Geven en nemen De Achterkant Nader bekeken Relatiegeschenken G in Mef.Rianne de Jong/ Minke Scheerder Beroep: Reismedewerkster standplaats: Rabobank Binnenmaas/'s-Gravendeel Reismedewerkster Minke Scheerder (rechts) en haar col lega Rianne de Jong streden vorige maand in Ierland om de hoog ste eer in de 'Northern Europe Travel Agents Challenge'. Vrij vertaald: een 'spel zonder grenzen' voor reisbu reaumedewerkers. In de wedstrijd, waaraan zes Noord-Europese landen deelnamen, eindigden ze als tweede. "Het Iers verkeersbureau organiseerde in de zes landen provinciale wedstrij den. Onze bank deed in Rotterdam met twee teams mee. Wij wisten de meeste goede antwoorden en we wonnen allebei een vakantiereis naar Ierland. Vervolgens werden de pro vinciale winnaars vergeleken. Wij werden samen met Margreet Swager en Brenda Modder-Kooistra van de Rabobank Langedijk, winnaars in Noord-Holland. Met z'n vieren vormden wij het Nederlandse team voor de finale in Ierland. De wedstrijden daar waren ontzettend leuk. We moesten manoeuvreren met een schip van ruim dertien meter, ons in middeleeuwse kleding steken en een promotiefilm maken. Ons onder werp was 'Ireland for kids'. 's Avonds werden tijdens een fantas tische gala-avond de zes films ver toond. Wij wonnen de Oscar in de categorie 'Best travel-agent-film of the year'. De Oscar staat nu op de balie in Langedijk. Het Deense team won uiteindelijk de wedstrijd en wij werden tweede. Onze deelname heeft de plaatselijke krant gehaald. Klanten zien ons nu als Ierlandexperts. Tot een boeking heeft het nog niet geleid, maar dat komt hopelijk in december als het boekings seizoen voor de zomer begint. Tijdens elke studiereis maak je kennis met een land. Maar op deze manier scoort Ierland geweldig. Ik weet zeker dat we het land nu nog enthousiaster zullen aanbevelen. En daar was het natuurlijk ook om te doen..." December, de maand van cadeautjes geven en nemen. Sinter klaas, de Kerst man, maar ook veel bedrijven geven aan het eind van het jaar vaak geschenken weg aan hun klanten. Hoe gaat de Rabobank om met het geven en ontvangen van relatiegeschenken? "In de laatste Centrale Kringvergadering is de Gedrags code van de Rabobank Groep aangenomen", vertelt één van de samenstellers Peter de Munck Mortier van Corporate Commmunicatie. "Daarin staat: 'Het aannemen of geven van persoonlijke giften, die de zuiverheid in de zakelijke besluitvorming zouden kunnen beïnvloe den, wordt afgewezen.' Iedereen moet dus steeds zelf afwegen wat wel en niet kan. Twee richtlijnen zijn: Geef geen geschenken die je zelf niet zou willen aanne men en accepteer geen cadeaus die je niet aan je baas of collega's zou willen melden. De code noemt geen bedrag als grens, want elke situatie is anders. Bij een opening van een bedrijfspand kun je een klant iets moois geven, in december is iets kleins gepaster. Na het geven of ontvangen van een geschenk, moeten klant en bank elkaar nog steeds recht in de ogen kunnen kijken." "Wij houden het bescheiden", meldt Ine van der Laar, publiciteitsmedewerker van Rabobank Sliedrecht. "Ons eindejaarsgeschenk is 'Het Spel van de Eeuw', een soort Triviant met vragen over deze eeuw. Veel relaties hebben het altijd druk, druk, druk. Door het geven van een gezelschapsspel wijzen we ze op de noodzaak van het inpassen van rustpunten. Onze relatiebeheer ders onderhouden zelf een bestand met klanten en niet- klanten, waarvan zij vinden dat ze in aanmerking komen voor een geschenk. Half december liggen hier 300 spellen met de naam van onze bank erop. De rela tiebeheerders plan nen dan tijd in om ze persoonlijk te overhandigen. Dat is een mooi con tactmoment. Het spel kost nog geen vijfentwintig gulden. Dat is toch heel bescheiden." Niels Niemeijer, hoofd Dienst Concern Inkoop: "Onze club heeft duidelijke regels. Wij nemen in principe geen ge schenken aan en geven vrijwel niks weg. Alleen dan blijft de relatie met leveranciers helder. Ik denk dat de zin in de Gedragscode duidelijker zou kunnen. Iedereen kan nu nog steeds zelf beslissen over geven en nemen en dan moet je sterk in je schoenen staan als je een buitenlands reisje of zo krijgt aangeboden. Regels en afspraken daarover zijn gewoon nodig. Overigens geeft de Rabobank Groep jaarlijks tientallen miljoenen guldens uit aan relatiegeschenken. Dat is nogal wat. Laten we in elk geval samen proberen om bij het weg geven van cadeautjes op duurzaamheid te letten. Bijvoorbeeld iets met zonnecellen in plaats van batte rijen en wat minder plastic." "Wij kiezen dit jaar voor weinig en gericht", zegt manager Bedrijfsvoering May Hol van Rabobank Nijmegen. "Vorig jaar gingen er traditiegetrouw zo'n 500 pakket ten naar relaties. Dit jaar hebben we schoon schip ge maakt. We hebben de lijst doorgenomen en er waren vier mogelijkheden: iemand krijgt niets, een kaart, een fles wijn of twee flessen wijn. Uiteindelijk hebben we nogal flink gestreept en kwam er een beperkt aantal nieuwe namen bij. Stuurden we vorig jaar een busje op pad om alles af te leveren, nu doen we het net als Sliedrecht persoonlijk. Belangrijkste argument om wél iets te geven, is dat we het contact met die klanten willen aanhalen. Er is dus een echte reden om wat te geven, de vanzelf sprekendheid is er af. Het eindejaarsgeschenk gebrui ken wij voortaan als marketinginstrument." Rabokrant Extra I 12

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 4