'Een bank vóór klanten, maar ook van klanten' Algemeen 'Doen we niks, dan voorzie ik een dramatische afkalving van ons ledenbestand' Het lidmaatschap geeft de Rabobank een unieke moge lijkheid de relatie met klanten te verdiepen. Doen we dat goed, dan komt dat ook in de financiële resultaten tot uitdrukking. Voor Wim Meijer is het zo logisch als één en één twee is. "Zijn we een goede coöperatie, dan zijn we ook een goede bank." Weloverwogen, vol overtuiging en met een aanstekelijk enthousiasme praat de voor zitter van de Raad van Beheer over de kracht van de coöperatie die de Rabobank al ruim een eeuw is. "Waar anderen moeite hebben te ontdekken wat klanten wer kelijk belangrijk vinden, kunnen wij een permanente dialoog met onze leden voe ren over de ontwikkeling van de dienstverlening." Oorsprong In het verleden was de Rabo bank er alleen voor haar leden. Wie klant was, was lid. In de loop van de tijd ging de bank haar producten ook aan niet-leden verko pen. Wettelijk mag dat, mits 'de zakelijke transacties met leden niet van ondergeschikt belang zijn vergeleken met de rest van de activiteiten van de coöperatie'. De wet noemt dus geen minimum aantal leden dat een coöpe ratie moet hebben, maar met het huidige aantal (tien procent van het klantenbe stand) vindt Meijer de on dergrens bij de Rabobank bereikt. "Doen we niks, dan voorzie ik een dramatische afkalving van ons leden bestand." Hij noemt het dan ook van levensbelang dat de bank er veel leden bij krijgt. Vooral ook omdat de Rabobank een coöperatie in de echte betekenis van het woord wil blijven, aldus Meijer. "De leden vormen ons bestaans recht. Wij zijn geen over koepelend concern met filia len, maar bestaan uit auto nome banken. De basis van die lokale zelfstandigheid ligt in de aanwezigheid van leden die controle en toe zicht houden." Zelf aan de slag Tot twee jaar geleden dienden de leden zich vanzelf aan. Ondernemers met een finan ciering werden automatisch in het ledenregister bijge schreven. Die verplichting is nu vervallen, banken moe ten dus zelf aan de slag. De meeste banken vinden dat moeilijk, zo blijkt uit de praktijk. "Het is nooit een topic geweest", geeft Meijer als mogelijke oorzaak aan. "Besturen, directies en me- Wim Meijer: 'Het werven van leden staat of valt met de betrokkenheid van medewerkers.' manier waarop we klant waarde leveren. Dat horen we overal. Dan mag je ver wachten dat ze daaraan een bijdrage willen leveren." Ledenvoordelen Om de ledenwerving en het lidmaatschap inhoud te geven, dewerkers moeten de coöpe ratie samen herontdekken." Dat die gezamenlijke aan pak werkt blijkt bijvoor beeld in Waalwijk. De plaat selijke Rabobank zag haar ledenaantal al stijgen van 1.100 naar 1.800. "Het werven van leden staat of valt met de betrokkenheid van medewerkers. Alleen als zij zich committeren, lukt het." Meijer is ervan over tuigd dat medewerkers de coöperatie willen uitdragen. "Ze hebben waardering voor de betrokkenheid, de lokale zelfstandigheid, de ontwikkelt Rabobank Neder land op dit moment een le- denwaarderingsprogramma en komen er ledenaandelen. Bij het ledenwaarderings- programma bepaalt het lid, analoog aan bijvoorbeeld de Alles in één Polis, zelf zijn voordeel: hoe hoger de dien- stenafname en betrokkenheid, des te hoger de voordelen. Bij het ledenaandeel snijdt het mes aan twee kanten. Enerzijds kunnen leden tegen aantrekkelijke condi ties participeren in het ver mogen van de Rabobank, anderzijds heeft de bank dat nieuwe geld hard nodig om haar ambities te verwezenlij ken. Meijer typeert het le denaandeel als een andere invulling van de aansprake lijkheid. "Vroeger waren leden aansprakelijk, nu stor ten ze een bedrag." Hij is niet bang dat het waarderingsprogramma en het aandeel vooral voordeel jagers zullen lokken. "Het zal de drempel om lid te wor den zeker verlagen. Daar is niks op tegen. Natuurlijk hebben we het liefst actieve, betrokken leden. Maar de praktijk, ook elders in Europa, wijst uit dat het al fantastisch is als iedere bank er daarvan een paar hon derd heeft. Om dat aantal te halen, heb je gewoon veel leden nodig." Beloning niet abnormaal Hij vervolgt: "Klanten zien vanzelf de betekenis van het lidmaatschap als je ze serieus en intensief bij je bedrijf be trekt. Ze willen ook graag lid worden, blijkt uit onder zoek. Dat je ze daarvoor be loont, is niet abnormaal en zullen ze waarderen. De leden zijn onze aandeelhou ders, de klanten die zorgen dat onze coöperatie scherp blijft. Ze moeten dit bedrijf zien als hun bedrijf. We zijn niet alleen een bank voor klanten, maar vooral een bank van klanten." Bij de verdubbeling van het aantal leden houdt het dan ook zeker niet op, aldus Meijer. Na 2003 moet het ledenaantal verder groeien. De nieuwe partner van de Rabobank, de DG Bank, geeft wat dat betreft het goede voorbeeld. Een op de twee klanten van die bank is lid. Volgens Meijer omdat de Duitsers over een relatief klein eigen vermogen be schikten en dus de behoefte hadden ledenkapitaal aan te trekken. Voor hem het be wijs dat het werkt. De uit dagingen ziet hij dan ook vol optimisme tegemoet. "Er is nog veel te doen, maar ik geloof dat het nu echt goed op gang komt." 3

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 11