Rabobank profileert zich sterker als agrarische kennisbank Banken onderschrijven nut en noodzaak van etaleren kennis Bedrijven Met publicatie van visieberichten en studies: Om agrarische ondernemers voor zich te winnen, zetten veel banken hun creatiefste beentje voor. De Rabobank volgt daarin haar eigen lijn en wil zich juist nadrukke lijker profileren als agrarische kennisbank. Onder meer door regelmatig visieberichten en studies over agrarische sectoren uit te geven. De Rabobank profi leert zich nadrukke lijker als agrarische kennisbank en doet dat be wust vanuit een onderzoeken de invalshoek. "Met kriti sche geesten uit de praktijk, zoals relatiebeheerders, spe cialisten en wetenschappers zetten we een duidelijke visie neer op sectoren, thema's en trends", zegt projectmanager Studies Willemien Veldman- Marsman van Agrarische Zaken RNAB. Visieberichten en studies bevatten een uitgesproken kijk van de Rabobank op de betreffende sector. "Per slot van rekening zijn we het aan onze stand verplicht om met heldere standpunten te komen." Inmiddels zijn er vijf visie berichten - sterk verkorte studies van uiteenlopende omvang - uitgebracht. Veelal ter gelegenheid van vak beurzen, soms bij actuele ontwikkelingen. "Door onomwonden onze visie op een bepaald onderwerp te geven, bewijzen we dat de Rabobank tot in haar genen een agrarische kennisbank is", zegt Veldman-Marsman. "Daarmee tonen we onze professionaliteit, ze vormen bovendien uitstekende aan knopingspunten voor een gesprek en verbeteren onze dienstverlening aan klanten. In feite laten we er mee zien dat klantwaarde voor ons méér is dan de beste finan ciering." Momenteel staan er vier agrarische studies in de stei gers: over water, aardappe len, paddestoelen en glas- bloemen. De eerste verschijnt in februari. "Kennis is duur", zegt Veld man-Marsman. "Daarom is het belangrijk die kennis optimaal te benutten." De projectmanager vindt dat studies en visieberichten per definitie ook intern zouden moeten worden uitgediept. "Op deze wijze dragen ze ook bij aan het verhogen van het kennisniveau van bedrijvenadviseurs en risico managers. Dat biedt hen de kans daadwerkelijk de part ner in business te zijn die de klant verwacht." De uitgaven ontstaan onder regie van Agrarische Zaken. Zowel specialisten van de Rabobank Groep als externe deskundigen werken mee aan de samenstelling. Van de Stafgroep Duurzame Ontwik keling tot de Landbouw universiteit Wageningen en van Risicomanagement tot landelijke standsorganisaties. De teksten van de agrarische studies worden geschreven door vakjournalisten die opdracht hebben om dat op een prikkelende manier te doen. "Ondernemers lezen al verschrikkelijk veel en hebben doorgaans weinig tijd. Je moet in die informa tiestroom een eigen plekje zien te krijgen." De studies en visieberichten geven feiten, schetsen ontwikke lingen en leggen uit wat die voor het bedrijf van een individuele ondernemer be tekenen. Bij het uitbrengen ervan kunnen lokale ban ken seminars, lezingen, congressen of an dere relatiemarketingactivi teiten organiseren. "Studies en visieberichten moeten binnen de sector iets in gang zetten. Daarom slui ten ze aan bij de praktijk." Meer informatie staat op het RaboWeb (Bedrijven, Marktbewerking, Agrarisch, Brochures en studies). In eerste instantie vond Peter Weber, voormalig onderdirecteur van de Rabobank Midden-Westland, de concepten voor de visie berichten en studies vol open deuren staan. Maar nadat hij daar in de klank bordgroep voor het visiebe- richt 'Perspectief op de glas groenteteelt' wat van zei, verdwenen die. "De opzet is nu goed, er zit veel kennis in die is opge daan bij lokale banken." Voor Weber, die binnenkort aan de slag gaat bij Rabo bank Nederland, werd het tijd dat de Rabobank eens duidelijk voor haar mening uitkwam. "Klanten ver wachten dat wij aangeven waar volgens ons een sector 1 naar toe gaat." Hij acht de uitgaven vooral geschikt Bedrijvenadviseur Harm Pepping (rechts) verdiept zich met klant Wim Harders alvast in het onderwerp van de eerstkomende agrarische studie: 'Water op het agrarisch bedrijf'. voor klanten die in een cru ciale fase van hun bedrijfs voering zitten. "Ze helpen deze ondernemers om keu zes te maken." Hij denkt dat vooral kleinere banken met name wat aan de stu dies hebben. "Ze kunnen hen helpen een mening te vormen en waar nodig het beleid aan te scherpen." Weber is ervan overtuigd dat het klanten niet alléén om 'de prijs' gaat. "Een goede relatie, deskun digheid en kunnen aangeven waar de sector heen gaat. Dat vinden ze belangrijk." Bedrijvenadviseur Harm Pepping van de Rabobank Assen-Rolde-Smilde zit in de klankbordgroep voor de studie 'Water op het agra risch bedrijf'. Hij vindt dat visieberichten en studies weergeven "hoe een boer er tegenaan kijkt en wat de ge volgen zijn bij ongewijzigde bedrijfsvoering". Kennis is volgens hem belangrijk en kan prijsverschillen tussen banken minder gewichtig maken. Toch merkt Pepping dat ondernemers steeds meer naar het 'renteplaatje' kijken. "Klanten zijn heel goed op de hoogte en de jongeren laten bijna alle maal offertes bij verschil lende banken maken." Hij en zijn collega's gebruiken de uitgaven daarom in eer ste instantie bij nieuwe fi nancieringen en bedrijfs overnames. "Wij denken dat vooral potentiële opvolgers er hun kennis mee kunnen uitbreiden." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 8