Persbeleid tijdens millenniumovergang Nieuw Zeeland en Australië als eersten over Millenniumproblematiek niet op 3 januari voorbij Continuïteitsplan 2000 heeft blijvende waarde Verhoging tarieven consumptief krediet Circulaire w Tijdens de overgang naar het nieuwe millennium voert de Rabobank een terughoudend persbeleid. "Wc zullen ons coördinatiecentrum niet door tv-ploegen en journalisten laten volgen, zoals we dat vorig jaar bij de introductie van de euro wel deden", stelt Hans Ludo van Mierlo, Hoofd Externe Communicatie van Rabobank Nederland. De keuze om zelf niet nadrukkelijk vooraf publici teit te zoeken vloeit voort uit afspraken, die in NVB- verband zijn gemaakt. Van Mierlo: "We gaan ervan uit dat alles normaal verloopt. De afgelopen maanden zijn alle systemen uitvoerig getest en waar nodig aangepast. Dat is ook wat de klant van ons verwacht. Door aan dacht op de banken te vesti gen wek je de indruk, dat daar een potentieel probleem zit. Daar hebben we weinig bij te winnen." In theorie kan het gebeu ren, dat er ergens toch iets mis gaat en een lokale bank daarover door de media wordt benaderd. Van Mierlo: "Indien lokale banken bena derd worden door regionale of landelijke media in ver band met een lokaal pro bleem dan is het verstandig om direct contact op te nemen met de landelijke woordvoerder voor afstem ming. Dit om te voorkomen, dat een lokaal probleem in de beeldvorming uitgroeit tot een nationaal probleem. On nodig te zeggen, dat bank- overschrijdende problemen absoluut een zaak voor de landelijke woordvoerders zijn. Die zijn 24 uur per dag te bereiken." De woordvoering voor de gehele bancaire sector met betrekking tot de millennium overgang geschiedt door de Nederlandse Vereniging van Banken, De AEX en Interpay. Individuele banken komen in beeld als zich specifiek bij hen een probleem voordoet. Van Mierlo:"Een succesvolle millenniumovergang is voor geen enkele bank iets om zich positief te onderscheiden. Problemen in huis leveren daarentegen wel een negatie ve onderscheiding. Daarom worden in dat theoretische geval alle contacten met de media uitsluitend onder houden via de landelijke perswoordvoering." Een uit gebreidere toelichting over het persbeleid staat op het RaboWeb, Persoonlijk, Stra tegie. Voor telefoon- en fax nummers persvoorlichting zie kader op pagina 1 Op het RaboWeb Ga bewust om met pc 6,3 medewerkers per lokale bank betrokken bij millennium Met ingang van 1 januari consumptieve financierin gen'. Deze circulaire staat vanaf vandaag op het RaboWeb in de rubriek 'geldige circulaires' en is ook als aanvullend docu ment bij dit artikel be schikbaar. worden de tarieven voor consumptief krediet ver hoogd. Een uitzondering hierop vormt het Krediet op Studentenrekening. Dit tarief blijft vooralsnog ongewijzigd. Meer informatie over de wijzigingen van de overige kredieten staat in circulai re 53/221 'Tarievenwijziging "We hebben zelfs noodprocedures bedacht op noodpro cedures voor het geval ook die niet blijken te werken," zegt Mirjam Diepenbrock van Rabobank International (RI) ter illustratie hoe men zich internationaal op de millenniumo vergang heeft voorbereid. Allerlei doemscenario's zijn er de afgelopen maanden bedacht en op ieder mogelijk probleem is een antwoord bedacht. "Er is zelfs afge sproken bij wie we samenko men, als we het gebouw niet in kunnen." Binnen RI houdt het zogenoemde Global Monitoring Team vanuit het gebouw Sypestijn in Utrecht toezicht op alle kantoren in het netwerk. Dit houdt in dat zij alle in- en externe bericht gevingen van de lokale kan toren registreert en waar nodig daarop anticipeert. Uitgangspunt is dat elk kan toor zo goed voorbereid is dat het zelf noodscenario's kan activeren als er lokaal storingen optreden. Mochten deze problemen kantoor- overschrijdend zijn dan speelt het Global Monitoring Team samen met een Global Crisis Team een cruciale rol in het vinden van oplossingen. Dagelijks rapporteren de buitenlandse vestigingen aan Utrecht. Tijdens de overgang zal dat zelfs vier keer per dag zijn. Diepenbrock: "Met Nieuw Zeeland en Australië als voorlopers is afgesproken dat we tussen 24.00 en 01.00 uur plaatselijke tijd een e- mail en telefonisch terugkop peling krijgen over de situatie ter plekken. Dan hebben we een klein beetje een idee wat we van de rest van de wereld kunnen verwachten. Op basis hiervan stellen we vast hoe we kunnen anticiperen bij de rest van ons kantoren netwerk. Iedereen die geïnte resseerd is, kan onze millen niumsite op internet raadple gen (www.rabobank.com/y2k). Wij wensen alle medewerkers binnen de Rabobank Groep een soepele en gelukkige overgang naar 2000 toe." Rabobank Assen-Rolde-Smilde is er klaar voor. Alle voor bereiding is gedaan en het calamiteitenteam staat paraat. "Een dikke plus voor de begeleiding die we vanuit Rabobank Nederland hebben gekregen," zegt millennium coördinator Wim Sjamaar. Vooral over de diskette met het calamiteitenplan is hij erg te spreken. "Daarop is per product aangegeven wat er fout kan gaan en hoe in geval van problemen te handelen. De informatie is zo gepresenteerd dat ik voor iedere procesverantwoorde- lijke precies die informatie kan Als in de nacht van 31 december op 1 januari de eerste vuurpijlen de lucht ingaan, is de millenniumproblematiek nog niet voorbij. Dat weet Rien Huisman van het project bureau 2000. "De echte productie met bepaalde toepassin gen begint op 3 januari of nog later. Pas dan krijgen we de zekerheid dat alles functioneert." Huisman verwacht niet dat er op 3 januari gekke dingen gebeuren. "Alle toe passingen zijn getest in een 2000-omgeving. Dat bete kent dat we zo goed als zeker ervan uit mogen gaan dat de systemen zich na de jaarwisseling goed houden." Toch kan het zo zijn dat er op 3 januari enkele proble men opduiken. Huisman. "Je kunt testen wat je wilt, maar de werke lijkheid kun je nooit hele maal nabootsen. Dus is het best mogelijk dat op 3 janu ari, als de klantsystemen voor het eerst weer worden gebruikt, er een paar dingen mislukken. Ik adviseer de medewerkers om tijdens die dag -maar ook in de dagen erna- extra alert te zijn op onverwachte uitkomsten en ongebruikelijke transac ties. Dat moet direct wor den gemeld in de lijn en zonodig aan de systeem beheerder en centrale help desks." Ook na 3 januari is alert heid geboden, meent Huis man. "In de nacht van 3 op 4 januari vindt voor de eer ste maal in de nieuwe eeuw de dagverwerking plaats. Tenslotte kan zich ook nog op 29 februari een datum probleem openbaren. Dat komt omdat er bij het ont wikkelen van toepassingen niet altijd rekening is gehou den met het feit dat 2000 een schrikkeljaar is." printen die hij nodig heeft." Binnen de bank is het Continuïteitsplan 2000 uit voerig besproken. Sjamaar: "Niet alleen met het oog op de nadere overgang, maar eigenlijk als een noodproce dure die altijd geldig is. Stroomuitval, bijvoorbeeld, kan altijd voorvallen. Ook in het nieuwe jaar. Dan is het goed dat we stap voor stap beschreven hebben hoe we het probleem kunnen opvangen zodat de continuï teit van onze dienstverlening niet in gevaar komt." Volgens Sjamaar heeft het Continuïteitsplan gezorgd voor een stuk bewustwor ding binnen de bank. "Je staat er niet bij stil wat er allemaal fout kan gaan. De millenniumvoorbereidingen waren wat dat betreft een 'eye opener'. Als de over gang straks vlekkeloos ver loopt, hebben ze toch een belangrijke functie gehad."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2