'Adviseurs moeten adviseren' Cliënten Advies Belrondje langs managers Cliënten Advies: Doelstellingen Cliënten Advies 19991 1 2002 1 Zoveel banken, zoveel businessplannen. Dat leert een belrondje langs managers CA. Toch draaien ze wel beschouwd allemaal om dezelfde principes: organisatie, distributie en advies. "Veel banken zijn al verder dan Rabobank Nederland denkt", meent Per Vroom van de Rabobank Sneek-Joure-Lemmer. Voor het derde jaar schreven Christiane de Badts van Rabo bank Terneuzen-Axel en haar ruim veertig medewer kers CA een businessplan. "Het sluit aan op het beleids plan van de bank", licht De Badts toe. De hoofddoelstel lingen daaruit zijn vertaald in actiepunten voor de zes kantoren van deze 'veran- derbank'. Zo wordt het le veren van klantwaarde inge vuld door de serviceniveaus ((zelf)bediening en advies) te beschrijven. "Dus wél het gebruik van distributiekana len stimuleren, maar niet het opnemen van contante be dragen in de bankhal." Verbetering van de rentabili teit vult CA in door advies en service te splitsen. "Zodat we een zo hoog mo gelijke gemiddelde diensten- afname krijgen." Het even wichtig inzetten van distributiekanalen - CA-pei- ler bij uitstek - wordt verder ontwikkeld. "Bijvoorbeeld door zoveel mogelijk Rabo- foonklanten proberen te krijgen en de balietransac- ties terug te brengen." Het vormgeven van de coöpera tieve structuur zoekt CA in Terneuzen in de directe om geving. "Moeilijk hoor, be trokkenheid in een massa markt. Maar we gaan klankbordgroepen oprichten voor ouderen en jongeren om te horen waaraan zij be hoefte hebben." Het op een hoger peil brengen van de administratieve organisatie, ook beleid bij de bank, re aliseert CA door verbeter- punten te bedenken en aan te pakken. "We gaan bijvoor beeld de onderlinge samen werking met andere segmen ten verbeteren." Doorlopende afstemming "Puur bezig zijn met ver koop", zegt Jean Beijers van Rabobank Eijsden-Grons- veld-Heugem over de essen tie van het businessplan. Zijn bank probeert kennis en vaardigheden van de ruim twintig medewerkers CA maximaal te benutten. Werkgroepen van cliëntadvi seurs en medewerkers CS stemmen doorlopend af waar ze gezamenlijk de afzet bij sparen, betalen en lenen kunnen verbeteren. In het kader van het Veranderpro- gramma begon de drie kan toren tellende bank twee jaar terug met een business plan. "Het was eerst best moeilijk om het gezamenlijk te maken. We moesten onze adviserende houding omzet ten in een pro-actieve bena dering. Ik schat dat dat nu voor tachtig procent is ge lukt." Inmiddels is de bank nummer 3 als het gaat om de verkoop van Rabo Totaal- Pakketten en wordt de ach terstand bij Krediet Op Betaalrekening ingehaald. "We willen dat de helft van onze klanten dat straks heeft." Concrete deelacties Bij de Rabobank Stadskanaal wordt driftig geschreven aan het businessplan. "De alge mene activiteiten moeten nog vertaald worden in con crete deelacties", vertelt Marjolein Zwerver. Dat doen de ruim vijftien mede werkers CA in werkgroepen. Begin volgend jaar is het plan klaar en wordt het bankbreed gepresenteerd. De kern staat al vast: "Klantwaarde leveren en een langdurige relatie met klanten opbouwen. Dat ge beurt nu nog niet gestructu reerd, momenteel doen we alleen mee aan de marktbe werkingsacties van Rabobank Nederland." De vier kanto ren tellende bank was geen Wél het gebruik van distributie kanalen stimuleren, maar niet het opnemen van contante bedragen in de bankhal. deelnemer aan het Verander- programma. "De aspecten daarvan kennen we wel en er zijn veel raakvlakken met ons plan." Ondanks de drukte die de opening van een nieuw hoofdkantoor meebracht, heeft Rabobank Sneek-Joure- Lemmer haar businessplan voor 2000 bijna klaar. Elk kantoor kreeg opdracht een eigen commercieel afzetplan te schrijven waarna die plannen bij elkaar worden gevoegd. De bijna honderd een 'veranderbank'? "Wie niet? We hadden als Rabo bank Groep deze omslag al eerder moeten maken. Maar veel banken zijn al verder dan Rabobank Nederland denkt." Drie kompassen Op het distributieplan en de indicatoren van de drie 'kompassen' (organisatie-, distributie en advieskracht) na is het businessplan van Rabobank Edam-Volendam klaar. De ongeveer twintig medewerkers van CA zijn in Verkoopkracht (afgezette producten per jaar per fte) 1,35 2,00 5,00 Distributiekracht (aantal jaarlijkse transacties per klant in bankhal) 3,80 3,30 2,00 Organisatiekracht (aantal bancaire eenheden per fte per jaar) 445 575 1.000 Gemiddelde dienstenafname (per klant) 2,05 2,10 2,20 Bancaire productiviteit (verhouding baten/lasten) 0,83 0,85 0,90 medewerkers van CA weten straks wat zij in 2000 gaan doen en hoe ze dat gaan doen. "Hoofdmoten van ons businessplan zijn méér effi ciency en stroomlijning van processen", zegt Per Vroom. "Quick wins hebben we in alle kantoren al ingevoerd. We willen graag dat ieder een uniform werkt, zo valt er nog een hoop te bezuini gen." Hij vindt dat mede werkers nog te veel bezig zijn met zaken die de klan ten zélf zouden kunnen doen. Toepassing van bank- haldistributie zal daar vol gens hem verandering in brengen. Vroom stelt dat "adviseurs moeten advise ren" en dat veel van hun werkzaamheden naar de binnendienst kunnen. "Ze mogen zich niet meer ver schuilen achter administra tieve taken." Is zijn bank werkgroepen bezig het plan te schrijven. "Alles is erop gericht om de verkoopeffec tiviteit en verwerkingseffi- ciency te laten stijgen", zegt Henk Veerman. De 'veran derbank' hanteert daarbij de 1-2-5-formule als rode draad. Kortweg: een CA-medewer- ker voor duizend klanten, twee bankhaltransacties per jaar per klant en per adviseur gemiddeld vijf producten per dag verkopen. In de praktijk betekent dat her schikken van de distributie in de drie kantoren. "Zoveel mogelijk met machines en elektronica doen. Dan kun je meer mensen vrijmaken voor verkoop, stijgt je omzet en heb je minder kosten. Verder wachten we met smart op de beloofde geautomati seerde steun van Rabobank Nederland. Scheelt ons weer een mannetje per jaar." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 9