Proef met Mini Advies Kantoor geslaagd CyberCenter waarschuwt banken voor aanbiedingen externe bureaus Eindejaarsverwerking buitenlands betalingsverkeer Operationele informatie effectendiens tverlening voorjaarovergang Registratie-aanvragen DSI Toetsingsdiskettes NHG 2000 millenniumproof I0i2 Rabokrant i c) c) C) Intern Rabobank dagblad Vierde jaargang no. 845 Week 49 Vrijdag 10 december Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI 6 Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Klanten van de Rabobank zullen in de komende jaren vaker hun zaken doen in een Mini Advies Kantoor. Dat voorspelt Anja Aarts van Kanalenmanagement. "De proef met de zeven Mini Advies Kantoren in het land is succesvol afgerond. Andere banken kunnen nu ook aan de slag met deze nieuwe formule." De formule kan volgens Aarts het best worden verge leken met een eenmanszaak. "De essentie van deze kan toren bestaat eruit dat er maar één cliëntadviseur werkzaam is. Zo'n kantoor kent verschillende openings tijden voor de quickservice- handelingen en verkoopge sprekken. Uit veiligheids overwegingen is er in het kantoor geen geld aanwezig. Geld kan alleen via de geld automaat worden opgeno men." Het Mini Advies Kantoor is volgens Aarts een ideale oplossing voor ban ken die twijfelen wat ze met hun kleinere kantoren moe ten doen. "Nu zijn er nogal wat kantoren waar twee adviseurs werken. Die advi seurs krijgen door het weg vallen van routinematige handelingen minder te doen. Op de oude voet doorgaan, maar dan met één adviseur, heeft geen zin. Dan kom je in de knel met zaken als beveiliging, wachttijden en Arbo-wetgeving. Wel kan een bank kiezen om het kan toor in gewijzigde vorm te handhaven, bijvoorbeeld als Mini Advies Kantoor. Deze laatste oplossing biedt de bank de mogelijkheid om tegen lage kosten aanwezig te blijven in een bepaald deel van het werkgebied." Inmiddels zijn er zeven Mini Advies Kantoren bin nen de Rabobankorganisatie operationeel. Deze kantoren zijn gevestigd in de volgende kernen: Driewegen, Zaamslag, Borssele, Wolphaartsdijk, Delft, Makkinga en Zalk. Kanalenmanagement ver wacht dat er in de komende jaren enige tientallen Mini Advies Kantoren bij zullen komen. De Rabokrant pu bliceert volgende week een artikel met de ervaringen van de medewerkers van de Mini Advies Kantoren. Banken die meer willen weten over het Mini Advies Kantoor, kunnen via Kana lenmanagement de beschik king krijgen over de volledig uitgeschreven winkelformule. Kanalenmanagement 7 7o40) 217 61 45 Banken kunnen de komende tijd worden benaderd door externe partijen, waaronder Interplein, voor het maken van een eigen site op Internet. Volgens het CyberCenter doen banken er verstandig aan hierop niet in te gaan. "De technieken die externe bureaus vaak gebruiken wij ken af van onze technieken voor de centrale Rabobank- site," verklaart Ron Kessels van het CyberCenter. "Hier door kunnen conflicten ont staan. Daarnaast is het be langrijk om alle Internet- uitingen van de organisatie eenduidig te presenteren. Dit is bij het inschakelen van een externe partij niet gegarandeerd. Tenslotte zijn externe partijen vaak duur. Kostenverdubbeling is niet ondenkbaar. Een bank is al snel tussen 20.000,- en ƒ40.000,- kwijt aan externe ontwikkelingskosten. Daar boven op komen de onder houdskosten en de interne capaciteit die de bank be schikbaar moet stellen voor techniek en communicatie." Banken die toch gebruik willen maken van externe diensten, doen dit voor eigen risico. Integratie van door derden gebouwde sites met www.rabobank.nl is dan onmogelijk. Banken die een Cliënten Advies Op het RaboWeb Erkende bestedingen werknemerssparen (tijdelijk) uitgebreid Conversiecijfers actie Afstuderen Verwerking antwoordkaarten actie Vrijvallen Werknemers spaargelden Visie op 2000 vanaf maandag beschikbaar Verkoopcijfers Rabo TotaalPakket Advies: Geldstortmachines alleen voor klanten zie Bedrijven Financieel Advies Op het RaboWeb Verwerking antwoordkaar ten actie Vrijvallen Werknemersspaargelden Korting op 'Fiscale kijk op pensioenregelingen' Op het RaboWeb is infor matie opgenomen over ope rationele zaken betreffende de effectendienstverlening. Onderwerpen zijn de effec tendienstverlening tijdens het eeuwwisselingsweekend, het testen van de systemen en tenslotte de noodproce dures. De informatie staat op het RaboWeb bij Financieel Advies, Producten en Diens ten, Beleggen, Algemeen, Actuele mededelingen. Servicedesk C (030) 216 30 55 Het Dutch Securities Insti- tute (DSI) bericht medewer kers over de certificering. Dit proces is onder andere vertraagd door de manier waarop registratie-aanvra gen zijn ingevuld. Rabo Beleggings Advies heeft een groot aantal aanvragen moe ten completeren en verdui delijken voordat zij in behan deling konden worden geno men. Tegen een negatieve beslissing van DSI kan be roep worden aangetekend. Rabo Beleggings Advies kan aanvragers hierbij onder steunen. Verder is RBA met DSI in overleg omtrent het verlengen van de overgangs regeling voor medewerkers die zich willen laten registre ren als vermogensbeheerder. Informatie over DSI staat op het RaboWeb bij Financieel Advies, Producten en Diens ten, Beleggen in Balans, Personeel en Opleidingen, DSI. Beleggen in Balans (0499) 49 97 77 Huis Hypotheekadvies De helpdesks van Arcade en Rabobank Huis Hypotheekadvies krijgen de laatste tijd veel vragen over de toetsingsdiskettes van de NHG. Deze diskette is echter een externe toepassing. De ondersteu ning ervan geschiedt door de NHG. En dat betekent dat de banken met vragen contact moeten opnemen met de Informatielijn NHG. Verder meldt Huis Hypotheekadvies dat de diskette gereed is voor de nieu we eeuw. Zo is het met het pro gramma mogelijk om een offerte- aanvraag voor 2000 te toetsen aan de hand van de gewijzigde nor men. Dat is met name van belang als de huidige kostengrens van ƒ370.000,- ontoereikend is. Informatielijn NHG 7 (079) 368 28 40 eigen Internetsite willen, kunnen aan haken bij de Lokale Bankensite, een pro ject van het Cyber- Center en ICC/Rabo- facet. Dit gaat 10 januari van start. Vanaf dat moment gaan de eerste ban ken van start met de productie en presentatie van Meer informatie hierover hun eigen Lokale Bankensite staat als gerelateerd document op het Internet. op het RaboWeb.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 1