COM-fiches definitief verleden tijd December-offensiefBank op Maat Boekje Foster Parents Plan voor medewerkers Geen advertenties rond eeuwwisseling' Statement Rabobank naar aanleiding van kritiek op Foster Parents Plan Nieuwe ICM-contracten verkrijgbaar De COM-fiches behoren met ingang van deze week defi nitief tot het verleden. Als laatste is afgelopen week het RPK-systeem voor particulieren (AZP) voor wat betreft de productie van COM-fiches afgebouwd. Inmiddels leidt ook dit systeem de gegevens rechtstreeks door naar het Centraal Elektronisch Archief (CEA). En dat betekent dat de COM- fiches met ingang van januari uit de tarievencirculaire wor den geschrapt. De afbouw van de produc tie van COM-fiches heeft in totaal drie maanden ge duurd. Belangrijkste doel van de actie was kostenbe sparing. In totaal levert de afbouw van COM-fiches de organisatie een bedrag van tien miljoen gulden per jaar op. Een prettige bijkomstig heid is verder dat het archi veren via het CEA een stuk milieuvriendelijker is dan de oude methode. In de komende maanden wordt ook de papierberg Banken krijgen het advies geen advertenties te plaatsen rond de jaarwisseling. Volgens Peter van Beelen van het Servicebureau Communicatie A.B. kan een advertentie in die periode verkeerde verwachtingen wekken. Van Beelen doelt met name op advertenties die klanten een probleemloze eeuwwis seling beloven. "Een bank die via een advertentie ver telt dat ze helemaal klaar is voor het nieuwe millennium, wekt daarmee verwachtin gen. Dat kan -als er rond de jaarwisseling toch iets ver keerd gaat- vervelende ge- Ruim 60.000 mensen bezoeken dagelijks www. rabobank.nl. Toch maken maar 5.000 mensen gebruik van de mogelijkheid om hun eigen 'Bank op Maat' samen te stellen. Daarom start het CyberCenter deze maand een offensief om deze service onder de aan dacht te brengen van surfen de klanten. Met de Bank op Maat kunnen de gebruikers onder meer een eigen menukaart samenstellen, waarvan zij aan een kritische blik onder worpen. Het gaat dan met name om het lijstwerk dat naar de banken wordt gestuurd. Banken kunnen zelf al actie ondernemen. Zij krijgen het advies om te kij ken naar de verstrekkings nota en aan de hand daar van te bepalen of zij bepaal de gegevens, die nu ook in het CEA staan, nog op papier willen blijven ont vangen. Overigens zal een aantal lijsten voorlopig nog op papier worden verstrekt, ondanks het feit dat ze ook in het CEA zijn opgenomen. Dit wordt bepaald door richtlijnen van de accoun tantsdienst. Rabofacet Arcade f (030) 215 33 33 Mfr 11 Voor bet videojournaal van 'Ons Tweede Thuis', een stich ting voor onder andere verstandelijk gehandicapten, werd bij Rabobank Aalsmeer op 7 december een item opgenomen met als onderwerp de euro. Michael van den Brink en Roel Spitse van 'Ons Tweede Thuis' zien euro's op bun rekeningafschrift staan en willen euro's pinnen. Dat lukt niet en dat brengt ze bij de Rabobank. Jenny van Nobelen van Rabobank Aalsmeer beantwoordt ook vragen als 'Welke landen doen mee aan de euro?', en 'Hoe ziet het euroteken eruit?' volgen hebben." Ook in het kader van de kostenbespa ringen vindt Van Beelen het niet raadzaam om rond de jaarwisseling te adverteren. "Zo'n advertentie heeft geen toegevoegde waarde. Onze advertentie over de openstel lingstijden bevat immers al een kerst- èn nieuwjaars- Speciaal voor medewer kers die meer willen weten over het werk van Foster Parents Plan (FPP) en het partnership met de Rabo bank Groep, is er een boek je verschenen. Banken heb ben al vijf exemplaren ont vangen. Tot 1 januari 2000 kan het boekje gratis wor den besteld via het bestel formulier dat als aanvullend document bij dit artikel op het RaboWeb staat (Per soonlijk, Organisatie, PR en Sponsoring). Na die datum is het te verkrijgen in de Raboshop, bestelnummer 81363, besteleenheid 10. Deze actie loopt gelijk op met een grote landelijke televisiecampagne van FPP. Op dinsdag 28 december wordt op TV2 het circusga la 'Gala of the Stars' uitge zonden en een dag later op dezelfde zender de televisie marathon 'De dag van Joli'. Aan deze dagen verleent een keur van nationale en inter nationale artiesten haar medewerking. Corporate Sponsoring (030) 216 25 51 zelf de naam en sfeer bepa len en waarin zij in- en externe bookmarks kunnen opnemen. Aspirant-beleg gers kunnen hier een eigen schaduw portefeuille samen stellen. Met het bezoekersaantal dat www.rabobank.nl dage lijks trekt behoort de site volgens het tijdschrift Adfo Web tot de twintig best bezochte Nederlandse sites. Met haar 16e plaats is de Rabobank de enige bank die in deze lijst voorkomt. "We hebben kennis geno men van de opmerkingen aan het adres van Foster Parents Plan (FPP). We heb ben er alle vertrouwen in dat FPP er met deze mensen uitkomt. Wat ons betreft ver andert er niets aan onze steun voor het goede werk van FPP," aldus de afdeling Corporate Sponsoring in reactie op de berichten over vermeende fraude door FPP in de landelijke media. De Werkgroep Foster- parents beschuldigt FPP ervan geld te innen voor niet-bestaande kinderen en namens die kinderen brief jes te sturen naar Neder landse adoptiefouders. Foster Parents Plan wijst in een persverklaring de beschuldigingen van de hand en vermoedt dat er sprake is van een misver stand. De stichting biedt namelijk niet alleen indivi duele hulp aan kinderen, maar besteedt ook donaties aan het verbeteren van de leefomgeving. Corporate Sponsoring C (030) 216 25 51 Bedrijven Op het RaboWeb Twee vernieuwde brochures Bedrijven 'De kracht van samen werken'; nieuwe advertenties Steeds vaker verzoeken klanten hun lokale bank om rekeninginformatie door te spelen aan een andere (bui tenlandse) bank waar zij een (hoofd-)rekening hebben. Dit doorleveren doen ban ken met Swift MT940. Ook vragen klanten vaak of op drachten ten laste van hun Rabobankrekening via die andere bank kunnen worden aangeleverd. Dit is mogelijk met behulp van Swift MT101, mits Rabobank Nederland en de andere bank hiervoor een overeen komst hebben afgesloten. Banken kunnen het stan- daardverzoek en de daarbij behorende Algemene Voor waarden voor MT940 telefo nisch opvragen bij de ICM Servicedesk. Daar zijn tevens de Bijzondere Voorwaarden bij de rekening overeen komst voor MT101 verkrijg baar die de klant moet teke nen. Ook voor tarieven en informatie kunnen banken bij de ICM Servicedesk te recht. Alle documentatie die in het verleden verstrekt is over contracten en tarieven met dit onderwerp, vervalt. Ondersteuning Betaal diensten ICM Servicedesk 7 (030) 216 65 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2