Museumjaarkaart gekort: De Achterkant Nader bekeken Sponsoring museumjaarkaart >G/'n##G Met-.]eiselien Smook Beroep:Sabbatical leaver' 'Een vermindering van het voordeel', schreef de Rabokrant. 'Rabobank schaft gratis museumjaar kaart af", meldden andere media. Minder korting of afschaffen, hoe het ook zij: vanaf 1 januari 2000 is een Rabo Europas nog goed voor 50% van de toegangsprijs van een museum. Wat vinden betrokkenen daarvanf Voor Cees Zevenbergen, hoofd Voorlichting en Presentatie van Maritiem Museum Rotterdam kwam het nieuws niet onverwachts. "Het lijkt wel of de gratis MJK ten onder gaat aan zijn eigen succes. De klant kan gratis naar het museum, maar daarvoor moet natuurlijk door Rabobank of NS betaald worden. Ik kan me voorstel len dat die bedragen te hoog worden. Ik verwacht overigens niet dat ons bezoekersaantal erg zal terug lopen. Natuurlijk stapt een grootvader nu iets minder makkelijk met zijn kleinkind even binnen, maar de gratis MJK is niet de belangrijkste reden voor mensen om hier te komen. Het gaat uiteindelijk om mooie tentoonstellingen. Musea die roepen dat ze nu in de problemen komen, moeten denk ik de hand in eigen boezem steken en zorgen voor een aantrekkelijk en gevarieerd aanbod." Annick Ploumen, kantoormanager Boschstraat Rabobank Maastricht is zelf geen regelmatige museumbezoeker. Wel kreeg ze reacties van klanten. "Een aantal vindt het een verkapte prijsverhoging van de Europas. Dat is makkelijk te weerleggen. Anderen vertelden dat ze alleen maar een rekening bij de Rabobank hadden omdat ze dan een gratis MJK kregen. Als we dat in de gaten hebben, proberen we zo'n klant te weigeren, maar dat geeft wel veel discussie. Ik merk in mijn om geving trouwens regelmatig dat mensen van iemand een Rabo Europas lenen als ze naar een museum gaan. Misschien moet bij de kassa voortaan naar een legiti- 12 matiebewijs wor den gevraagd, want volgens mij heeft dat leenge drag in de afgelo pen periode best wat geld gekost. "Het kwam als een koude douche"schrijft Koos van Driel uit Heemskerk in een ingezonden briefin De Volkskrant. "Eén van de interessant ste voordeeltjes van het Rabo-cliëntschap wordt je afge pakt. Jarenlang kon de Rabobank in haar Rabo-jour- naal niet genoeg pochen op die gratis MJK. Alleen om de gratis MJK hebben mijn vrouw en ik ieder een niet- gratis Europas genomen. Calculerende burgers hè. We hebben zelfs voor deze Europas/MJK bij onze vrienden reclame gemaakt. Het Rabo-journaal draagt op de cover de vraag: 'Hebt u een Rabo Europas?' Met als antwoord: 'Dan kunt u vanaf 1 januari met 50% korting naar het museum.' Het wordt gepresenteerd als een geschenk, ogenschijnlijk zelfs als een geheel nieuw geschenk." Het gratis museumbezoek is volgens Bert van Wanrooij van het Coördinatiebureau Sponsoring vrij onbekend. "Eén op de acht klanten gebruikt de MJK. Voor hen zijn alle argumenten nu natuurlijk slecht. Dat beseffen we. Wij betalen de musea achteraf per bezoekende klant. We weten dus nooit van te voren wat het gaat kosten. Dit jaar komen we op bijna driemaal het aan vankelijke sponsorbedrag. Straks stellen we jaarlijks een vast bedrag beschikbaar. Daarmee gaan we vooral museumbezoek stimuleren. Jaarlijks bezoeken 20 mil joen mensen een museum, dat willen we samen met de Stichting Museumjaarkaart door promotiecampagnes naar 24 miljoen brengen. En 900.000 jongeren krijgen voortaan ook 50% korting op museumbezoek. Daarnaast investeren we in de relatie tussen lokale banken en lokale musea. Op een symposium in het voorjaar kunnen bankdirecteuren en museumdirecteu ren elkaar ontmoeten om te kijken hoe ze kunnen samenwerken." Woonplaats: Cv6H Jeiselien Smook (40) is sinds vorige week weer te zien in een tv-commercial van de Rabobank. Toen ze vertrok bij Randstad om aan haar sabbatical year te beginnen werd ze benaderd door de bank om, als klant met een specifiek verhaal, aan een filmpje mee te werken. Ze dacht aan een grap van collega's en zei dus ja. "Toen het later serieus bleek, moest ik wel even nadenken. Heb ik een boodschap? Ja dus. Werkende vrouwen met een gezin hebben twee banen en zijn altijd druk. Ik vind dat je op tijd even uit die sneltrein van regelen en stress moet stappen om tijd voor jezelf te nemen. Ik had daar geld voor gereserveerd en de Rabobank adviseerde me hoe ik dat het beste kon benutten. Het afgelopen jaar heb ik echt dingen voor mezelf gedaan. Mentale rust en lekker met m'n handen werken. De kinderkamers zijn gerenoveerd en m'n jeepje is opgeknapt. Dat moest en zou knalgeel worden. Ik weet nog niet wat ik volgend jaar ga doen. Daar denk ik nog niet aan. Dit is mijn vrije jaar en ik geniet er tot het laatste moment van. Ik kan weer bij Randstad beginnen, maar weet niet of ik dat doe. Misschien is het tijd voor een nieuwe uitdaging. Wat dat betreft heb ik de tijd mee, banen genoeg. Het management van de bank is enthousiast over de commercials. Jammer dat Rabobankmede- werkers zelf nauwelijks mogelijk heden voor een sabbatical leave hebben. Iets om over te denken. Het hoeft geen jaar te zijn, een paar maanden voor jezelf is al heel belangrijk." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 4