Inventarisatie knelpunten voor Financieringsbeleidsbijeenkomsten EIS f*. Banken trots op 'hun'winnaars van het Nationale Compliment ONDERNEMER&BANK VERSCHIJNT NIET MEER 3 J 1 O V jfi ro Aanpassingen in teksten CBS Nog steeds betaalautomaten niet geschikt voor 2000 Eindejaarsverwerking buitenlands betalingsverkeer Eindejaarsverwerking buitenlands betalingsverkeer Rabobank Nederland Aangesloten Banken zoekt de dialoog met lokale banken over knelpunten die zij ervaren bij het financieren van klanten. Om die dia loog zo effectief mogelijk te kunnen voeren, verzoekt RNAB directeuren, managers Bedrijven en/of risico managers een inventarisatie van deze knelpunten te maken. Deze inventarisaties worden gebruikt tijdens de Financieringsbeleidsbijeenkomsten in het voorjaar van 2000. "Het vertrouwen in het toekomstperspectief van de financiële continuïteit van de klant met het oog op een duurzame relatie vormt het fundament van het financie ringsbeleid van de Rabo bank Groep," zegt Hans van der Linden, verantwoorde lijk voor Risicomanagement binnen RNAB. "Dit funda ment is ook het vertrekpunt bij de dialoog met de banken. De ervaring leert dat knel punten vooral ontstaan bij de vertaling van het algeme ne beleidsuitgangspunt naar de financieringspraktijk, bijvoorbeeld bij vastgoed financiering, ratio-financie- ring, sectorbeleid en aflos singsschema's," aldus Van der Linden."Daarover wil len we met banken praten, op een open en constructie ve manier. De discussie con centreert zich vooral op bedrijfsfinancieringen. Maar ook de hoofdpunten van beleid in de particuliere sec tor worden onder de loep genomen. Zo willen we be reiken dat we - met respect voor eikaars rollen en ver antwoordelijkheden - het gezamenlijke doel bereiken: klantwaarde leveren, mét een verantwoord risico profiel." Omdat inhoud en opzet van de bijeenkomsten wor den bepaald door de knel punten die lokale banken tegenkomen, verzoekt Risico management hen om die te inventariseren. Meer informatie staat op het RaboWeb als aanvullend document bij dit artikel. Daar staat ook een ant woordformulier dat gebruikt kan worden voor de inven tarisatie. Banken worden verzocht dit formulier vóór 24 december in te sturen. Infodesk Kenniscentrum Risicomanagement AB (040) 217 55 55 Jft fi De Stichting Kinder- en Jongerenrechtswinkel uit Maastricht won afgelopen dinsdag het Nationale Compliment 1999, de prijs voor vernieuwende vrijwilligersprojecten. Het Nationale Compliment is een samenwerkingsverband tussen Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV) en de Rabobank. De stichting ontving een cheque ter waarde van ƒ25.000,- voor de juridi sche bijstand die zij aan minderjarigen verleent. De jury was vooral gechar meerd van de belangeloze inzet die rechtenstudenten leveren. De tweede prijs ging Ondernemer&Bank (O&B), het driemaandelijkse blad voor de bedrijvenklant, wordt in 2000 niet meer voortge zet. Agrarische- en MKB-artikelen die Rabobank Nederland voorheen voor O&B schreef, verschijnen vol gend jaar in Rabobank Bedrijven Nieuws. Op het RaboWeb Personeelsaanbieding naarZigaro Mensen Bedrijven Op het RaboWeb Erkende bestedingen werknemerssparen (tijdelijk) uitgebreid Bedrijfsbemiddeling De offerte- en akteteksten binnen CBS bevatten enke- "De behoefte bij lokale banken aan O&B is af genomen. Minder dan dertig banken hebben nog een Ie onvolkomenheden. De banken worden geadviseerd om de teksten op onderde len aan te passen. Meer infor matie daarover staat op de site van lnfo98 van het RaboWeb. Deze site kan alleen door de systeembeheerder wor den bezocht. Rabofacet/SMT Bedrijven Particulieren 7 (030) 215 33 33 abonnement op het me dium. Dat heeft tot gevolg dat de productiekosten van de landelijke pagina's van O&B te hoog zijn gewor den", aldus Hans Martens, Communicatie Projectmana ger bij Rabobank Nederland. De informatie die in O&B aan bod kwam gaat niet ver loren. Rabobank Bedrijven Nieuws, dat een zeer brede doelgroep kent, zal medio 2000 de informatieve func tie van O&B overnemen. Communicatie Projectmanagement f (040) 217 79 37 spreken. Een toelichting staat op het RaboWeb, Bedrijven, Informatie, Product, Betalings verkeer, Cards Chartaal en Betaalautomaten. Hier staat ook per bank een overzicht van klanten met niet-jaar 2000 Nog 191 klanten van de Rabobank hebben betaal automaten die niet geschikt zijn voor 2000. In tegenstel ling tot eerdere berichten sluit Interpay deze automa ten niet af op 15 december, maar op 31 december om 23.30 uur. Betaaldiensten adviseert banken deze klan ten nogmaals hierop aan te geschikte betaalautomaten. Servicedesk Bedrijven 7 (040) 217 64 44 (kies 2) Op het RaboWeb staat als aanvullend document bij dit artikel informatie over hoe lokale banken het beste kun nen omgaan met het ver werken van buitenlands be talingsverkeer rond de jaar wisseling. Hen wordt verzocht deze informatie te gebruiken bij hun eindejaarsverwerking. Uit de brochure 'Gevolgen sluiting giraal betalingsver keer op 31 december 1999' van Ondersteuning Commu nicatie Lokale Banken is de tabel van pagina 6 (over buiten lands betalingsverkeer) over genomen, aangevuld met een toelichting.Ook krijgen banken informatie over het omgaan met FLITS op 31 december. Infolijn Buitenland 7 (030) 216 10 40 Bedrijfsvoering zie Bedrijven naar het project Integratie Marokkaanse Jongeren uit Tiel, dat veel doet aan het verbeteren van het activitei tenaanbod voor Marokkaan se jongeren. De Stichting Horizon uit Maastricht won de derde prijs. Deze stich ting koppelt een vrijwilliger aan een psychiatrisch pa tiënt, waarbij het de bedoe ling is dat beiden met elkaar optrekken als 'maatjes'. De Rabobanken Maastricht en Tiel hebben in oktober, toen zij hoorden van de nominaties, contact gezocht met de projecten. Frissen: "Op onze uitnodiging heb ben zij zich onlangs aan ons voorgesteld. Binnenkort be steden we extra aandacht aan de prijswinnaars. Daar bij nodigen wij de regionale media uit. En als er een be roep op ons wordt gedaan, zijn wij graag bereid te ondersteunen met kennis en ervaring." "Vrijwilligerswerk is een legitimatie van onze positie in de maatschappij. Als bank ondersteunen we diverse projecten binnen ons werk gebied," zegt Albert Meems van Rabobank Tiel. Jan Frissen van Rabobank Maastricht denkt er net zo over: "We zijn blij dat der gelijke projecten bestaan. Bij vrijwilligersprojecten staat de verbintenis met de mens centraal, net als in het logo van de Rabobank. Het juryrapport staat op het RaboWeb. De inschrij ving voor het Nationale Compliment 2000 start in januari.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2