'Frisse kijk op werkwijze van jezelf en collega's' Huis Hypotheekadvies Workshop 'Samen anders werken' "Wij werkten voor een deel op gevoel. Nu worden we gedwongen te kijken naar hoe we bijvoorbeeld het voorberei den of het afhandelen van de verkoop aanpakken en dat eventueel veranderen." Zo ervaart Monique Janse, medewerk ster commerciële binnendienst Huis Hypotheekadvies van Rabobank Walcheren-Zuid, de workshop 'Samen anders werken'. 'Wie doet wat en waarom?' Janse gaat samen met hypotheekadviseur Henk Daalhuizen en segmentmanager Henk Wondergem naar de work shopsessies over de proces inrichting. Leidraad voor de workshop zijn de zoge naamde Alfaprocessen op het RaboWeb over onder meer analyseren en bewer ken van de markt en de ver koop- en afhandelingsfase. In de processen staat welke medewerker op welk mo ment wat moet doen. Wondergem over de aanlei ding: "Alfaprocessen en quick wins waren ons niet onbekend, maar de samen hang in processen ontbrak bij ons. De workshop leek ons een goede manier om, als 'sluitstuk' van Visie '98, de totale procesinrichting onder de loep te nemen." Daalhuizen: "Laten we eer lijk zijn: de meeste mede werkers kijken niet uit eigen beweging in de Alfaprocessen." Frisse kijk Ook Rabobank Schijndel, één van de pilotbanken voor de workshop, had de eigen processen niet zwart op wit. "Maar wij zagen allemaal het belang van goede proces beschrijvingen en werkin structies", stelt segmentma nager Huis Hypotheek advies Ruud van Dartel. Uitspraken van mededeelne mers van de bank onderstre pen dat. Hypotheekadviseur Frank Biesters: "Normaal Rabokrant Extra gesproken word je inge werkt door je voorganger. Als het goed is, heb je de zelfde werkwijze als je col lega. In de workshop kan blijken dat dat niet zo is en dan moet je daar wat aan doen." Margriet van Eijndhoven, medewerkster commerciële binnendienst: De zes deelnemers zijn posi tief over de opzet van de workshop, met veel ruimte voor discussie tussen de deelnemende banken. Wel tekenen ze aan dat je het in richten van de processen er als segment niet even bij doet. Van Eijndhoven: "Om te beginnen kost het processen heen, bepalen hoe je er als bank mee omgaat en wat dat aan veranderin gen betekent." Biesters stelt dat je er na de workshop nog niet bent. "Je hebt een deel van de processen gehad, maar moet er ook nog een aantal. En vervolgens moet je ze actueel houden." Wiel niet nog eens uitvinden Beide banken hebben de be staande Alfaprocessen op het RaboWeb grotendeels overgenomen. Wondergem van Walcheren-Zuid: "Die processen zijn opgesteld door collegabanken, aan de hand van best practice erva ringen. Waarom zou je dan Monique Janse, Henk Wondergem en Henk Daalhuizen'Niet opnieuw het wiel uitvinden' "Als je al wat langer het zelfde werk doet, gaan veel zaken routinematig. In de workshopsessies krijg je door tips en ervaringen van andere banken een frisse kijk op je eigen werkwijze." de deelnemers tijd, maar ook de andere medewerkers van Huis Hypotheekadvies. Iedereen is bij de processen betrokken." Daalhuizen voegt daaraan toe: "Je moet met z'n allen door de Alfa- nog een keer het wiel uitvin den? Voor ons betekende dat vooral aanscherpingen in brieven en formulieren en mensen verantwoordelijk stellen voor bepaalde stap pen." Ook in Schijndel De workshop 'Samen anders werken'bestaat uit workshopses sies en 'huiswerk op de bank'in een periode van drie maanden. Ter ondersteuning en begeleiding brengt één van de consultants tussen de tweede en derde sessie een bezoek aan de bank. De work shop loopt nog minimaal tot eind 2000 en kost f7.500,-per bank. Rob van den Aker, hoofd Consul tancy Huis Hypotheekadvies, spreekt over een verandertraject voor alle medewerkers van het segment Huis Hypotheekadvies. "Je ervan bewust worden wie wat doet en waarom en daarmee aan de slag" vat hij samen. De inzet van de deelnemende banken is daarbij essentieel. "Leren van elkaar kan alleen als je bereid bent te halen en te brengen." Volgens hem is de workshop niet te vergelijken met het traject 'Administratie op rolle tjes', dat zich alleen op de adminis tratie van de binnendienst richt. Daarbij analyseert niet de bank, maar een externe adviseur de mo gelijkheden voor verbetering. De twee belangrijkste doelen van 'Samen anders werken'zijn uit eindelijk meer efficiency en meer uniformiteit, waardoor banken meer tijd en aandacht kunnen be steden aan de klant. Meer unifor miteit in vooral back-office proces sen bij banken is, aldus van den Aker, van belang voor het optimale gebruik van het toenemende aantal geautomatiseerde hulpmiddelen binnen Huis Hypotheekadvies. Hij wijst erop dat effectiever en efficiënter werken ook na de work shop aandacht vraagt van banken en, in de vorm van ondersteuning, ook van Rabobank Nederland. "Het is een continu proces." kwam het daarop neer. Van een van de bewust gekozen afwijkingen geeft Van Dartel een voorbeeld: "Het op maken van de hypotheek akte doen we 'tijdig', terwijl in het Alfaproces 'vijf dagen voor het passeren van de akte' staat. Maar in de prak tijk moeten we een financie- ring soms in een paar uur rond hebben." Wondergem 'tipt' de workshop voor banken met een 'oude' én met een 'nieuwe' ploeg men sen. "Een mooi vertrekpunt om voortaan uniform en helder te werk te gaan."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 7