Rabobank Nederland AB wil natuurlijk onderdeel van lokale banken zijn Algemeen Rabobank Nederland Aangesloten Banken (RNAB). Dat is de nieuwe naam van het Werkgebied Aangesloten Banken (WAB). Nou ja, nieuw, de naamsverandering is al op 1 mei doorgevoerd. Achter de wijziging gaan funda mentele veranderingen in positie, gedrag én werkwijze schuil. Directeur Bert Mertens: "RNAB wil een gelijk waardig, vanzelfsprekend en gewaardeerd onderdeel van het collectief van lokale banken zijn." Het gesprek vindt plaats exact zes maanden na de omvorming tot RNAB. Al die tijd is het naar banken toe tamelijk stil geweest over de wijzigingen. Mertens: "Wij denken hier nogal eens dat banken het allemaal vrese lijk belangrijk vinden hoe wij ons organiseren. Maar ze denken al snel: nou ja, ik zie het wel. Begrijpelijk. We hoeven niet hoog van de toren blazen. Banken moeten het vooral gaan merken." Aanleiding voor de verande ringen was de kritiek van banken op het functioneren van het WAB. Ook de voort gaande uitbouw van de Rabo bank Groep speelde een rol. Mertens: "De aandacht bin nen Rabobank Nederland ging steeds meer uit naar het strategisch beleid van de hele groep. Daardoor kreeg het voormalig WAB steeds meer de rol die eerst door Rabobank Nederland werd ingevuld. De directie van het RNAB voelt zich verant woordelijkheid voor de on dersteuning van de lokale banken. In de nieuwe naam komt deze samenwerking tussen centraal en lokaal goed tot uitdrukking." RNAB moet banken in alle opzichten ondersteunen om zich als brede coöperatieve financiële dienstverlener te manifesteren. Daarvoor is allereerst een aanpassing van houding en gedrag nodig, aldus Mertens. "De mede werkers bij RNAB maken zich het denken in termen van klantwaarde in alle facetten eigen. We willen meer gevoel krijgen waar banken voor staan. Uniformering en standaardi sering in de ondersteuning maken plaats voor maat werk en differentiatie." Dat stelt ook hoge eisen aan de communicatie met ban ken, beseft Mertens. "De huidige BeleidsVoorbereidings commissies zijn nog teveel geënt op de oude setting van het WAB. Wellicht is een meer projectmatig overleg over actuele thema's een op lossing. Hierover hebben al op diverse plaatsen discus sies plaats."Tegelijkertijd is binnen RNAB zelf een andere manier van werken nodig. De oude hiërarchische verhou dingen die het WAB kenmerk ten, hebben daarom plaats gemaakt voor een meer flexi bele organisatie. Dat verkort de tijd tussen een idee en re alisatie van een plan, aldus Mertens. "De nieuwe organi- Inspraak aan de bron RNAB moet meer gevoel krijgen waar banken voor staan, zegt Bert Mertens elders op deze pagina. Onder andere de toevoeging van twee lokale bankdirec teuren aan het management team van Marktmanage- ment moet daarvoor zorgen. Een van die directeuren is Jo Maas van Rabobank Apeldoorn. Samen met col lega Martin Smulders van Rabobank Rotterdam ver toeft hij wekelijks enkele dagen in Eindhoven. Om de geur, kleur en smaak van lokale banken in te brengen in het beleid van RNAB. Rabobank Apeldoorn staat bij veel mede werkers in Eindhoven bekend als 'de bank van de video over het Rabo Totaal- 10 Jo Maas op weg naar Eindhoven: 'De wil is er om samen te werken en naar elkaar te luisteren.' Pakket'. Daarin liet de bank een jaar of drie geleden haarfijn zien wat er allemaal misging bij het afsluiten van een RTP. Niet om onge zouten kritiek te leveren op de werkwijze van Rabobank Nederland, maar om 'een constructieve bijdrage te leveren aan verbeteringen', aldus Maas. Toen directie voorzitter Pieter van der Weijden van RNAB Maas benaderde om zitting te nemen in het MT van Marktmanagement had hij dan ook weinig bedenktijd nodig. "Het sprak me direct aan. Er is meer dan genoeg reden om intensief met el kaar op te trekken. De plan nen voor de komende jaren kunnen we alleen gezamen lijk realiseren." Klankbordgroepen en het voorleggen van concepten alleen zijn daarbij onvol doende, meent Maas. Inspraak moet bij de bron satie met de daarbij passende denk- en werkwijze moet mensen in staat stellen elkaar nieuwe structuur stelt mensen in staat elkaar goed en snel te vinden. Zonder veel theater, zonder veel formaliteit." De nieuwe organisatie kent drie competenties: marktma nagement, productmarkt eenheden en expertisecentra. Marktmanagement, waarin de segmenten zitten, onder steunt de banken vanuit een integrale klant- en markt- optiek. De twee product markt eenheden -Betalen Sparen en Financieren- leve ren de beste producten tegen zo laag mogelijke kosten. De expertisecentra tenslotte verlenen specifieke deskun digheid aan de lokale ban ken, marktmanagement en de productmarkteenheden. plaatshebben. "De toevoe ging van twee lokale bank directeuren aan het MT is een eerste stapje in het orga niseren van invloed. Dat zullen we verder moeten in tensiveren. We hebben echt niet de illusie dat het hier mee gedaan is." Dat daarbij over en weer nog stevig ge discussieerd zal worden, vindt Maas prima. "Als we het maar eens zijn over de richting die we op willen, het tempo waarin dat ge beurt en naar elkaar willen luisteren. Na twee maanden meedraaien denk ik dat de wil er is om samen te werken en naar elkaar te luisteren." Maas blijft minimaal een jaar MT-lid in Eindhoven, ook al maakt hij in Apeldoorn ge bruik van de mogelijkheid om er vervroegd mee te stoppen. "Ik ben me er van bewust dat ik wel moet zorgen dat ik lokale voeling houd. Maar met de contacten in verschillende overlegvormen van lokale bankdirecteuren moet dat lukken." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 6