'Beter uitdragen waarvoor we staan' li Bank met visie Ondernemende bank Betrokken bank Algemeen Merkstrategie blijft vertrekpunt nieuwe reclamecampagne De nieuwe reclamecampagne van de Rabobank is gestoeld op drie pijlers. Paginagrote advertenties zetten de bank neer als een bank met een duidelijke maatschappelijke visie en tv-commercials geven invulling aan de betrokkenheid bij het realiseren van ambities van klanten. Actie-advertenties en radiocommercials tenslotte, ondersteunen de verkoop van producten en diensten en tonen het innovatieve karakter van de Rabobank. fpj^ind ditypnder onzeker,is toekomst, durft meer. Pijler 1: jrL1 -i Pijler 3: Pijler 2: Louis van Loon van Communicatie AB noemt de campagne voor 2000 een aanscherping van de huidige communica tie-inspanningen. De merk strategie van de Rabobank blijft het vertrekpunt en ook de authentieke getuigenissen van klanten keren terug. Toch is er wel degelijk sprake van behoorlijke aan passingen. Zo wordt het aantal tv-commercials terug gebracht van meer dan twintig naar een stuk of zes Bloem,jjH Via actie-advertenties -in dagbladen en op Internet en radiocommercials wil de Rabobank laten zien dat ze weet waar aan de klant behoefte heeft. Enerzijds met concrete producten die de verkoop ervan moet stimuleren, anderzijds met producten die uniek zijn in banken land om aan te tonen dat de Rabobank innovatief is. Lokale banken kunnen op deze pijler aanhaken met het pakketmodel dat dit jaar geïntroduceerd is en verder ontwikkeld wordt. In de Jaarplanner, die vanaf morgen op het RaboWeb staat, zijn alle marktbewerkingsacties voor 2000 opgenomen. en komen er weer pagina grote advertenties in dagbla den. Doel is het imago van sociaal en maatschappelijk betrokken bank vast te hou den en het op de dynami sche punten te verbeteren. Merk uitbouwen "Achteraf gezien hebben we afgelopen jaar te weinig keuzes gemaakt", geeft Van Loon toe. "In de tv-com- mercials wilden we én het merk Rabobank verder uit bouwen én de verkoop van producten stimuleren. Maar het zijn twee verschillende zaken die elk om een eigen aanpak vragen. Het nieuwe De eerste pijler laat zien dat de Rabobank midden in de veranderende samenleving staat. Op paginagrote advertenties vertellen toon aangevende Nederlandse wetenschappers, top ondernemers, economen of politici over ont wikkelingen in de samenleving. Voorbeelden daarvan zijn de overspannen huizenmarkt, de terugtrekkende overheid, duurzaamheid. De Rabobank geeft daarop haar visie. Zij wil zich daarmee profileren als kennisbank. Het plan is om standaard een verwijzing naar de Internet-site van de Rabobank te maken, waarop meer informatie over het betreffende onderwerp te vinden is en discussies kunnen ontstaan. "Of de Intlzeninarkf een keer zal instorten? 20 jaangeleden is 't wel gebeurd." plan voorziet hierin." De drie pijlers verschillen duidelijk van elkaar, maar gezamenlijk moeten ze zorgen voor de onderne mende, be trokken bank met een dui delijke visie. De eerste en tweede pijler richten zich met name op het merk, de derde pijler ondersteunt de verkoop van producten en diensten. Hier ligt een be langrijke rol voor lokale banken. Van Loon: "Lokaal kunnen banken zich met hun communicatieve inspan ningen concentreren op het ondersteunen van marktbe werkingsacties. Dat schept duidelijkheid." De precieze lokale invulling is nog niet bekend. Wel zeker is dat het dit jaar geïntroduceerde pakketmodel verder uitge bouwd wordt. Meer infor matie hierover staat in de Rabokrant van morgen. Imago verbeteren De Rabobank hoopt met de veranderde aanpak vooral de meer vermogende parti culier en het Europees geo- Dat het welslagen daarvan riënteerde bedrijf in de middenmarkt te bereiken. "Dat zijn belangrijke klan- niet alleen afhankelijk is van communicatie, beseft Van Loon terdege. "De manier waarop klanten de Rabo bank ervaren hangt natuur lijk voor een groot deel af De tweede pijler moet de Rabobank als een be trokken bank neerzetten die ambities van klanten vervult. In tv-commer cials vertellen klanten van de bank over hun dromen. In steekwoorden komt in beeld met welke concrete producten of diensten de Rabobank een bijdrage kan leveren aan het verwe zenlijken van deze dromen. De commercials bordu ren voort op de huidige spots, maar zijn met zo'n negentig seconden aanmerkelijk langer. Dit om de impact te verhogen en goed in beeld te brengen wat mensen beweegt. De klanten komen uit de twee belangrijke doelgroepen: meer vermogende parti culieren en Europees georiënteerde bedrijven uit de middenmarkt. ten voor de Rabobank", licht Van Loon toe. "Zij vin den de Rabobank minder dynamisch dan andere ban ken. Als het lukt ons imago bij deze doelgroepen te ver beteren, straalt dat positief uit naar andere groepen." van de lokale relatie tussen klant en bank. We zullen met ons allen meer naar bui ten moeten uitdragen waar voor we staan." Nota bene: De getoonde illustraties zijn concepten. 3

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 11