Aandeel oversluitingsmarkt bereikt historisch dieptepunt Huis Hypotheekadvies Het gaat in tegenstelling tot ABN AMRO en de ING Bank ronduit slecht met de Rabobank op de oversluitingsmarkt. De bank zag haar landelijk marktaandeel de afgelopen maanden dalen tot het historisch dieptepunt van 18%. Dat is ruim 7% onder de doelstelling. Volgens Jan Claassen, hoofd Marketing van het segment Huis 6c Hypotheekadvies, is er geen tijd te verliezen. Banken moeten meer aandacht besteden aan mensen met een hypotheek bij de concurrentie. Nabellen door call center goedkoper Het call center van Babofacet berekent sinds november 12,50 per afgehandeld adres van 'Achterdeur Dicht!'. Dat is een prijsverlaging van een rijksdaalder. Onder afgehandeld adres verstaat het call center een adres waarmee telefonisch contact is geweest. Geen gehoor, een antwoordapparaat of een onjuist telefoonnummer worden niet berekend. Per adres onderneemt het call center drie belpogingen om de juiste persoon te bereiken. Bij de afhandelingskosten zijn de kosten van de rapportages aan de lokale bank inbegrepen. Meer informatie over het inschakelen van het call center voor het nabellen van klanten is te krijgen via telefoonnummer (040) 219 63 13. Drie op de tien Rabo- bank-hypotheek- klanten die over- sluiten, stappen naar de concur- rent. In de ogen van Claassen maakt dat duide lijk dat de Rabobank kansen laat liggen bij het behoud van bestaande klanten. "Een aantal banken gaat nog te vrijblijvend om met het on- derhoudsconcept 'Achterdeur Dicht!'. Uit een recente evaluatie blijkt dat gemiddeld maar liefst 42% van de geleverde selectie wordt geschoond. Slechts 30% van de gemailde klan ten wordt nagebeld en met maar een kwart hiervan vindt daadwerkelijk een ad- viesgesprek plaats. Een vol ledige 'Achterdeur Dicht!'- benadering met een brief, nabellen en een adviesge- sprek leidt tot aantoonbaar beter klantbehoud." Hogere wegloopkans Het hoge schoningspercen- tage komt volgens Eric Janssens, listmanager bij Huis Hypotheekadvies, onder meer door onduide lijkheid over de doelgroe penselectie. "Wij maken profielanalyses van klanten die zijn weggelopen", legt hij uit. "Bestaande hypo- Rabokrant Extra theekklanten die aan deze profielen voldoen worden geselecteerd. Dat betekent echter niet dat alle geselec teerde klanten ook daad werkelijk zullen vertrekken, maar wel dat de kans op weglopen binnen deze groep hoger ligt. Evaluatie toont aan dat die twee keer zo groot is als gemiddeld bij het totale hypotheekklan tenbestand." Over de volle digheid van de selectie zegt hij: "Niet alle klanten komen in de selectie van 'Achter deur Dicht!' terecht. Er vin den namelijk ook hypo- theekadviesgesprekken plaats met nog niet geselec teerde klanten. Bijvoorbeeld klanten die zelf naar de bank komen of die reageren op de Hypotheekcheck." Organisatie onder de loep Claassen weet uit de prak tijk dat banken het hoge schoningspercentage en het lage nabelpercentage ook verklaren met tijdgebrek. "Ons dringende advies is om in zo'n geval de organi satie nog eens onder de loep te nemen en voor het nabellen eventueel het call center van Rabofacet in te schakelen. Aandacht voor bestaande klanten moet de hoogste prioriteit hebben." Rabobank Westfriesland- Oost is één van de banken die beide adviezen heeft op gevolgd. De bank, die haar aandeel in de oversluitings markt van 19% heeft weten te behouden, doet sinds begin 1998 mee aan 'Achter deur Dicht!' Segmentmanager Huis Hypotheekadvies Martin Hofstede: "We hebben nu kwantitatief en kwalitatief een goed team, met echte verkopers en een actieve binnendienst. Daar staat of valt de aanpak van de markt mee. Resultaat is dat 90% van de klanten uit de Achter deur Dicht!-selectie voor ons blijft behouden." Het call center belt het grootste deel van de gemailde klan ten na, uitgezonderd de FA- klanten. Die worden door de financieel adviseurs bena derd. Hofstede over het in schakelen van het call cen ter: "Voordeel is dat we zeker weten dat het nabellen gebeurt. Ook ontloop je zo de valkuil dat een telefoon tje voor een afspraak door een hypotheekadviseur ontaardt in een telefonisch adviesgesprek. Met de af spraakscore van 70% zijn we heel tevreden." Aanpak concurrent-hypotheken Meegroeien in de overslui tingsmarkt betekent, aldus Claassen, ook het weghalen van klanten bij de concur rent. Het Kadaster Infor matie Systeem (KIS) is daar bij een hulp. Dit systeem geeft informatie over men sen met concurrent-hypo theken, die over zes maan den aan verlenging toe zijn. "Maar helaas gebruikt maar liefst 90% van de Rabobanken deze informa tie niet." Een andere methode is het benaderen van Rabo- bankklanten met een eigen huis en een hypotheek bij de concurrent. Claassen is en thousiast over de aanpak van Rabobank Apeldoorn. "Die heeft de bewuste groep, 3.200 klanten, een brief gestuurd. Vervolgens is één van de medewerkers vrijgemaakt om na te bellen. Ruim 300 mensen hebben gereageerd en 67 hypothe ken zijn overgesloten. De kosten/baten-verhouding was per saldo 1:3. Ook Rabobank Geleen neemt deze aanpak over. Een echte aanrader." 7 Martin Hofstede van de bank Westfriesland-Oost houdt de achter deur dicht door goede hypotheekverkopers, een actieve binnen dienst en het call center.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 7