'Kijken vanuit de behoefte van de klant' Rabobank Nederland beperkt bereikbaar door kerstlunches en oude Onduidelijkheid telefoonnummers Rabobank kantoren Eindhoven TrefPunt Access beste koop Informatie Internationale Dienstverlening op RaboWeb Wetswijzigingen operationele lease per 1 januari Landelijke introductie marktstudie Thuiszorg Banken konden informatie over internationale dienstver lening niet altijd makkelijk vinden. Daarom is die nu gestructureerd op het RaboWeb gezet. Leidend hierbij is de behoefte van de klant en de praktijk van de lokale bank. "Dat leerden we van een bruikbaarheidstest met lokale banken", vertelt Bas Hernaus, projectmanager Inter nationale Dienstverlening (ID). Bedrijven, Informatie, In ternationaal. Dat is het RaboWebadres van de gege vens over ID. De product mappen van Handelsrisico- management en Inter nationaal Betalingsverkeer zijn hier elektronisch beschikbaar. "Ook vinden banken er een praktische lijst met adressen van helpdesks en externe instanties", vult Hernaus aan. "De nieuwe visie van International Cash Management, informatie over de International Desk van Interpolis: het staat alle maal logisch bij elkaar." De behoefte van de klant stond centraal. Dat resulteer de in vier hoofdrubrieken. Hernaus: "Een klant kan ver legen zitten om algemene wetenswaardigheden over een land of om feiten over het internationale betalings verkeer. Andere behoeftes zijn informatie over risico's of investeren en financieren in het buitenland." Hernaus denkt dat het materiaal banken helpt om breder te kijken. "Om de latente behoefte van de klant boven water te krijgen, zodat de bank zelf suggesties kan aandragen." Door het nieuwe materiaal De lokale Rabobank Eindhoven wordt meerdere malen per dag gebeld door Rabobank Groep-medewer- kers die contact zoeken met Rabobank Nederland in Eindhoven of met het Regio kantoor dat in dezelfde stad gevestigd is. Medewerkers krijgen verkeerde informatie van KPN of vergissen zich bij het opzoeken in de CD- foongids waar Rabobank Eindhoven als eerste ge noemd staat. Volledigheids- Bedrijven Op het RaboWeb halve staan hieronder de organisaties met bijbehoren de telefoonnummers. Rabobank Nederland Eindhoven 7 (040) 217 00 00 Regiokantoor Eindhoven f (040) 217 70 88 Rabobank Eindhoven Z* (040) 297 76 00 Op het RaboWeb mensen (met onder andere belangrijke benoemingen) Nieuwe informatie over Bedrijvenformule Vooraankondiging DGA- Congres Het Ministerie van Finan ciën heeft besloten om de leaseregeling van 4 decem ber 1992 te vervangen. In tegenstelling tot de oude regeling, is in de nieuwe regeling vastgelegd waaraan een lease-overeenkomst moet voldoen om fiscaal als opera tionele lease te kwalificeren. De belangrijkste criteria gel den voor de looptijd van de lease-overeenkomst (maxi maal 85% van de economi sche levensduur) en de rest waarde (die moet reëel zijn en minimaal 7,5% van de fis cale kostprijs). Uitgebreide informatie over dit onderwerp staat op het RaboWeb, Bedrijven, Informa tie, Product, Leasing Trade Finance, Leasing, Leasing overzicht operationele lease, Gerelateerde documenten. Helpdesk Financial Services 7 (040) 233 96 50 op het RaboWeb, worden de abonnementen Internationale Betaaldiensten voor het bui tenland opgeheven.In de toe komst komen er nog aanvul lingen op het RaboWeb. Zo wordt de informatie over Fi nancieren en Investeren uitge breid. "Als banken ideeën voor de toekomst hebben, horen we dat graag," besluit Hernaus. Internationale Dienstverlening Z* (040)217 77 87 Veel afdelingen van Rabobank Nederland zullen de komen de twee weken telefonisch minder bereikbaar zijn in verband met de traditionele kerstlunches en oudejaarsbijeenkomsten. De Infolijn Buitenland en de ICM Servicedesk zijn don derdag 23 december gesloten van 11.45 uur tot 13.45 uur. De Helpdesk van Huis en Hypotheekadvies is woens dag 22 december vanaf 12.00 uur gesloten. Dringende zaken kunnen via de tele fooncentrale van Rabobank Nederland doorgeleid wor den. Op de laatste dag van het jaar, vrijdag 31 december is de bereikbaarheid van deze Helpdesk beperkt. De afde ling Bedrijven is op woens dag 22 december vanaf 12.00 uur telefonisch niet bereik baar. Boodschappen kunnen dan ingesproken worden op een antwoordapparaat. De Centrale Thesaurie is op donderdag 23 december eveneens niet bereikbaar tus sen 12.00 uur en 14.00 uur vanwege de traditionele kerstlunch. In verband met het millennium kunnen er op 31 december geen transacties afgesloten worden. De afde ling is die dag bereikbaar tot 12.00 uur. Op de laatste dag van het jaar worden er geen euribors vastgesteld. Con tracten die op 31 december vervallen worden boekhoud kundig een dag eerder ver werkt met valuta 31 decem ber. Contracten waarvan de euribor op 31 december opnieuw wordt vastgesteld zullen gefixeerd worden tegen euribor van 28 decem ber, met als ingangsdatum Thuiszorginstellingen staan voor een lastige opgave. De vraag naar zorg neemt toe, het budget is veelal niet toe reikend en arbeidskrachten zijn moeilijk te vinden. Om dat zorg aan huis relatief goedkoop is, wordt de rol van de thuiszorg steeds belangrijker. Ziekenhuizen, verpleeghuizen en verzor gingshuizen zijn op zoek naar partners in de thuiszorg. Daarom presenteert Rabo bank Nederland op 27 janu ari op de Croeselaan haar marktstudie Thuiszorg. Hierin staat de visie op de ontwik kelingen in de sector in Nederland. Op de dag, die van 14.30 tot 18.30 duurt, gaan drie deskundigen in op de problematiek van de sec tor. Banken kunnen met rela ties uit de (thuis-)zorg de introductie bezoeken. De kosten zijn 295,- per per soon. Aanmelden kan tot 15 januari met het inschrijffor mulier dat op het RaboWeb staat onder Bedrijven, Klant 6 Markt, Marktstudie, Al gemene informatie en de per studie beschikbare gege vens. Het programma en uit gebreide informatie zijn daar ook te vinden. Servicedesk Bedrijven 7 (040) 217 64 44 (kies 2) van de nieuwe rente 31 december. Vanaf maandag 3 januari kunnen de transacties weer op de gebruikelijke manier afgesloten worden. Op 3 januari 2000 eindigt de rentevast periode voor de bestaande Zachte Achter gestelde Onderhandse Le ningen (ZAOL). Herfixatie gebeurt op 3 januari om 09.00 uur. Als de bank wenst kan de renteafspraak voor deze datum al gemaakt wor den. Het tarief dat ingaat kan op 2 januari 2000 wordt dan met behulp van forward- tarieven, op basis van de hui dige rentecurve vastgesteld. Volgens het januarinummer van de Consumentengids is TrefPunt Access de beste koop bij de internetproviders. De consumentenbond ver geleek verschillende provi- ders op onder andere snel heid, gebruikersvriendelijk heid van het startpakket en de helpdesk. Op deze punten scoort TrefPunt goed. In combinatie met de prijs (ƒ12,50 per maand) krijgt TrefPunt dus de kwalificatie 'beste koop'. TrefPunt Access is een dienst van Planet Media Group onder het merk TrefPunt van de Rabobank. Die verzorgt ook de verkoop van de startpakketten. Helpdesk TrefPunt Access 7 (033) 454 06 40 Voor de eerste keer verstrekte de Rabobank in de binnenvaart een milieulening met garantie van het Europese Investerings fonds. Wim Schut, account manager van Rabobank I'apen- drecbt-Alblasserdam(l), over handigt het Rabobank Milieu certificaat aan Henk van Waardenberg, eigenaar van een scheepvaartondememing. Schut: "De Europese Unie wil met baar Groei- en Milieu programma MKB-investeringen stimuleren die een positief effect op het milieu hebben. De duwboot 'Inca', die Van Waardenberg in de vaart brengt, krijgt een hoog rendement en een lagere uitstoot van schadelijke stoffen door de energiezui nige voortstuwing.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2