het belang van onze gezamenlijke klan ten." Zo heeft RNAB al contacten met Formaat, een franchiseorganisatie van no tarissen. Van Aalst vindt dat RNAB het initiatief moet nemen om bovensegmentaal en namens alle Product Markt Eenheden helder te communiceren met clubs hoofdlijnen eens met het rapport. Volgens hem wil Rabobank Nederland graag gestructureerder samenwer ken met geselecteerde pleit bezorgers. "Dus geen paard van Troje binnenhalen, maar pleitbezorgers waar van pleitbezorgers. "Waarbij we zeker niet moeten verge ten dat accountants dé ver trouwenspersonen voor on dernemers zijn." Het afstudeerrapport is op te vragen bij Bé Puister: (0528) 29 07 33. Schretlen Co, de private bank van de Rabobank Groep, gaat zich meer laten zien. Komend jaar worden drie nieuwe kantoren in Nederland geopend en staat er een imagocampagne gepland. In de beleidsplannen voor 2000-2004 staat verder dat Schretlen streeft naar struc turele samenwerking met alle lokale Rabobanken. gulden. Het totale bewaarde vermogen is 9 miljard. Schretlen verwacht in 2004 Ook effectenbeheer Schretlen is sinds 1 december ook verantwoordelijk voor het effectenbeheer voor par ticuliere Rabobankklanten. In het kader van het project 'Beleggen in Balans' is de af deling Vermogensadvies van Rabo BeleggingsAdvies on- DE PRIVATE BANK VAN DE RABOBANK In de beleidsplannen van de 'miljonairsbank' staat dat een forse groei van de markt wordt voor zien. Veel mkb-ondernemers zullen met hun bedrijf stop pen, waardoor er kapitaal 'vrijkomt'. Uit een recent onderzoek van het NIPO blijkt dat bedrijfsbeëindi ging de komende jaren bij 90.000 mkb-ers aan de orde is. Bij lokale banken gaat het naar schatting om zo'n 26.000 relaties, waarvan er 5.000 interessant kunnen zijn voor de private bank. Schretlen heeft 2.600 cliën ten met een vrij belegbaar vermogen van gemiddeld bijna 3,5 miljoen. Als on dergrens hanteert de bank een vrij belegbaar vermogen van minimaal een miljoen een verdubbeling van het aantal cliënten en het be waarde vermogen. Daarvoor is het volgens de directie es sentieel dat lokale banken de private bank structureel inzetten. Nu werkt de pri vate bank met 80% van de banken samen, vaak op inci dentele basis. Een andere randvoorwaarde is het ver groten van de naamsbekend heid met een imagocam pagne in de loop van 2000. langs verhuisd naar Amsterdam. Deze eenheid is bij die gelegenheid omge doopt tot Rabobank Effectenbeheer (REB) en beheert effectenportefeuilles vanaf 500.000 voor klan ten van banken die hiervoor niet gecertificeerd zijn. Dat gebeurt onder de 'Rabo- bankvlag'. De private bank vindt dat de vestiging in Waalre, die operationeel is sinds eind 1998, de samenwerking met lokale banken heeft verbe terd. Mede daarom is uit breiding van het vestigin- gennet ook een speerpunt in de beleidsplannen. Volgend jaar worden nieuwe ves tigingen geopend in Apel doorn, Heerenveen en Rotterdam. Het kantoor in Antwerpen richt zich, even tueel samen met lokale banken, vooral op 'Neder- belgen' die bij concurrenten bankieren. Bij iedere Schretlen-vestiging komen accountmanage- ment-teams voor de banken. Verder is het de bedoeling dat, in navolging van de Cliëntenadviesraad, ook een Bankenadviesraad in het leven wordt geroepen. Die raad zal bestaan uit verte genwoordigers van verschil lende disiciplines bij lokale banken. 6 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 10