Banken lossen systeembeheer samen op interpolis onderzoekt kwaliteit dienstverlening Bestelformulier bij Catalogus Lokale Communicatiemiddelen niet compleet Vragen over PC privé-project op RaboWeb Millenniumdrukte veroorzaakt piek bij Getronics ICM-servicedesk binnenkort actief Banken praten vaker over onderlinge samenwerking, beteren. Door schaalgrootte Toch zijn er niet veel banken die daadwerkelijk een samen werkingsverband aangaan. Dat geldt niet voor de Rabobanken Borger, Odoorn, De Beek-Dal-Veste en Klenckeland. Zij gaan met ingang van 15 december krach ten bundelen op het gebied van systeembeheer. Op initiatief van de bank Klenckeland begonnen de gesprekken anderhalf jaar geleden. "De aanleiding om met elkaar te praten komt voort uit de zorgen die we delen omtrent de continuï teit van het systeembeheer," verklaart Harjan Jalving, manager Bedrijfsvoering bij de bank Klenckeland. "De automatisering binnen de bank heeft een grote groei doorgemaakt. En het sys teembeheer is daardoor een zeer complexe en bedrijfs- kritische activiteit gewor den." Daarnaast valt het volgens Jalving niet mee om goede systeembeheerders te vin den. "Met als gevolg dat wij als lokale banken kwetsbaar zijn geworden voor techni sche problemen, maar ook voor organisatorische pro blemen rondom het sys teembeheer." Om die kwetsbaarheid te verminderen hebben de ban ken een werkgroep inge steld, die gaat bekijken hoe de samenwerking het best kan worden vormgegeven. Nu al is duidelijk dat die samenwerking wordt gestart als 'trektocht'. Jalving: "Dat houdt in dat we rustig beginnen en dat de intensi teit van de samenwerking geleidelijk zal worden opge voerd." Ad Verhagen van Bedrijfs voering RNAB reageert verheugd: "Het is goed te zien dat banken zelf boven lokale samenwerking zoe ken om de situatie te ver- Interpolis stelt met ingang van deze week een onder zoek in naar de kwaliteit van de dienstverlening. Het onder zoek wordt uitgevoerd door een extern bureau en spitst zich toe op het Rechts- bijstandbedrijf, de Hagelunie, de Banken en Business onder- kunnen banken voordelen halen. Bovendien krijgen ze zo een uniforme infra structuur. Een prima ini tiatief." Verhagen verwacht dat in de nabije toekomst meer banken het systeem beheer gezamenlijk zullen aanpakken. "Rabofacet is nu met dertien proefbanken aan de slag met het pro ject Sigma. Dat is vooral gericht op verbetering van de lokale infrastructuur. Ook in dit project staat bovenlokale samenwerking centraal." Rabobank Klenckeland 7 ^0591) 37 45 45 "Investeren in efficiënt waterbeheer is de oplossing voor waterschaarste." Dat zei Mikhail Gorbachev als president van Green Cross International vorige week tegen onder meer Bart Jan Krouwel (l) en Jean Pierre Sweerts (r) van de Stafgroep Duurzame Ontwikkelingen. De drie overlegden in Tilburg met vertegenwoordigers van de Nederlandse water sector over de mondiale waterschaarste. De organisatie helpt met zoeken naar oplossingen voor de waterproblematiek in de wereld, bijvoorbeeld in het Midden Oosten. Hiervoor zijn private investeringen noodzakelijk. Op de bijeenkomst is gesproken over het beschikbaar stellen van specialistische kennis en opleidingen tot investeren in technisch hoogwaardige waterprojecten in de Gazastrook en Israël. Banken met een abonne ment op de Catalogus Lo kale Communicatiemidde len, ontvingen begin deze week het gewijzigde hoofd stuk 4.3 'Communicatie rond feestdagen'. Op het daarbij gevoegde bestelfor mulier voor de materialen voor volgend jaar ontbreekt 5 mei, bevrijdingsdag. Ban ken krijgen volgende week een aangepaste pagina voor hoofdstuk 4.3 en een nieuw bestelformulier. Het Ser vicebureau Communicatie verzoekt banken het nieuwe bestelformulier te gebrui ken. Ook de banken die het oude formulier al hebben verzonden en hun bestelling alsnog willen wijzigen, kun nen het nieuwe bestelformu lier insturen. Hun eerdere bestelling komt dan te ver vallen. Servicebureau Communicatie 7 (040yTl7~68 68 steuning en de verschillende business units. Voor het on derzoek worden Rabobanken en klanten gebeld. De resul taten komen waarschijnlijk in februari beschikbaar. Communicatie Interpolis 7" (013) 462 39 20 Fiscale Zaken heeft de stelde vragen en de ant- rige informatie over de afgelopen dagen veel vragen gekregen over de PC privé- projecten. De afdeling heeft daarom een document op gesteld met de meest ge- woorden daarop. Dit is te vinden op het RaboWeb (Persoonlijk, Medewerker, Personeelsfaciliteiten, Ove rige faciliteiten). Alle ove- PC privé-projecten staat in het dossier FISK01 en onder het kopje 'Overige faciliteiten'. Bedrijven Nog 20% van de RTE-klan- ten moet vóór 1 januari over stappen op de millennium- geschikte versies RTE Win dows 1.30 of RTE Dos 5.0. Ondanks de tijdige levering van nieuwe software en de herhaalde berichtgeving hier over, werken 15.000 klanten nog steeds met versie RTE 4.0. Nu 1 januari nadert, onder nemen deze klanten actie en veroorzaken daardoor extra drukte bij de Getronics help desk, met oplopende wacht tijden tot gevolg. Daarom wordt de helpdesk uitge breid met 15 medewerkers, zodat er begin volgende week 40 medewerkers be schikbaar zijn. Ook is de helpdesk tot half januari 2000 elke werkdag een uur langer open (tot 18.00 uur). Het aantal installatieaan- vragen is inmiddels sterk gestegen. Daardoor komen de installatietijden van Getro nics in gevaar: de wachttij den worden langer. Banken moeten er daarom rekening mee houden dat Getronics niet in alle gevallen vóór 1 januari 2000 aan de installa- tieaanvragen kan voldoen. In die gevallen adviseert de afdeling Telebankieren ban ken om een lokaal installatie bureau in te schakelen. Voor technische informatie kun nen deze bureaus terecht op Internet (www.Rabobank.nl/ RTEhelp), of kunnen ze de Getronics-helpdesk bellen (0499) 49 97 00. Klanten waarvoor de overgang naar RTE-Windows te moeilijk is, wordt geadviseerd de nieuwe Dos versie 5.0 te gebruiken. Ondersteuning Betaaldiensten Binnenland C (040) 217 60 41 Bedrijfsvoering Met de invoering van re lease 6.0 van Rabo Teleban kieren Extra Beheer is een aantal nieuwe schermen toegevoegd. Deze schermen vloeien voort uit de invoe ring van International Cash Management en de moge lijkheid om Multibank op drachten te initiëren. Ter ondersteuning van deze laatste activiteiten is een nieuwe serviceorganisatie in het leven geroepen: de ICM- servicedesk. Over de exacte activiteiten van deze desk volgt binnenkort meer infor matie. Om de medewerkers van de ICM-servicedesk in staat te stellen klanten en banken te helpen, is het noodzake lijk dat zij beschikken over enkele raadpleegfuncties. Daarom is afgelopen week aan alle banken een autori- satiegroep ICM Beheer toe gevoegd. Deze groep bevat alleen gegevens die nodig zijn voor de ICM-service desk. Ondersteuning Betaaldiensten Z (040) 217 60 41

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2