Weten wie welke aandacht verdient Banken over kouwe knip en bedrijfsklantwaarde Bedrijven Bedrijvenformule geactualiseerd: aedrijvenformule, De Aftrap Dc Bedrijvenformule is geactualiseerd. Het draait allemaal om ger uitsluitend als meewer- efficiënter werken en verhoging van de advieskracht. Overigens '?uu'vo"rman lxstiat n,et aantal betrokkenen over de vraag: wie verdient welke aandacht? het slase" van c,c Rabobank geschoeid op klantwaarde, medewerkerswaarde en fi nanciële stabiliteit. "En wel zo dat we er met prestatie indicatoren op kunnen sturen." De managers Be drijven zijn op regionale bij eenkomsten al geïnformeerd over de geactualiseerde Bedrijvenformule. Zij dis cussieerden over lokale doelstellingen, knelpunten, hun eigen rol en deden sug gesties. De 'marsroute' voor de programma's, die bestaan uit doe-het-zelf pakketten, deel- en integrale begelei ding, start april volgend jaar. Heijnen schat in dat er op de Bedrijventeams veel afkomt. "Maar een prettig gevoel van onrust vormt de beste uitgangspositie om samen aan deze mars te be ginnen." 0 Je moet de tent gewoon vanuit een prima uitgangspositie op de bedrijvenmarkt. Een managen." Als het gaat om op de bedrijvenmarkt, is volgens Heijnen één uitda ging fundamenteel: het blijvend verhogen van de advies- en regiekracht van de medewerkers. Hij denkt bijvoorbeeld aan certifice ring. "Zodat we goede men sen hebben en dat als con currentievoordeel kunnen inzetten." Om dit te bereiken, komt Bankgerichte Ondersteuning met een programma dat is Hans Heijnen en Rob Kemna: 'Banken gaan al meer dingen samen doen.' Waarom moest de formule eigenlijk scherper worden gesteld? De Rabobank heeft toch een prima positie op de bedrijvenmarkt? "We trokken de afgelopen tijd in derdaad meer klanten aan", beaamt Rob Kemna, hoofd Formule- en contractmana gement Bedrijven bij Rabo bank Nederland AB. "We hebben ook aanzienlijk meer producten afgezet, plus een enorme efficiencyslag gere aliseerd in het betalingsver keer. Maar het provisiebe- drijf is achtergebleven en er zijn onvoldoende back-of fice werkzaamheden geauto matiseerd." Meer dingen samen doen Volgens Kemna gaan banken "op de één of andere manier al meer dingen samen doen." Hij en zijn collega's facilite- ren hen daarbij en houden de banken een spiegel van de markt voor. Kemna is er geen voorstander van om verhoging van marktaandeel of gemiddelde dienstenaf- name 'heilig' te verklaren en vanuit die optiek klanten te helpen. "Als je uitgaat van klantwaarde en dat 'stin kend goed' invult, merk je het vanzelf aan je marktaan deel en gemiddelde diens- tenafname." Hij vindt écht dat er iets moet gebeuren: "Anders realiseren wij onze ambitie als brede All-Finanz bankier niet." Voorbeelden van goede sa menwerking tussen Rabo- banken zijn er volgens Kemna al wel. Maar over het algemeen hoort hij daar nog niet veel banken over praten. Wél gebeurt het dat banken goede mensen bij elkaar wegkopen. Ook geven banken aan dat de interne samenwerking, bij voorbeeld tussen Bedrijven en FA, te wensen over laat. Kemna meent dat banken daar zélf het voortouw in kunnen nemen. "Ze hoeven echt niet op ons te wach ten." Advies- en regiekracht In de ogen van Hans Heijnen, manager Bankgerichte Ondersteuning Bedrijven bij Rabobank Nederland AB, wordt de manager Bedrijven meer facilitator. "De mana- tenten, accountmanagers, een wholesale- en een mid- denmarktteam. "We kijken naar rentabiliteit en com plexiteit van een klant", licht manager Bedrijven Annemarie van Voorst toe. Zij ziet het steeds meer de kant opgaan van samenwer king met andere Rabobanken. "Invullen van eikaars exper tise", noemt Van Voorst dat. "Stel dat één van je beste mensen wegvalt, dan heb je toch een probleem?" Ze is nieuwsgierig naar het pro gramma van Rabobank Nederland. "Er is behoefte aan duidelijkheid, wat moeten we nog aanpassen, wat niet?" Rabokrant Extra Rabobank Almere is al lan ger bezig het begrip klant waarde voor haar bedrijfs- klanten handen en voeten te geven. Binnen het Bedrijven- team is het werk voor ver schillende typen klanten verdeeld over account-assis- "Deze aanpak sluit beter aan bij de markt en de klan ten", zegt Nathal van Rijn, segmentmanager Grootbedrijf bij Rabobank Amsterdam. Zijn bank werkt al veel met Het mkb vormt een belangrijk onderdeel van de bedrijvenmarkt van de Rabobank. standaardkredieten voor de onderkant van de markt. "Daarboven zit bij ons het mkb en daar weer boven het Grootbedrijf. In feite vullen we deze vraag in: wélke klant mag mij wélke aan dacht kosten?" Van Rijn en zijn collega's schuwen hier bij de 'koude knip' niet. "Dat moet je doen, daarna kun je je klanten individueel nader onder de loep nemen." Samenwerking met andere ban ken vindt de segmentma nager heel be langrijk. "Voor mij is het lo gisch dat klei nere banken kwaliteit en ex pertise bij gro tere banken kopen. Als je maar op gelijk waardige basis samenwerkt en de opbrengsten deelt." Eén ding is voor hem duidelijk: de lat moet omhoog. "Als management moet je bewust kiezen wie welke aandacht verdient. Dat gebeurt nog veel te weinig."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 5