o6 Rabobank biedt klant mobiele beleggingsinformatie Bonden en Rabobank bereiken akkoord over reikwijdte CAO 19 9 9 Procedure afhandeling defecte chipknips herzien Processen en hulpmiddelen Beleggen in Balans 12 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Vierde jaargang no. 843 Week 49 Maandag 6 december Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI 6 Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Beleggingsinformatie via de mobiele telefoon kan men sinds vorige weck met M-info ontvangen, een nieuwe dienst van KPN Telecom. De Rabobank biedt haar klanten als eerste financiële dienstverlener de mogelijkheid om via de GSM on-line beleggings- tips, marktcommentaar en actuele koersinformatie op te vragen. De afdeling Communicatie Internet CyberCenter: "We willen de banken tijdig op de hoogte brengen van deze nieuwe mogelijkheid, want ook de landelijke pers is hier al mee naar buiten gekomen. De informatie is op dit moment echter nog niet com pleet, maar banken kunnen die binnenkort verwachten." De opmars van de GSM en het groeiend internetgebruik onder haar klanten zijn voor de Rabobank reden om haar 'mobile commerce' uit te breiden. Wireless Applica tion Protocol (WAP) is een initiatief van grote aanbie ders van GSM, mobiele tele foonfabrikanten en internet. De nieuwe dienst van KPN Telecom en de speciale GSM- WAP-telefoon met een groter beeldscherm maken het mo gelijk om de internetinforma- tie op het display te krijgen. Met de GSM-WAP belt de gebruiker M-info. Op het scherm verschijnt een menu met verschillende rubrieken waaruit de beller kan kiezen. Naast beleggingsinformatie van de Rabobank kan de gebruiker ook het telefoon boek van KPN, OV-reisinfor- matie en verkeersinformatie raadplegen. Commercieel is de Nokia 7110 de enige ver krijgbare mobiele telefoon die het WAP ondersteunt. Vele leveranciers hebben modellen met WAP-onder- steuning aangekondigd. Nu zijn er 300 gebruikers. De verwachting is dat er over een jaar zo'n 500.000 poten tiële gebruikers zullen zijn. CyberCenter: "Het is de bedoeling om op termijn ook financiële transacties als betalen, sparen en beleggen via de GSM aan te bieden." Op het internetadres www. m-info. nl kunnen banken meer lezen over deze toepas sing. Lokale banken worden op korte termijn uitgebreider geïnformeerd. Een hele stap vooruit. Dat is het resultaat van het overleg van vorige week donderdag tussen Rabobank Nederland en vakbondsonderhandelaars, over de voorgenomen concern- CAO. De onderdelen van de Rabobank Groep waarvoor de huidige bedrijfstak CAO voor banken geldt, zullen ook onder de nieuwe arbeidsovereenkomst vallen. Gesprekken over mogelijke aansluiting van Interpolis bij de nieuwe CAO, zijn voor de Rabobank nu niet aan de orde. Centraal stonden de breed te (welke bedrijfsonderdelen) en de hoogte (functiegroe pen) van de werkingssfeer van de arbeidsovereenkomst. Daarover hebben beide par tijen op verschillende punten overeenstemming bereikt. Zo luidt het voornemen om de inkomensschalen twaalf en dertien buiten de CAO te laten vallen. In praktijk gaat het hierbij om enkele hon derden medewerkers. Defini tieve afspraken worden deze week vastgelegd. Aalko van der Veen, hoofd Sociaal Beleid en Arbeids verhoudingen: "We hebben op een goeie, inhoudelijke manier overleg gevoerd. De werkingssfeer was het sprin gende punt. Dinsdagmiddag worden de afspraken op pa pier gezet, woensdag wordt het definitief. Over de inko mensschalen 10 en 11 zullen inhoudelijke discussies wor den gevoerd, om te bepalen of hierin wijzigingen moeten worden aangebracht ten op zichte van de andere groepen." Erna van de Rijdt, onder handelaar namens De Unie, vakbond voor industrie en dienstverlening: "Gelukkig zijn de problemen voor een groot gedeelte opgelost. We moe ten nog overleg voeren met Interpolis of, en zo ja hoe we dit bedrijfsonderdeel in een concern-CAO kunnen inpas sen." Eind januari zullen nog drie overlegbijeenkomsten plaats vinden. "Tijdens deze werk afspraken staat onder meer de rol van de medezeggenschap op de agenda," laat Van de Rijdt weten. Eraan toevoe gend dat de nieuwe CAO wat de bonden betreft "geen bezuiniging mag zijn ten opzichte van de oude CAO." Het Rabo TotaalPakket staat deze week centraal in de TV-commercial van de Rabobank. Renée Suzanne Janssen, klant van Rabo bank Den Haag, wijst op het gemak van alles in één keer geregeld te hebben als ze op vakantie gaat: europas, credit card en doorlopende reisver zekering. Banken ontvangen de bijbehorende lokale adver tentie, die geplaatst kan worden in de lokale media. Overigens is bet nog steeds de bedoeling dat er bij ieder nieuw afgesloten Rabo Totaal- Pakket een Chipknipper als premium wordt meegeven. Vit tellingen is echter geble ken dat er minder Chipknip pers worden verstrekt terwijl de afzet van het Rabo Totaal- Pakket stijgt. Cliënten Advies wil er nogmaals op wijzen dat het adviesgesprek rond om het Rabo TotaalPakket bet ideale uitgeefmoment is. Cliënten Advies Op het RaboWeb Aanpassing premies autoverzekering Contractformulieren PL/DK/SK voor laserprinter De kosten voor het afhan delen van een defecte chip knip worden niet meer per geval berekend, maar vanaf 1 januari 2000 verrekend in de algemene kosten voor het aanmaken van de pas sen. Tot op heden kostte de door Interpay verzorgde af handeling per pas 45,-, een bedrag dat naar de mening van de banken te duur is. Volgens de nieuwe procedu re, die eenvoudiger en voor deliger is, worden de passen niet meer rechtstreeks naar Interpay gestuurd maar afgehandeld via de afdeling Cards Chartale betaaldien sten. Overigens worden de reïmbursementkosten over 1999 met de automatische doorbelasting over decem ber in rekening gebracht. Ondersteuning Betaaldiensten f (040) 217 60 41 Financieel Advies Op het RaboWeb Jaarplan 2000 op RaboWeb Nieuwe modelopgave RenteMAXX op RaboWeb Wijziging overeenkomst Rabobank Beleggersrekening Er worden twee nieuwe alfaprocessen en enkele hulpmiddelen op het Rabo Web geplaatst, die de beleg- gingsadvisering ondersteu nen.Ze zijn ontwikkeld in het kader van het project "Beleggen in Balans" en hel pen de bank om klanten te adviseren naar hun doel- risicoprofiel. De introductie van de processen en hulp middelen vindt tegelijkertijd plaats met de introductie van de nieuwe risicoprofie len. Vanaf vandaag onder scheidt de Rabobank zeven risicoprofielen in plaats van de voorheen gebruikelijke drie. IRIS zal de nieuwe risico profielen met ingang van deze datum in al haar publi caties ondersteunen. De introductiehandleiding op het RaboWeb adviseert hoe banken voor bestaande relaties met de nieuwe profielen kunnen werken. De Introductiehandleiding met implementatieadvies staat morgen op het Rabo Web bij Financieel Advies, Informatie, Producten Diensten, Beleggen in Balans, Systemen Processen, Alfa processen. Rabo Beleggingsinfolijn Z* (010) 224 14 14

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 1