Standaard producten Standaard processen Standaard prijzen Standaard marktbewerking Cliënten Advies Formule Proof in de praktijk: Werken we volgens de formule van Cliënten Advies? Voor zo'n tweehonderd banken is deze vraag stellen eenvoudiger dan hem beantwoorden. Juist voor die banken is er sinds medio september de Formule Proof. Een voorproefje. Brandpreventie in plaats van brandjes blussen Voor de tweehonderd banken die het twee jarige Veranderpro- gramma doen, heeft de CA- formule geen geheimen meer. "Maar voor alle andere ban ken die willen toetsen of zij de formule goed invoerden, hebben we een verkort tra ject opgezet om hem helder te krijgen", vertelt consul tant CA Wilma Broeseliske. "Dat is de Formule Proof." Samen met Mariëlle Jennes- kens en zes andere collega's begeleidt Broeseliske mana gers en medewerkers CA tijdens het tweeëneenhalve maand durende traject. Jenneskens: "Wat we met hen doen is bewustwording creëren door antwoord te krijgen op vragen als: waar staan we, waar gaan we naar toe en hoe doen we dat? Een bank krijgt zo argumen ten om keuzes te kunnen maken. Uiteindelijk mondt het uit in een businessplan." Spiegel De Rabobank Bodegraven zit middenin de Formule Proof. "We zochten een mo gelijkheid om de CA-formule in te voeren", vertelt CA-ma- nager Roger Schoeberichts, die tot 1 juni bij 'verander- bank' Bergen op Zoom werkte. De medewerkers in Bodegraven inventariseer den de markten en diensten om vervolgens alle sterke en zwakke punten in kaart te 4 brengen. Inmiddels zijn de uitkomsten aan elkaar gepre senteerd en is het business plan CA grotendeels klaar. "Het bijbehorende actieplan ook, alleen de doelstellingen nog. Op 3 januari starten we ermee." Schoeberichts onthult alvast dat zijn afde ling van zeventien CA- en Cliënten Service medewer kers zich vooral gaat richten op eventdriven marketing. "Gebeurt er iets bij de klant, dan willen we daar bij zijn." Zo denken hij en zijn mede werkers aan het maken van afspraken met klanten die onvoldoende saldo hebben bij overboekingen, om hen een Krediet op Betaalreke ning aan te bieden. Verder gaat de bank nieuwkomers in Bodegraven persoonlijk uitnodigen om te laten zien wat zij in huis heeft. Volgens Schoeberichts ston den de medewerkers eerst 'wel sceptisch' tegenover het teruggaan naar 25 produc ten. "Ze zagen geen uitda gingen, maar nu ze dit traject doorlopen zien ze de pro actieve aspecten. Verder merk ik dat ze het leuk vin den om mee te werken aan het businessplan en zichzelf als het ware een spiegel voor te houden." De manager vindt de Formule Proof een goede aanpak, maar heeft moeite met de compactheid. "Het kost vier volle dagen in vier weken en voor het maken van huiswerk is weinig tijd. Uitsmeren van de bijeen komsten over acht weken zou beter zijn." Het traject omvat vier groeps bijeenkomsten van één dag, waarna de deelnemers steeds in werkgroepen opdrachten uitwerken en de vertaalslag naar hun lokale situatie maken. Het CA-beleid bij de diensten beta len, sparen, lenen en verze keren komt, net als perso neels- en ver andermanage ment, uitgebreid ter sprake. Specialisten van Rabobank Nederland en Interpolis maken het be leid van hun aandachtsge bieden con creet en discus siëren met de deelnemers. "Face-to-face met de beleids makers", zegt consultant CA Jenneskens. "Dan merken de lokale bank en Rabobank Nederland dat ze elkaar nodig hebben om resultaten te boeken." Speerpunten Bij de Rabobank Meerssen is Yvonne Aben sinds janu ari manager CA. "Er was niets om de CA-formule structureel mee op te pak ken. Toen we van de Formule Proof hoorden, hebben we meteen ingete kend." De 'consensusverga- dering' met medewerkers, directie en consultants is in middels nét achter de rug. Het businessplan wordt nu uitgewerkt en in januari start de bank ermee. "Verzekeringen en het Krediet op Betaalrekening worden de speerpunten", weet Aben. "Verder gaan we bij Betalen de distributiekanalen beter benutten." Alles wordt vastgelegd in concrete, meet bare afspraken tussen de 22 CA- en CS-medewerkers. "Zij zijn heel betrokken, dragen doordachte ideeën aan." Ook Aben vindt het traject snel gaan en zij pleit ervoor om de bijeenkomsten om de veertien dagen te houden. "Bovendien zijn wij zeker ook voor een evalutie- bijeenkomst." Consultant CA Broeseliske ziet nog veel ongebruikt potentieel onder de CA- en CS-medewerkers van ban ken. "Via deze gestructu reerde aanpak kunnen we dat nu veranderen." Er zijn naar haar mening verschil lende 'natuurlijke momen ten' om met de Formule Proof te beginnen. "Banken die gaan verbouwen bij voorbeeld, maar hun beleid nog niet overeind hebben staan. Of als banken boven lokaal gaan samenwerken of een fusie aangaan. En er zijn banken waar nieuwe ma nagers CA aantraden. Ook dat is een goede aanleiding om met de Formule Proof te beginnen." Jenneskens: "Het komt erop neer dat je straks aan serieuze brand preventie kunt doen, in plaats van voortdurend al lerlei brandjes te moeten blussen." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 12