Digitale Rabobankbelegger wil ook persoonlijk advies Financieel Advies 'Sommige klanten moet je het gebruik van Internetbeleggen misschien afraden' Waarvoor gebruikt de Nederlander de digitale beleggingssites In Amerika loopt een kwart van de beleggingsorders via Internet. Volgens Caspar van der Woude, productma nager Effecten bij Rabo BeleggingsAdvies (RBA), is het in Nederland over een paar jaar ook zover. Nu is het lande lijke percentage Internetorders nog 10%. Bij de Rabobank verloopt 15% van de effectenorders digitaal. Uitbreiding van Rabo Internetbankieren Beleggen is daarom een van de speerpunten van RBA. De Rabobank begon in 1997 als één van de eerste Nederlandse partijen met Internetbeleggen. De digitale belegger kon in eerste instantie alleen orders plaatsen voor Robecofondsen en binnenlandse aandelen en koersen raadplegen. Dit jaar volgde uitbreiding met IRIS- researchinformatie en het handelen in de 500 belang rijkste buitenlandse aande lenfondsen. Persoonlijk por- tefeuillebeheer werd vorige maand geïntroduceerd. Het resultaat na twee jaar is 25.000 Rabobank-Internet- beleggers, een kleine vijf procent van het totale aan tal Rabobankbeleggers. Digitale belegger wil gemak De uitkomsten van een onderzoek onder Rabobank beleggers naar onder meer de interesse voor Internet beleggen hebben Rabo BeleggingsAdvies 'enigszins verrast'. Van de ondervraag den heeft 60% geen be hoefte aan zelfstandig beleg gen via directe kanalen, maar doet liever persoonlijk of telefonisch zaken met de beleggingsadviseur. De ove rige 40% is - vaak in combi natie met persoonlijk advies - wel geïnteresseerd in Inter netbeleggen. Van der Woude: "Wij hadden ingeschat dat er aanzienlijk meer klanten belangstelling zouden heb ben voor Internetbeleggen. Ik denk wel dat dat percen tage de komende jaren gaat stijgen, als Internet echt raakt ingeburgerd." Uit het onderzoek blijkt ook dat 'de' Rabobank-Internet- belegger slechts af en toe een beroep wil doen op de adviseur, in de rol van klank bord. Hij is bereid meer risi co's te lopen dan de gemid delde niet-Internetbelegger en is ook actiever als het om het plaatsen van orders gaat. RBA onderscheidt twee behoeftepatronen binnen de 'digitale' beleggers. De eer- Ao° "CSrr"- Bij de Rabobank verloopt 15% van de effectenorders via Internet. weinig beleggingskennis moet je het gebruik van Internetbeleggen misschien zelfs afraden. Maar een situ atie zoals die in de Consumenten Geldgids van november/december werd beschreven, moeten we na- ste groep raadpleegt veel informatie, plaatst kleinere orders en is gevoelig voor het prijskaartje. De tweede groep, die iets groter is, zoekt het vooral in het gemak en wil 24 uur per dag van huis uit kunnen beleggen. Geen bewaking risico's Duidelijke voorlichting over Internetbeleggen aan de klant is naar de mening van Van der Woude van groot belang. "Met name over de eigen verantwoordelijkheid voor beleggingsrisico's. De klant moet weten dat de bank die niet bij iedere order bewaakt." Met de komst van de centrale fiatte ring in de module obligobe- heer worden overigens bin nenkort wel bij iedere Internetorder de zekerheden van de klant getoetst. Hij vervolgt: "Klanten met te tuurlijk voorkomen. Een as pirant-belegger hoorde na meerdere aanvragen voor Internetbeleggen bij de Rabobank helemaal niets." Schaalvoordelen Internetbeleggen levert de lokale banken minder provi sie op dan beleggingsorders die via de bank worden ge plaatst. Maar volgens Van der Woude zijn er ook voor delen: "Vooral bij heel veel kleinere orders kunnen we er als organisatie goed aan verdienen. Gaan die via de beleggingsadviseur, dan zijn de kosten van de adviseur vaak hoger dan de provisie opbrengsten. Heel veel or ders via directe kanalen zor gen voor schaalvoordelen op de vaste kosten van de beleggingssystemen. Door die schaalvoordelen kan de doorbelasting naar de lokale banken omlaag. Verder hou den we door de lagere or dertarieven op Internet prijsgevoelige klanten bin nen." Klanten waarbij dat niet lukt, verdwijnen vooral naar de sites van Alex/Labouchère en IMG Holland. "Echte discount brokers, met lage kosten, die zich richten op klanten met veel orders. Hun sites zijn alleen gespecialiseerd in een goed en efficiënt order proces, zonder services als researchinformatie en de koersmonitor." Hij stelt dat de Rabobank weinig te duchten heeft van de beleg 7 Beleggingsadvies/tips 40,6% Vragen stellen via e-mail/chat 25,1% Aan-/verkopen individuele aandelen 15,2% Aan-/verkopen beleggingsfondsen 11,8% Aan-/verkopen opties/futures/warrants 9,6% Aan-/verkopen individuele obligaties 5,6% gingssites van de Postbank, de ING Bank en ABN AMRO. Geen van de sites biedt researchinformatie in de vorm waarin de Rabo bank die heeft. Verder kun je via de site van de ING Bank bijvoorbeeld niet han delen. Ook met concurrentie van de site van Robeco Advies, die vrijwel dezelfde mogelijkheden heeft als Rabo Internetbankieren Beleggen, valt het wel mee. "Zij trekken andere klanten aan dan wij." Positionering onderscheidend Via Rabo Internetbankieren wordt het volgend jaar ook mogelijk in opties te hande len. Andere toekomstige projecten zijn verbetering van de systeemstabiliteit, uit- breiding met 'alerts' - e-mails met bedrijfsinformatie - en discussiegroepen. Ook de positionering krijgt meer accent. "We willen de voor delen benadrukken die de combinatie van lokale bank en Internetbeleggen voor de klant heeft", legt Van der Woude uit. "Hij kan indivi duele transacties zelfstandig op Internet doen en periodiek voor een integraal advies te recht bij de bank. Juist in deze combinatie van diensten en mogelijkheden kunnen we ons onderscheiden." Rdbokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 10