Eerlijke koffie draagt bij aan duurzame samenleving 'Unidos venceremos' voor eerlijke koffie Max Havelaar goed alternatief voor koffieboeren in ontwikkelingslanden Algemeen Nederland staat vierde op de wereldranglijst van meest koffie drinkende naties. Met gemiddeld vier kopjes per dag hoeven we alleen de inwoners uit het koude noorden -Finland, Noorwegen en Zweden- voor te laten. Ook bij Rabobank Nederland is de koffie- consumptie hoog. Medewerkers tappen jaarlijks liefst vijf miljoen bekertjes leut. Vanaf maandag moeten ze wennen aan een ander smaakje. In navolging van een aantal lokale banken en Interpolis stroomt er dan koffie met het Max Havelaar Keur merk uit de automaten. Niet omdat die lekkerder zou zijn -dat mag iedereen zelf bepalen- maar omdat de bank met deze 'eerlijke' koffie wil bijdragen aan duurzame ont wikkelingen. In het ambitiestate ment staat letterlijk: 'De Rabobank Groep vindt dat een duurzame ont wikkeling van welvaart en welzijn een zorgvuldige omgang met natuur en leefmilieu vergt. Hieraan wil Unidos venceremos. Verenigd overwinnen wij. Deze lijfspreuk vormde in 1982 het uitgangspunt voor inwoners van Mexico voor de oprichting van UCIRI. Deze coöperatie heeft de levensomstandigheden van de inwoners aanzienlijk verbeterd. Met hulp van de Stichting Steun door Rabobanken (SSR) produceert de coöperatie Max Havelaar koffie. ze met haar activiteiten bijdragen.' Via de Stichting Steun door Rabo banken bijvoorbeeld. SSR helpt de levensstandaard van mensen in niet-westerse landen te verbeteren. Onder meer twee coöperaties in Mexico en Tanzania die Max Havelaar koffie leveren, profiteren In het zuidoosten van Mexico leven voorname lijk Indianen, in kleine gemeenschappen van enkele tientallen mensen. Al meer dan honderd jaar is koffie hun belangrijkste bron van inkomsten. De koffie groeit welig onder de bomen op de berghellingen. Tot de op richting van UCIRI waren het vooral de coyotes, de opkopers, die hiervan pro fiteerden. De Indianen woonden geïsoleerd, hadden geen contact met afnemers en ook geen vervoer om de bonen naar de markt te brengen. Daarom moesten ze de veel te lage prijs van handelaren wel accepteren. De Nederlander Frans van der Hoff Boersma bracht hierin verandering door de bevolking ervan te overtuigen dat zijzelf de enigen waren die de situatie konden ver anderen. Het leidde tot de oprichting van UCIRI, met voor ieder lid eenzelfde, ge garandeerde prijs voor de koffie. Met de winst, lenin gen van SSR en de individu ele bijdragen van de leden bleef genoeg geld over voor een opslagruimte voor de koffie-oogst, een vrachtauto, winkels, golfplaten voor huizen en een gezondheids centrum. Inmiddels heeft de Rabokrant Extra organisatie ook een eigen bank en landbouwschool. Anno 1999 is UCIRI een organisatie met meer dan 3.000 leden uit zestig dor pen. Met een gestegen inko men van 284 dollar tot ze venhonderd dollar per jaar en alle extra voorzieningen vergaat het de Indianen stuk ken beter dan zo'n twintig jaar geleden. UCIRI is een organisatie met meer dan 3.000 leden uit zestig dorpen in het zuidoosten Mexico. "De impact op de Neder landse samenleving is behoor lijk. Maar wat echt telt is de situatie in de ontwikkelings landen. Miljoenen mensen hebben een beter bestaan gekregen." Hans Bolscher, directeur van de Stichting Max Havelaar, vindt dat er sinds de oprichting in 1988 veel bereikt is. Het Neder landse keurmerk heeft in de meeste Europese landen na volging gekregen en prijkt op koffie, cacao, honing, thee en bananen. Het ministerie van VROM kwam kort geleden in het nieuws toen het de Max Havelaar koffie uit de auto maat haalde. Hij zou niet lekker zijn. Onzin, vindt Bolscher. "Er zijn 27 leveran ciers van Max Havelaar koffie, elk met hun eigen melange. De kwaliteit is van gemiddeld tot absolute top. Smaken verschillen, maar het ligt zeker niet aan de koffie. Het ministerie heeft een oneerlijke test gehouden." Max Havelaar -genoemd naar de assistent-resident die het in het gelijknamig boek van Multatuli opneemt voor de inlandse bevolking in het voormalige Nederlands Indië- verleent zijn keurmerk aan kleine, democratische, open en politiek onafhanke lijke organisaties met een goed product. Coöperaties die via een vragenlijst door de eerste selectie komen, on derwerpt de stichting ter plekke aan een nader onder zoek. Wordt dat succesvol doorstaan, dan heeft opname in het productieregister plaats, waaruit bij Max Havelaar aangesloten impor teurs kunnen kiezen. De stichting garandeert een mi nimum prijs en een langdu rige samenwerking. Het marktaandeel van Max Havelaar koffie in Nederland is slechts drie procent, maar groeiende. Het keurmerk heeft de levensomstandig heden van mensen zeker verbeterd, maar volgens Bolscher is er weinig reden tot euforie. "In veel landen buiten tus senhandelaren producenten uit. Tussenhandelaren zijn nuttig, maar ze moeten wel een goede prijs geven." Voor de boeren is Max Havelaar een alternatief. "We zijn te klein om veel in vloed uit te kunnen oefenen op de wereldmarkt. Wel spreken we grote koffie- branders aan op de oneerlijke handel. Maar belangrijker is dat we kleine producenten een alternatief bieden." Meer informatie over Max Havelaar is te vinden op Internet: www.maxhavelaar.nl. Max Havelaar biedt kleine producenten een alternatief. 11 iSSffib

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 3