Op weg naar een helder goedkeuringsproces "L De sponsor als partner «W: Bedrijven Een meer transparant beleid bij het beoordelen van bedrijfsfinaricieringen. Die wens leeft bij lokale banken en Rabobank Nederland. Voor Risicomanage ment reden om het goedkeuringsproces van begin tot eind helder te maken. Criteria Rabobank Nederland voor sponsorprojecten Rien de Ruiter: 'Wij willen de ambities van de lokale banken en hun klanten optimaal kunnen volgen.' 1 ji okale banken ervaren het be oordelen van aanvragen nog als een soort 'black box'", zegt Rien de Ruiter, hoofd Goedkeuringen bij Rabobank Nederland AB. "Dat willen we natuurlijk niet en daarom gaan we werken aan meer duidelijk heid." Hij vindt doorzichtig heid van het goedkeurings proces sowieso belangrijk, gezien de verschillende rollen en verantwoordelijkheden die lokale banken en Rabo bank Nederland vervullen. "Maar we hebben allebei hetzelfde doel: de kwalitatief hoogwaardige financierings portefeuilles bij lokale ban ken verder uitbouwen." Meningsverschillen De Ruiter is de eerste om toe te geven dat de verschil len in rollen en verantwoor delijkheden kunnen bijdra gen aan meningsverschillen. "Het is in ieder geval essen tieel dat wij helder maken waarom we acteren zoals we acteren." Hij benadrukt dat Goedkeuringen de ambities van lokale banken en hun klanten optimaal wil kun nen volgen. "Zo verbeter den we de doorlooptijd al en werken we nu 65 procent van de aanvragen binnen drie dagen af. Een lokale bank kan haar klanten daar door sneller helpen." Een puur financiële en be drijfseconomische beoorde ling is niet meer voldoende om de risico's goed af te wegen, stelt de Ruiter. "Daarom ontwikkelden we KLAAR Bedrijven, om fi nancieringsrisico's materieel te beoordelen. Basis is de KEI-analyse, een bedrijfs kundige toets van de klant en zijn omgeving. Allemaal instrumenten die er nadruk kelijk om vragen dat je hel der en open met elkaar com municeert." Checklist Hoe pakt het meer transpa rante beleid nu praktisch uit? Drie maatregelen zijn al aangekondigd. Zij staan op de Bedrijvensite onder Informatie, Organisatie RN, Risicomanagement. Begin 2000 gaat Risicomanagement het land in om met verte genwoordigers van banken te discussiëren over het fiat- terings- en risicobeleid. Verder biedt zij ondersteu ning bij het opstellen van goedkeuringsaanvragen en kan er persoonlijk worden overlegd over afgewezen aanvragen. "Het telefonisch contact met banken neemt toe, want een beoordelaar gaat altijd praten met een 'geKLAARde' bank. Om de hoogte van het KRK-plus toe te lichten en te bespre ken waarom een aanvraag is goedgekeurd of afgewezen. Daarnaast loopt er een pilot om het goedkeuringsproces te stroomlijnen met een checklist, zodat banken weten wie de aanvraag be handelt en wanneer de post is afgewerkt." De Ruiter denkt dat de maatregelen een gunstige in vloed op het goedkeurings proces zullen hebben: "We opereren als lokale banken en Rabobank Nederland veel meer als eenheid." Dat zestig procent van de mede werkers van Goedkeuringen van lokale banken kermt, helpt daar volgens hem bij. "De 'black box' gaat open. En je zult zien dat wij aan dezelfde kant van het touw trekken als de banken. Alleen ieder met zijn eigen verantwoordelijkheid." Sponsoring betekent centen en invloed. Tenminste, meestal. Voor de Rabobank is het behalve geld ook het aanbieden van wat zij nog méér in huis heeft. Zoals kennis, netwerken, contacten, links vanaf de Rabobanksite en mobilisatie van de achterban. Agrarische Zaken doet dat nu in eigen beheer. Motto: de sponsor als partner. "ij hebben ons beleid aange scherpt en vullen sponsoring in op basis van samenwerking", vertelt Adrie van Oerle van Agra rische Zaken. "Enerzijds om het merk Rabobank duide lijk te profileren, anderzijds om onze betrokkenheid bij de agrarische sector uit te dragen." Een langdurige rela tie staat daarbij voorop, aldus Van Oerle. "Vandaar dat we met organisaties als NAJK, LTO en CR-Delta langjarige mantelovereen komsten hebben gesloten. Vanuit de optiek: Wat heb ben klanten en banken er aan? Kunnen we landelijk, regionaal en lokaal verbin dingen leggen? En mogen we meedenken over het concept?" Versnippering tegengaan Speerpunten zijn projecten in de sectoren veehouderij en tuinbouw alsmede op het ge bied van duurzaamheid en innovaties. Concreet gaat het daarbij om evenementen als de Wageningse Kennisdagen 2000 waar de plaatselijke Rabobank, Rabobank Inter national en Agrarische Zaken hun krachten mobili seren. Ook het onlangs opge richte LTO-Fonds ademt de 'nieuwe manier van spon soring. De Rabobank Groep kan daarmee diverse LTO- projecten aan haar naam ver binden en versnippering van sponsorbijdragen tegengaan. Van Oerle pleit voor zoveel mogelijk synergie tussen de sponsoractiviteiten van lo kale banken en zijn afdeling. "Je budget dwingt je steeds weer tot het maken van be wuste keuzes", meent Van Oerle. "Die beperking in je mogelijkheden betekent dat je aanvragers die je afwijst een hele goede argumentatie voor je besluit moet kunnen geven." Om die reden stelde de Rabobank heldere crite ria voor sponsorprojecten op. Ze staan in het kadertje bij dit artikel. landelijke uitstraling mogelijkheid tot plaatselijk inhaken ontmoetingsplaats voor mensen positieve uitstraling van gesponsorde activiteiten branche-exclusiviteit aansluiten bij wat leeft in samenleving versterkt andere Rabobankactiviteiten 8

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 8