Van 'fingerspitzen' tot standaard aanbieden wat ik wil, Cliënten Advies Afzet TotaalPakket ligt op schema één keer t'né'Sura 'Wbnet e De verkoop van hét speerpunt van Cliënten Advies, het Rabo TotaalPakket (RTP), loopt vrijwel volgens plan. Eind oktober waren er 412.114 pakketten in de markt. Dat is 9,8% van het totaal aantal verkochte betaalrekeningen én Rabo TotaalPakketten. Lokaal loopt dit percentage echter uiteen van minder dan 5 tot ruim 18%. De Rabobank Beek- Elsloo-Spaubeek zit met het Rabo Totaal- Pakket op bijna 15% van het totale aantal particuliere betaalproducten. In juni was er een 'dip', met een groei percentage van een paar procent. Een nieuwe aanpak was het gevolg. Segmentmanager CA Judith Claessens: "Voor juni be gonnen we bij klanten die voor een betaalrekening kwamen eerst over een 'uit geklede' betaalrekening en daarna over de extra's. Nu bieden we standaard het TotaalPakket aan, met de toelichting dat we de klant met meer van dienst willen zijn dan alleen een betaal rekening. Ik denk ook dat we uitstralen dat we het een goed pakket vinden." Deel van adviesgesprek Ook de bank Zwolle scoort goed, met van het totale aan tal particuliere betaalpro ducten ruim 14% Totaal- Pakketten. Segmentmanager CA Ben Poelman: "Een spe cifieke strategie hebben we niet voor het TotaalPakket. Wel hebben we afsproken dat het product als één van de eerste zaken aan de orde komt in een integraal advies- gesprek. Ook snijden de cliëntadviseurs het aan bij consumptieve kredieten en de Alles in één Polis. Die alertheid om over het TotaalPakket te begin nen is gegroeid. Ook speelt bij onze resultaten mee dat de cliëntadviseurs zijn vrij- gespeeld voor verkoop." Bernadette Witte, cliënt adviseur bij de Rabobank Beverwijk, denkt dat het succes van het RTP ook af hangt van de samenstelling van het werkgebied. "Wij hebben een grote groep klanten en potentiële klan ten die geen belangstelling hebben voor het TotaalPakket. Ze hebben in het algemeen een minmuminkomen en een huurhuis. In een creditcard of een Krediet op Betaalreke ning zijn ze vaak niet geïnte resseerd, ze hebben geen computer en gaan amper op vakantie." Het percentage Rabo TotaalPakketten bij deze bank is dan ook aan de lage kant, met bijna 6%. "Bij hogere consumenten segmenten zijn de resultaten wisselend. Aan onze inzet Ex-student en klant van de Rabobank 's-Gravenhage Renée Suzanne Janssen speelt de hoofdrol in de tv-commercial en de lokale advertentie over het RaboTotaalPakket. ligt het tegenvallende resultaat echt niet. We drin gen het bij wijze van spre ken nog net niet op." Niet automatisch De bank Oss kampt naar eigen zeggen vanaf het begin af aan met een achterstand in het percentage verkochte TotaalPakketten. Op dit moment bedraagt het per centage RTP's 7,5%. Ook segmentmanager Frans Coense wijt die achterstand aan het relatief 'arme' werk gebied, met nogal wat soci aal zwakkeren en uitkerings gerechtigden. Verder biedt de bank het niet 'automa tisch' aan. Coense: "We zijn wat terughoudend vanwege onder meer slechte ervarin gen met creditcards in het verleden. Bij nieuwe klanten peilen we wel de interesse en komen er dan na een paar maanden op terug, als we een klantbeeld hebben opge bouwd." Een 'welgesteld' werkgebied heeft de Rabobank Laren- Blaricum. Het percentage afgezette RTP's ligt bij deze bank op bijna 11%. Segmentmanager Carla van Lang is van mening dat dit resultaat vooral komt door de manier waarop de bank met het TotaalPakket om gaat. "We zijn er alert op tijdens adviesgesprekken. Wil een klant graag een cre ditcard, dan adviseren we het TotaalPakket. Ook bij de onderhoudsactie van de Alles in één Polis en de actie Mistransacties nemen we het RTP mee in de advise ring. Verder bieden we het aan nieuwe klanten aan. Daarbij is 'fingerspitzengefühl' belangrijk." Creditcard-vooroordelen Astrid van Kessel, mar- keteer bij het segment Cliënten Advies, vraagt zich af of een 'zwak' werkgebied van een bank de echte oorzaak is van de lage verkoopresultaten van een bank. "Ik zie dat verband niet overtuigend bevestigd in de maande lijkse verkoopresultaten van de banken." Ze heeft het idee dat tegenvallende cijfers eerder te maken hebben met vooroordelen ten opzichte van de creditcard. "Misbruik zal natuurlijk wel eens voorkomen. Mijn indruk is echter dat het op organisatieniveau meevalt. Je kunt niet terughoudend zijn tegen een hele groep klanten vanwege slechte er varingen met één individu." In de tv-reclame van de Rabobank en in lokale ad vertenties staat volgende maand het Rabo Totaal- Pakket centraal. De commer cial vestigt de aandacht op het gratis jaarabonnement voor ex-studenten. Voor medio volgend jaar staat een mailingactie gepland. Van Kessel verwijst naar de gegevens dat 25% van de Nederlanders een creditcard heeft en dat de helft van de Rabobankklanten met een creditcard een andere card dan de Rabocard heeft. "Wat dat betreft is er dus nog genoeg potentieel in de markt. Minimaal 20% van alle particuliere betaalreke ningen zou een TotaalPakket moeten zijn." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 9